R Rejäl skrev:
Att inte fasader plåtkläs beror på många saker tex. Så blir dom väldigt känsliga där minsta imperfektion syns, gemene man kan inte göra en sådan fasad utan att vända sig till ett plåtslageri när det gäller omfattningar runt förnster och dörrar mm..
Så hade masonit med lock läkt på hållt som fasad så hade garanterat många av hustillverkarna använts sig av detta…
Tyckte du förut skrev om de stora hustillverkarna och deras produktion, men du verkar flexibel i ditt tänkande och flyttar snabbt fokus;)

Om folk vill ha masonit eller plåtfasad kommer givetvis producenterna av bostäder erbjuda detta, men de flesta bostadsköpare tycker nog att det är för fult även om det är snabbt, billigt och relativt hållbart.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie skrev:
Tack alla ni som delar med er av era tankar och upplevelser kring Masonit som utvändigt byggnadsmaterial.

Jag tar till mig allt ni delar med er av och gör en sammanvägning.

Nu har jag kontaktat en professor i byggnadsfysik på Chalmers och bett honom om hans tankar kring min konstruktion.

Jag hoppas på svar. Om jag får svar så delar jag naturligtvis med mig av det här så att vi tillsammans kan prata vidare om det.

Tack alla ni så länge. Fortsätt gärna och dela med er här. Jag läser allt med stort intresse.

Allt gott
Rodgar
Vad har du räknat ut att prisskillnad och tidsskillnaden i att använda skivor jämfört med träpanel blir?

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
Men om det fungerat på en stuga sedan trettiotalet utan att ge mögel/ fuktskador bakom är det nog tillräckligt.
Husen var väl inte så täta då.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Husen var väl inte så täta då.
Nä, masoniten utgjorde sannolikt vindskyddet och väggen kunde nog torka ut både utåt och innåt då naturmtrl användes och självdrag via murstock med hjälp av biobränsleeldning var det normala.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag har en bod i tre våningar vid min stuga där bottenvåningen var tänkt att vara garage och försågs med en port som vevades upp. För att vara 75 år och aldrig målad sedan porten tillverkades så är masoniten i förvånansvärt gott skick.

• Ofärdigt rum med träreglar, isolering saknas, snö syns utanför, byggplats utan dagsljus, oplockat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna skjutdörrar på lada, slitet, gammalt, rostigt, snö, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie skrev:
Tack alla ni som delar med er av era tankar och upplevelser kring Masonit som utvändigt byggnadsmaterial.

Nu har jag kontaktat en professor i byggnadsfysik på Chalmers och bett honom om hans tankar kring min konstruktion.

Jag hoppas på svar. Om jag får svar så delar jag naturligtvis med mig av det här så att vi tillsammans kan prata vidare om det.

Tack alla ni så länge. Fortsätt gärna och dela med er här. Jag läser allt med stort intresse.

Allt gott
Rodgar
”Nu har jag kontaktat en professor i byggnadsfysik på Chalmers och bett honom om hans tankar kring min konstruktion”

När jag vill ha byggtips så pratar jag hellre med en eller helst fler erfarna byggare än en professor, tips på bullrecept så väljer jag hellre att fråga en glad bagare än en kemist😀.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Grejen är ju inte masoniten i sig primärt. Det är ju om andra material i närheten till masoniten aldrig får chansen att torka. Det är då man får problem. En friliggande masonitskiva i öknen fungerar nog i hundratals år men samma skiva i en tveksam fasad vid en regnhärjad kust lär inte hålla länge. Det är ju många faktorer som spelar in än bara konstruktionen som sådan.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie skrev:

