9 891 läst · 41 svar
10k läst
41 svar
Stank från golvbrunn i nytt hus - på grund av golvvärme?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Det räcker med 5 mm glipa i underkant wcdörr. Har man en tillräckligt bra såg så brukar det fungera utan att det flisar sig.
Detta kan vara ett problem om rummet är väldigt tätt i övrigt. Men förmodligen är det inget större problem när ni väl flyttat in i huset.M Maxirati skrev:Det där med tilluften är en tanke. Den skall ju komma via dörren till badrummet. När huset slutbesiktigades så upptäcktes att dörrbladet i underkant släpade mot tröskeln så att det blev små slitagemärken där. Man justerade då upp gångjärnen lite. Detta räckte uppenbarligen inte då man senare fräste av dörren i underkant.
Vi är inga rökare så vi kan inte testa på det viset, men jag får försöka komma på något sätt. Det konstiga är ju om denna dörr är menad att släppa in tilluft och samtidigt har tätningslist i dörrkarmarna...
Gör så att ta bort dörren ur ekvationen. Spärra upp den eller ta lös den och kolla om problemet uppstår igen.
Är problemet borta när dörren är öppen under denna period så vet du samt kollaeller kolla så injusteringen verkligen är korrekt..
När ni väl bor i huset och använder rummet så blir det kanske självjusterat med frekvent användande och dörr öppnande.
Om inget annat funkar finns det en produkt, "golvbrunnspåfyllare", som kan hälla vatten i brunnen när ingen är hemma:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...t/tillbehor-golvbrunnar-plast-ovriga/8594342/
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...t/tillbehor-golvbrunnar-plast-ovriga/8594342/
Nu är problemet löst - hoppas jag
.
Men innan jag avslöjar det som vi upptäckt så vill jag tacka alla i denna tråd som bistått med många bra idéer och förslag på hur vi kan komma tillrätta med det här problemet. Nu har vi lärt oss hur många olika saker som kan påverka så att man får dålig lukt i badrummet.
Vi kollade tilluften till badrummet och dörren hade en öppen spalt på ca. 4-5mm i nederkant. Med fuktat finger kände man att det drog in där. Verkade vara tillräckligt. Tog bort gallret vid golvbrunnen i duschen och kollade vattennivån medan toaletten spolades. Det blev bara en marginell rörelse i vattenytan, inget mer. I samband med detta såg jag att själva vattenlåset inte verkade vara korrekt ditsatt (se bifogade bilder). Det satt lite på sniskan och man kände att det blåste uppåt ur brunnen. Tog bort det och gjorde rent kontaktytorna och återmonterade det sedan så att den gick i botten och tätade runt om. Med största sannolikhet var det detta som var problemet. Vi får se nästa helg när vi åker dit vad vi möts av för lukt
. Hoppas allt verkar bra då!
Men innan jag avslöjar det som vi upptäckt så vill jag tacka alla i denna tråd som bistått med många bra idéer och förslag på hur vi kan komma tillrätta med det här problemet. Nu har vi lärt oss hur många olika saker som kan påverka så att man får dålig lukt i badrummet.
Vi kollade tilluften till badrummet och dörren hade en öppen spalt på ca. 4-5mm i nederkant. Med fuktat finger kände man att det drog in där. Verkade vara tillräckligt. Tog bort gallret vid golvbrunnen i duschen och kollade vattennivån medan toaletten spolades. Det blev bara en marginell rörelse i vattenytan, inget mer. I samband med detta såg jag att själva vattenlåset inte verkade vara korrekt ditsatt (se bifogade bilder). Det satt lite på sniskan och man kände att det blåste uppåt ur brunnen. Tog bort det och gjorde rent kontaktytorna och återmonterade det sedan så att den gick i botten och tätade runt om. Med största sannolikhet var det detta som var problemet. Vi får se nästa helg när vi åker dit vad vi möts av för lukt

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Om det luktade från golvbrunnen, varför kollade ni inte detta först? .............................
Nja, jag har då slutat förvånas av inlägg som det här. Bland allt trevligt folk här på forat verkar det även husera en del smygnarcissister med allmänt oskön attityd. Ni borde träffas någonstans i Sverige någon gång per året, gå igenom forumposter tillsammans med en god dryck och klappa varandra på axeln med "Höhö, kolla den här stållen då, han använde akrylfog istället för latexfog, höhöhö" - sedan skriver ni en bok och släpper till berörda som inte kunde delta på mötet. Ni skulle säkert bli rika.Lulaua skrev:
Produkter som diskuteras: "akrylfog"

Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Trevligt med feedback, tack!M Maxirati skrev:Nu är problemet löst - hoppas jag.
