K
C cpalm skrev:
Fast det är väl just det som är frågan. Hur bra håller det?
Existerande hus med gamla masonitfasader är ju ett levande bevis på att det håller. Åtminstone under rätt förutsättningar (och nej, jag pratar inte om hus i öknen). Ser förvisso för j-vligt ut, men den kosmetiska aspekten kanske inte väger så tungt här(?) Men det har inte ruttnat/möglat bort.

Inte för att jag själv skulle bygga fasad med masonit, men vad är beläggen för att det inte kommer att funka?
Är väl så enkelt att hus jag har sett. Och andra som jag pratat med som har rivit väck sådan fasad bara haft ont att säga om det och även dålig hållbarhet. Men om det är masonit i sig eller fusk med luftspalt eller annat bakomliggande problem kan jag förstås inte veta . Och om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte påstått att det inte kommer funka utan är enbart skeptisk till hållbarhet.Och jag väger detta mot dem anledningar ts har nämnt är viktiga.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Masoniten i sig håller nog många år (förutom att den blir bucklig ch ful då). Det jag ser som största problemet är sågspån innanför direkt mot masoniten.
 
Jag ägde ett timrat hus från tidigt 1900-tal som utanpå timret hade masonit och tunna träribbor. Målat med falu rödfärg. Huset var inte permanent uppvärmt, utan hade använts som tvättstuga och kallförråd. Ingen plast eller annat tätt, utan fukten rörde sig fritt. Jag vet inte exakt när huset kläddes med masonit, men då jag vet vilka som gjorde det borde det varit på 80-talet.

På avstånd såg det helt ok ut och masoniten fyllde absolut sitt syfte. Dvs att få det att se ut som en "riktig" träfasad till en lägre kostnad. På nära håll syntes det väldigt tydligt att masoniten buktade sig, var fnasig och upplöst nertill och vid alla skarvar. På en del ställen orkade inte träribborna och spikskallarna hålla fast den buktande masoniten och där lossnade en del större bitar.

Möglig - nej.
Skyddade mot väder och vind - japp.
Såg bra ut på håll - japp.
Såg ut som skit och som en billig fuskstuga från 30-talet när man kom nära - jajjamensan.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
R
K Kapsyl skrev:
Jag har en bod i tre våningar vid min stuga där bottenvåningen var tänkt att vara garage och försågs med en port som vevades upp. För att vara 75 år och aldrig målad sedan porten tillverkades så är masoniten i förvånansvärt gott skick.
Men den stora skillnaden mot TS tänkta konstruktion är att du har öppet bakom masoniten, TS tänker ha sågspån innanför som kommer att bli fuktig och möglig som i sin tur kommer att ruttna och sprida sig till stommen som kommer att ta skada..
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie skrev:
Stående sågbakar så tätt det går
Kraftig papp
Kutterspån
45 x 220: syll, stående cc 120, hammarband
45 x 45: 2 st kortlingar i facken cc 80
Masonit
Stående sågbakar så tätt det går

Beskriv gärna hur du tänker…
Jag tänker att du bör skippa kortlingarna inne i facken om du ska isolera med kutterspån, det riskerar att hänga sig.
 
K
Vad har du fått för svar från professorn?
 
K Kling 1 skrev:
”Nu har jag kontaktat en professor i byggnadsfysik på Chalmers och bett honom om hans tankar kring min konstruktion”

När jag vill ha byggtips så pratar jag hellre med en eller helst fler erfarna byggare än en professor, tips på bullrecept så väljer jag hellre att fråga en glad bagare än en kemist😀.
Enig. nu är jag utbildad och allt med en massa högskolepoäng.

Men har dejtat två byggnadsingenjörer sen jag köpte hus och båda två har "oj va mycket mer du kan om hus än vad jag kan".

Akademiker är bra till mycket (vad "mycket" är tvista de lärde om). Men de är sällan så duktiga som man tror ute i verkliga livet. Vi har ju förvaring för de som är omöjliga att hanter i form av doktorandtjänster, proffessurer med mera. Så att vi vanliga slipper se dem för ofta 🤣

Jag skarvar och skämtar lite men det är inte så långt från verkligheten heller....
 
K Krux skrev:
Vad har du fått för svar från professorn?
Väntar på svar
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Enig. nu är jag utbildad och allt med en massa högskolepoäng.

Men har dejtat två byggnadsingenjörer sen jag köpte hus och båda två har "oj va mycket mer du kan om hus än vad jag kan".

Akademiker är bra till mycket (vad "mycket" är tvista de lärde om). Men de är sällan så duktiga som man tror ute i verkliga livet. Vi har ju förvaring för de som är omöjliga att hanter i form av doktorandtjänster, proffessurer med mera. Så att vi vanliga slipper se dem för ofta 🤣

Jag skarvar och skämtar lite men det är inte så långt från verkligheten heller....
Så berätta för oss vad du kan om min väggkonstruktion Vi är nyfikna
 
Fick du svar från professorn 😉

Mitt tips är bygga enligt beprövade metoder i svetige, lösvirke och klassisk fasadtäckning med panel är billigast i längden. Finns anledning att nästan alla hus byggs så och inte med masonit.

Masonit känns mer som nått man ser i uteliggarläger
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.