17 116 läst · 50 svar
17k läst
50 svar
Starret kombinationsvinkel
En kombinationsvinkel är så mycket mer än en vinkelhake. Jag använder mina jämt och till alla möjliga mät-, vinkel-, och layout-uppgifter. Otroligt smidiga och användbara imho. Ett av mina favoritverktyg helt klart och inte något jag skulle snåla på. Har en Starret med alla tre huvuden. Jag använder nästan bara ett, men de få gånger jag har använt de andra två har jag uppskattat dem. Men det finns lösningar för att ta ut vinklar som inte är 90 eller 45 och att hitta mitten på en cirkel som är betydligt billigare och helt ok. Har också en liten 10cm Starret med 90 grader på båda sidorna (otroligt smidig och änvändbar liten sak imho).
Angående märken och kvalité. Det är väl med kombinationsvinklar som med det mesta annat. Man kan dra i en skruv med en grön Bosch, resultatet blir destamma som med en Festool (men det finns också riktig skit som knappt klarar att dra i en skruv trots att det saluförs som skruvdragare). Men man blir lyckligare av en Festool för den är bättre/smidigare/skönare på en massa olika sätt och ska man använda den mycket så är det kanske värt pengarna. Eller så tycker man bara att det är värt det ändå.
/woodchuck
Angående märken och kvalité. Det är väl med kombinationsvinklar som med det mesta annat. Man kan dra i en skruv med en grön Bosch, resultatet blir destamma som med en Festool (men det finns också riktig skit som knappt klarar att dra i en skruv trots att det saluförs som skruvdragare). Men man blir lyckligare av en Festool för den är bättre/smidigare/skönare på en massa olika sätt och ska man använda den mycket så är det kanske värt pengarna. Eller så tycker man bara att det är värt det ändå.
/woodchuck
Hej igen
Jag beställde en Starrett av fine-tools. Tog den lilla ekonomivarianten han hade med 15 cm linjal. Dels för att jag tyckte att 30 kändes lite klumpigt men också för att jag blev lite osäker på vilken kvalite man kan förvänta sig efter mitt köp på smaskin. Det var skillnad dock. Skalorna stämmer så exakt som man kan se, de är placerade smartare (en från vänster och motstående från höger), låsskruven är mer exakt, finishen bättre. Det känns som att man kan lita på denna och det är ju den känslan man vill ha. Beställde förra fredagen och hoppades den skulle komma innan veckans slut när jag går på semester men den leveredes idag av UPS (jag var hemma, man kunde ju se hur långt den kommit på UPS hemsida).
Blev 500 spänn till men den här gången känner jag mig nöjd. När det gäller kombinationsvinklar så stämmer det verkligen med att man ska köpa det bästa.
Jag beställde en Starrett av fine-tools. Tog den lilla ekonomivarianten han hade med 15 cm linjal. Dels för att jag tyckte att 30 kändes lite klumpigt men också för att jag blev lite osäker på vilken kvalite man kan förvänta sig efter mitt köp på smaskin. Det var skillnad dock. Skalorna stämmer så exakt som man kan se, de är placerade smartare (en från vänster och motstående från höger), låsskruven är mer exakt, finishen bättre. Det känns som att man kan lita på denna och det är ju den känslan man vill ha. Beställde förra fredagen och hoppades den skulle komma innan veckans slut när jag går på semester men den leveredes idag av UPS (jag var hemma, man kunde ju se hur långt den kommit på UPS hemsida).
Blev 500 spänn till men den här gången känner jag mig nöjd. När det gäller kombinationsvinklar så stämmer det verkligen med att man ska köpa det bästa.
Riktigt kul att höra att sagan slutade lyckligt till slut! En kortare variant har jag suktat en del efter, kanske i utförande utan 45-sidan på anhållet/huvudet (alltså ett rakt justerbart huvud). 300mm-varianten är ibland lite väl lång tycker jag.
Håller med er, jag tycker också att 300 mm-varianten kan vara lite klumpig. Stora saker är inte alltid bäst.
Känner igen fenomenet från de lägen när jag inte behöver mäta, utan bara behöver en pålitlig vinkel. Jag har en liten 100x70 maskinvinkel med fot som blivit en favorit för småpill. Den är otroligt smidig och slinker även ner i fickan om så behövs.
Känner igen fenomenet från de lägen när jag inte behöver mäta, utan bara behöver en pålitlig vinkel. Jag har en liten 100x70 maskinvinkel med fot som blivit en favorit för småpill. Den är otroligt smidig och slinker även ner i fickan om så behövs.
Har både stort och litet blad till min Starret. Trots det, för att mäta korta bitar är skjutmåttet favorit, för att ritsa korta bitar är veritas runda marking gauge favorit. Starretten är favorti föst på större avstånd (600 linjalen är suverän).krijo1 skrev:
--- Mats ---
Ja en sådan kanske man skulle köpa! Vill dock minnas att jag i deras katalog hittade en variant med smitt huvud och/eller matterad skala. Det senare känns verkligen som det är värt det!krijo1 skrev:
Använder också en sån marking gauge men då man inte vill ha en ritsad linje utan bara rita på ett streck så använder jag den lilla vinkelhaken. Perfekt när man ska sätta en rad skruvar eller motsvarande. Bra även när man håller på att bryna, kan lätt kolla vinkelrätthet eftersom den är så liten så man får plats med den trots jiggar.Mats Bengtsson skrev:
Det är det nog inte på den jag har. Har dock inte haft något problem med det tror jag, eftersom jag inte har tänkt på det så troligen inte...phl skrev:
Jag gillar att ha ett par, tre kombinationsvinklar tillgängliga för att kunna spara en inställning av ett mått till senare. Jag använder dem sällan för att mäta eller märka ut ett exakt mått utan för att föra över ett mått från en komponent till en annan. Det är tex lätt att ställa in den mot tjockleken på en sarg och rita på det måttet på berdsbenet.
Jag har inte ett beroende. Säkert!
Jag har inte ett beroende. Säkert!
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tidigare har jag till mina vänner sagt att vissa ord i svenskan kan böjas på fyra sätt. Ett av dessa är "rak" som böjs: rak - rakare - rakast - hultafors. Men jag inser nu att rakt kan böjas på ännu fler sätt.
För mig är dock "hultafors-rakt" rakt nog.
För mig är dock "hultafors-rakt" rakt nog.