Vi kollade tilluften till badrummet och dörren hade en öppen spalt på ca. 4-5mm i nederkant. Med fuktat finger kände man att det drog in där. Verkade vara tillräckligt. Tog bort gallret vid golvbrunnen i duschen och kollade vattennivån medan toaletten spolades. Det blev bara en marginell rörelse i vattenytan, inget mer. I samband med detta såg jag att själva vattenlåset inte verkade vara korrekt ditsatt (se bifogade bilder). Det satt lite på sniskan och man kände att det blåste uppåt ur brunnen. Tog bort det och gjorde rent kontaktytorna och återmonterade det sedan så att den gick i botten och tätade runt om. Med största sannolikhet var det detta som var problemet. Vi får se nästa helg när vi åker dit vad vi möts av för lukt. Hoppas allt verkar bra då!
[bild] [bild]
Haha, förlåt då. Men sjukt bra idé!King Average skrev:
Nja, jag har då slutat förvånas av inlägg som det här. Bland allt trevligt folk här på forat verkar det även husera en del smygnarcissister med allmänt oskön attityd. Ni borde träffas någonstans i Sverige någon gång per året, gå igenom forumposter tillsammans med en god dryck och klappa varandra på axeln med "Höhö, kolla den här stållen då, han använde akrylfog istället för latexfog, höhöhö" - sedan skriver ni en bok och släpper till berörda som inte kunde delta på mötet. Ni skulle säkert bli rika.
Tack för ditt inlägg. Tyvärr kan detta behöva uppmärksammas ibland om det här ska fortsätta vara ett trevligt forum med trevlig attityd.King Average skrev:
Nja, jag har då slutat förvånas av inlägg som det här. Bland allt trevligt folk här på forat verkar det även husera en del smygnarcissister med allmänt oskön attityd. Ni borde träffas någonstans i Sverige någon gång per året, gå igenom forumposter tillsammans med en god dryck och klappa varandra på axeln med "Höhö, kolla den här stållen då, han använde akrylfog istället för latexfog, höhöhö" - sedan skriver ni en bok och släpper till berörda som inte kunde delta på mötet. Ni skulle säkert bli rika.
Kan bara säga att vi med detta nybygge har stött på så mycket felaktigheter och brister att man till slut inte orkar tänka klart. Sedan har man ju haft en tro på att de som utför de aktuella jobben är kunniga och vet hur man gör. Men det har visat sig att i princip varenda yrkesgrupp har gjort fel i någon form, allt från snickare till elektriker och VVS:are m.fl.
Nu visade det sig att det var ett enkelt fel i detta fall, turligt nog, men jag hoppas att alla svar med idéer och uppslag här ovan kan vara till hjälp åt någon annan som drabbas av luktproblem orsakade av annat än bara ett felmonterat vattenlås.
Det kan jag förstå att även de enklaste problem kan vara ett jätte problem som man helt enkelt förbiser pga. Rådande situation, och ett till synes litet problem gjorde så att fler kan felsöka sina avlopp med hjälp av alla här inne som verkligen har lagt manken till och delat med sig av saker som en annan aldrig ens skulle tänka på. Tur att det va ett minimalt problem för att det är inte roligt att börja bila upp golv eller köpa en massa grejjor i ett nyproducerat hus. Fortsatt god lycka med husetM Maxirati skrev:Tack för ditt inlägg. Tyvärr kan detta behöva uppmärksammas ibland om det här ska fortsätta vara ett trevligt forum med trevlig attityd.
Kan bara säga att vi med detta nybygge har stött på så mycket felaktigheter och brister att man till slut inte orkar tänka klart. Sedan har man ju haft en tro på att de som utför de aktuella jobben är kunniga och vet hur man gör. Men det har visat sig att i princip varenda yrkesgrupp har gjort fel i någon form, allt från snickare till elektriker och VVS:are m.fl.
Nu visade det sig att det var ett enkelt fel i detta fall, turligt nog, men jag hoppas att alla svar med idéer och uppslag här ovan kan vara till hjälp åt någon annan som drabbas av luktproblem orsakade av annat än bara ett felmonterat vattenlås.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden