17 115 läst · 50 svar
17k läst
50 svar
Starret kombinationsvinkel
Jag har börjat titta på http://thewoodwhisperer.com/ och det var där jag såg hur smidigt det verkade vara med kombinationsvinklar. Han använder en stor vinkel och en liten vinkel (dubbelsidig) om vart annat. Tycker det är underligt att det verkar vara så pass okänt i Sverige. Å andra sidan verkar Amerikanernas måttband inget vidare om man jämför med vår Talmeter som jag tycker är helt överlägsen.
Fin sida förresten bengtn Det verkar inte bara vara kombinationsvinklar du samlar på.
Fin sida förresten bengtn Det verkar inte bara vara kombinationsvinklar du samlar på.
Redigerat:
Om man inte är säker på att man vill lägga tusenlappar på kombivinklar kan jag rekommendera http://cgi.ebay.co.uk/BAHCO-6-150mm-COMBINATION-SQUARE-CS150-CARPENTERS-RULE-/260805799895?pt=UK_Measuring_Tools_Levels&hash=item3cb93cafd7
Den finns även i andra längder men inte med specialhuvudena. Min höll 90 grader utan modifikation och priset gör att det inte är så farligt om man inte blir nöjd
Den finns även i andra längder men inte med specialhuvudena. Min höll 90 grader utan modifikation och priset gör att det inte är så farligt om man inte blir nöjd
Liksom Stanley, liksom Bailey, liksom... Jag satt och funderade på om Bahcon var mer pålitlig än min Harald Nyborg...mattiasp skrev:
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vill bara förtydliga att min Bahco fungerar bra, håller rät vinkel osv. Huvudet är nog i Zink och inte järn som jag antar Starret har och det kanske påverkar tillförlitlighete på lång sikt genom slitage på glidytorna. Rent praktiskt kanske det innebär att barnen inte kan ärva den men det är ok...
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kombinationsvinkel
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ersätter (i stort sett) strykmått+vinkelhake+vattenpass en kombinationsvinkel?
Starrett kombinationsvinkel, 30 eller 15 cm?
Starrett 505a-7
Starret kombinationsvinkel och smygvinkel från USA
Verktyg, Maskiner & Fordon