Allt gott
Rodgar
Du har nu fått väldigt många svar på din fråga. Alla, utom två tror jag, är samstämmiga i att masonit är ett mycket dåligt material för ändamålet. Men då kontaktar du iställer en professor istället. Skulle du ha kontaktat professorn, om de flesta här sagt att masonit/konstruktionen var bra? Om jag får gissa, så hade du inte det!
En professor i byggnadsteknik är bra på mycket. Han kan beräkna hur din konstruktion, inklusive masonit kommer att hålla värme, samt om det finns risk för konvektion. MEN, han har inte mer erfarenhet än någon annan om hur masonit klarar att sitta utomhus och bli utsatt för regn, vind och sol.
Jag kan bara inte förstå varför du är så fruktansvärt tänd på ide'n att använda masonit i väggen?
Vidare undrar jag varför du frågar, när det bara är ett svar du bestämt dig för.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du har nu fått väldigt många svar på din fråga. Alla, utom två tror jag, är samstämmiga i att masonit är ett mycket dåligt material för ändamålet. Men då kontaktar du iställer en professor istället. Skulle du ha kontaktat professorn, om de flesta här sagt att masonit/konstruktionen var bra? Om jag får gissa, så hade du inte det!
En professor i byggnadsteknik är bra på mycket. Han kan beräkna hur din konstruktion, inklusive masonit kommer att hålla värme, samt om det finns risk för konvektion. MEN, han har inte mer erfarenhet än någon annan om hur masonit klarar att sitta utomhus och bli utsatt för regn, vind och sol.
Jag kan bara inte förstå varför du är så fruktansvärt tänd på ide'n att använda masonit i väggen?
Vidare undrar jag varför du frågar, när det bara är ett svar du bestämt dig för.
Tack

Som sagt, jag tar in alla erfarenheter jag kan få och gör en sammanvägning av dessa. Jag har tagit upp frågan på andra ställen där jag också fått svar. Jag tänker att jag vill dela med mig av dem här så också ni får möjlighet att väga in dem i era bedömningar. Jag har inte bestämt mig för ett svar. Den föreställningen finns i dig. Jag förstår mycket väl att det är en mängd olika variabler som inverkar på hur en yttervägg fungerar. Klimat, mikroklimat, tjocklek, ventilation och uppvärmning för att nämna några.

Jag har alltid spettet som förebild när jag konstruerar mina hus; så enkelt som möjligt för att uppnå det jag vill. Nedan följer några ledord som jag strävar efter:

A) Så få ingående materialslag som möjligt.

B) Så få ingående material som möjligt.

C) Så få ingående knutpunkter som möjligt.

D) Så få ingående arbetsmoment som möjligt.

E) Så lite av valutan pengar som möjligt.

Hej så länge…

R Rodgar Den Frie skrev:
Tack

Som sagt, jag tar in alla erfarenheter jag kan få och gör en sammanvägning av dessa. Jag har tagit upp frågan på andra ställen där jag också fått svar. Jag tänker att jag vill dela med mig av dem här så också ni får möjlighet att väga in dem i era bedömningar. Jag har inte bestämt mig för ett svar. Den föreställningen finns i dig. Jag förstår mycket väl att det är en mängd olika variabler som inverkar på hur en yttervägg fungerar. Klimat, mikroklimat, tjocklek, ventilation och uppvärmning för att nämna några.

Jag har alltid spettet som förebild när jag konstruerar mina hus; så enkelt som möjligt för att uppnå det jag vill. Nedan följer några ledord som jag strävar efter:

Hej så länge…
Hej!
Knepigt att få till ett hus om du ska följa de ledorden, bygg ett halmhus eller ännu lättare o billigare: gräv en grop😀

• Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vad är det du ska bygga? Är det är bostadssmåhus så är jag skeptisk till masonite som material då det finns andra rimligt prissatta material som är bättre. Är det en fika/övernattningsstuga ute på jaktmarken, varför inte.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
R Rodgar Den Frie skrev:
Tack

Hej så länge…
Är inte hållbarhet något av intresse för dig? Jag menar att väljer du en fasad typ som måste göras om inom en betydligt snarare framtid än en annan fasad. Det innebär ju mer jobb och mer kostnader på sikt även mer material förbrukning . Allt som du om jag förstår dig rätt vill undvika

• Gilla
AG A
  • Laddar…
C
K Krux skrev:
Jag menar att väljer du en fasad typ som måste göras om inom en betydligt snarare framtid än en annan fasad.
Fast det är väl just det som är frågan. Hur bra håller det?
Existerande hus med gamla masonitfasader är ju ett levande bevis på att det håller. Åtminstone under rätt förutsättningar (och nej, jag pratar inte om hus i öknen). Ser förvisso för j-vligt ut, men den kosmetiska aspekten kanske inte väger så tungt här(?) Men det har inte ruttnat/möglat bort.

Inte för att jag själv skulle bygga fasad med masonit, men vad är beläggen för att det inte kommer att funka?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AG A skrev:
Och alla de, kanske 3-4, som tycker det är ett intressant val har erfarenhet av materialet som ytbeklädnad...
De andra är de vanliga plast, mdf, billigt virke byggarna verkar det som när argumenten tar slut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.