45 566 läst · 95 svar
46k läst
95 svar
Stambyte, när håltagaren får välja..
Det som kan "slitas" är packningen i kopplingarna, och inbyggt i en träkonstruktion är detta klart obra...
Men liggande i backen under huset är detta sekundärt om det kommer en droppe vatten nån gång emellanåt.
Men liggande i backen under huset är detta sekundärt om det kommer en droppe vatten nån gång emellanåt.
Efter detta så fick golvsågen göra jobbet, finns på bild i inlägg #15 sida 1.
Fyra nya golvbrunnar, en wc-anslutning och 2 stick för handfat och tvättmaskin.
Grabben den linslusen skulle minsann vara med på bild..
Fyra nya golvbrunnar, en wc-anslutning och 2 stick för handfat och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grabben den linslusen skulle minsann vara med på bild..
Nu går vi in i nästa fas.
Om den första var destruktion så är detta återuppbyggnaden.
Jag använder samma massor som återfyllnad som grävdes upp tidigare.
Kravet på skyddsfyllnad är inte särskilt viktigt i källare som varken utsätts för tjälskjutning eller vibrationer från tung trafik..
Men dom största stenarna behöver ju inte läggas direkt mot rören..
Om den första var destruktion så är detta återuppbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använder samma massor som återfyllnad som grävdes upp tidigare.
Kravet på skyddsfyllnad är inte särskilt viktigt i källare som varken utsätts för tjälskjutning eller vibrationer från tung trafik..
Men dom största stenarna behöver ju inte läggas direkt mot rören..
Om det är gammal kexbetong utan armering så finns ingen anledning att dubba och armera, men min var ju faktiskt både nätarmerad och tjock och fin.
Så här används både dubb och armeringsmatta.
Dubben är 8mm armeringsjärn som kapas upp i lämplig längd; 20-30cm.
Borras in i befintlig betong med 8mm borr och slås in med slägga.
I denna najas armeringsmattan fast.
Så här används både dubb och armeringsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubben är 8mm armeringsjärn som kapas upp i lämplig längd; 20-30cm.
Borras in i befintlig betong med 8mm borr och slås in med slägga.
I denna najas armeringsmattan fast.
Och som hantverkare genas det naturligtvis lite granna..
Brunnar ska egentligen fixeras före gjutning med tex bruk.
Men detta är ett så litet jobb så jag ser ingen anledning att göra det, jag har redan vägt in dom på korrekt höjd.
Men självklart kontrolleras detta under gjutning..
Brunnar ska egentligen fixeras före gjutning med tex bruk.
Men detta är ett så litet jobb så jag ser ingen anledning att göra det, jag har redan vägt in dom på korrekt höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men självklart kontrolleras detta under gjutning..
Jag blandar tre säck finbetong i stöten i frifallsblandare, drygade ut med en spade 8-16 ballast / säck.
Betongen pirras in i tunnor likt dom som varit med på bild tidigare.
Se till att jobba in betongen ordentligt så den sluter väl runt armeringen.
Men att hyra en vibb är bara onödigt, blanda lite lösare betong istället.
Och eftersom detta bara är grund för vidare golvuppbyggnad så har jag bara slätat till betongen med mursleven.
Om man byter stammar i tex hyresfastigheter så glättar jag betongen direkt för färdigt resultat, bara måla så är det klart.
Betongen pirras in i tunnor likt dom som varit med på bild tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se till att jobba in betongen ordentligt så den sluter väl runt armeringen.
Men att hyra en vibb är bara onödigt, blanda lite lösare betong istället.
Och eftersom detta bara är grund för vidare golvuppbyggnad så har jag bara slätat till betongen med mursleven.
Om man byter stammar i tex hyresfastigheter så glättar jag betongen direkt för färdigt resultat, bara måla så är det klart.
Och redan dagen efter så har det brunnit tillräckligt för att du kan gå på betongen.
Om torktider är viktigt så måste man hålla koll på vct och temperatur mm, finns bra program för detta tex torka-s.
Jag som kommer ha undertrycksventilerad platon på kan jobba vidare direkt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om torktider är viktigt så måste man hålla koll på vct och temperatur mm, finns bra program för detta tex torka-s.
Jag som kommer ha undertrycksventilerad platon på kan jobba vidare direkt
Vad kostar då kalaset?
För mig som bara behövde komplettera med lite rördelar och betongen så ca 2,500:-
Blev väl en ca 30 sågmeter.
Och ska du beställa detta jobb så räkna med att ta denna summa gånger 2 och lägg på en nolla...
