Om du gör i ordning kök och badrum så byter du så långt att du inte behöver öppna där igen senare, gärna ner till källaren.
Det är inget problem att göra bra skarvar mellan det nya och gamla (y)

Angående det som jag tror är renslucka, vågar man öppna eller är det bara dumt? Finns det riska att man inte kan stänga/få tätt igen?

C Carina_L skrev:
Angående det som jag tror är renslucka, vågar man öppna eller är det bara dumt? Finns det riska att man inte kan stänga/få tätt igen?
Det finns alltid en risk med att öppna äldre luckor, speciellt om de inte är öppnande innan.
Dels kan någon av bultarna gå av och behöva bytas, vilket är ett rätt omständigt jobb.
Dels kan luckan spricka vid avmonteringen, den kan man byta rätt enkelt.
Dels kan flänsen som sitter vid röret gå sönder, och då är det riktigt jobbigt, i praktiken byte av hela delen.

Man brukar börja försiktigt med lossningen av bultarna utan att ta i för mycket. OM de lossnar drar man försiktigt i luckan och ev värmer lite med varmluft.
Om den lossnar är man safe...
Om den inte lossar får man inte börja med våld, hammare eller likande.

Du kommer garanterat inte kunna öppna den och sen bara skruva tillbaka den igen..

Självklart går den öppna men du kommer behöva täta om den och antagligen behöva nya skruv och mutter.

Ok, tack för infon. jag ska inte öppna om det sitter hårt och inte öppna om jag inte kan täta om den eller vet att jag kan hitta nya delar. Är det vanligt i en rörfirma/rörmockare att de har sånt som passar gamla rör hemma eller brukar det vara svårt att få tag på?

Börja med att knacka bort putsen runt luckan.
Om skruv och mutter ser bra ut så kan du täta om med vanligt silikon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.