För mig som bara behövde komplettera med lite rördelar och betongen så ca 2,500:-
Blev väl en ca 30 sågmeter.
Och ska du beställa detta jobb så räkna med att ta denna summa gånger 2 och lägg på en nolla...
Och det blir ingen risk alls att någon packning kalvar.Jarlingar skrev:
Som en ytterligare fördel.
Jag ser att du använder både grå och orangea rördelar, är inte de oranga rördelarna för utomhus i mark?
Jag måste ge en stor tummen upp för denna tråd.
Jo det stämmer att dom primärt är för det, det är lite tjockare gods i dom orangea.
I övrigt har dom samma egenskaper.
Finns många myter om att den ena tål inte solljus och den andra inte varmt vatten..
Myter som sagt, ingen av dom klarar solljus.
Varmvatten är inget problem i en villa.
Om det är ett storkök eller annan verksamhet som dumpar stora volymer hett vatten så brukar det används rostfritt.
Det enda jag kollat är att dom är godkända för ingjutning.
I övrigt har dom samma egenskaper.
Finns många myter om att den ena tål inte solljus och den andra inte varmt vatten..
Myter som sagt, ingen av dom klarar solljus.
Varmvatten är inget problem i en villa.
Om det är ett storkök eller annan verksamhet som dumpar stora volymer hett vatten så brukar det används rostfritt.
Det enda jag kollat är att dom är godkända för ingjutning.
Det finns en annan skillnad:
Grå rör är normalt sett alltid av PP. Jag har i alla fall aldrig stött på något annat.
Orange finns både som PP och PVC.
PVC får man inte använda inomhus eftersom dom blir otroligt giftiga när dom brinner. Jag gissar på flourvätesyra (tror jag det heter) men det är alltså bara en gissning.
PP däremot blir inte alls lika farligt vid brand (men givetvis långt från ofarligt).
Å andra sidan är det väl inte många som använder PVC idag antar jag. Dom är betydligt skörare än PP, framförallt i kyla.
PP = Polypropylen.
PVC = Polyvinylklorid.
Tror jag!
Angående solljus så är det nog inget bra för PVC men jag är ganska säker på att PP tål solljus, dock med färgförändring (bleknar). Tänk på att dom används vid all nyproduktion till dagvattenrör och om dom inte tålde solljus så skulle nån snart sätta stopp för det.
Angående att grå rör skulle ha tunnare gods:
Jag var ute och mätte godset:
Orange 4,5 mm.
Grå 3,4 mm.
Grå 4,0 mm.
Grå 4,5 mm.
Som synes är det inte nödvändigtvis så att grå har tunnare gods, men det KAN vara så, beroende på vad det är för tillverkare (eller tryckklassning?).
Men jag håller med Mikael, intressant tråd.
Fick lite hjälp att mäta.
Grå rör är normalt sett alltid av PP. Jag har i alla fall aldrig stött på något annat.
Orange finns både som PP och PVC.
PVC får man inte använda inomhus eftersom dom blir otroligt giftiga när dom brinner. Jag gissar på flourvätesyra (tror jag det heter) men det är alltså bara en gissning.
PP däremot blir inte alls lika farligt vid brand (men givetvis långt från ofarligt).
Å andra sidan är det väl inte många som använder PVC idag antar jag. Dom är betydligt skörare än PP, framförallt i kyla.
PP = Polypropylen.
PVC = Polyvinylklorid.
Tror jag!
Angående solljus så är det nog inget bra för PVC men jag är ganska säker på att PP tål solljus, dock med färgförändring (bleknar). Tänk på att dom används vid all nyproduktion till dagvattenrör och om dom inte tålde solljus så skulle nån snart sätta stopp för det.
Angående att grå rör skulle ha tunnare gods:
Jag var ute och mätte godset:
Orange 4,5 mm.
Grå 3,4 mm.
Grå 4,0 mm.
Grå 4,5 mm.
Som synes är det inte nödvändigtvis så att grå har tunnare gods, men det KAN vara så, beroende på vad det är för tillverkare (eller tryckklassning?).
Men jag håller med Mikael, intressant tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick lite hjälp att mäta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mumsigt att du fick med en Volvo i motljus Robban_C
Har en ec15 xtv själv..
Det jag egentligen ville ha sagt är att det inte spelar någon roll i vilket rör du använder under källargolvet.
Ingen av dom är olämplig att använda, jag tog bara det som fanns i bra å ha högen..
Har en ec15 xtv själv..
Det jag egentligen ville ha sagt är att det inte spelar någon roll i vilket rör du använder under källargolvet.
Ingen av dom är olämplig att använda, jag tog bara det som fanns i bra å ha högen..