Det som kan "slitas" är packningen i kopplingarna, och inbyggt i en träkonstruktion är detta klart obra...

Men liggande i backen under huset är detta sekundärt om det kommer en droppe vatten nån gång emellanåt.

Efter detta så fick golvsågen göra jobbet, finns på bild i inlägg #15 sida 1.

Fyra nya golvbrunnar, en wc-anslutning och 2 stick för handfat och tvättmaskin.

Betonggolv med insågade delar för installation av fyra golvbrunnar och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barn står på ett krossat betonggolv med nya rörinstallationer för golvbrunnar och sanitetsutrustning.
Skapa konto

Grabben den linslusen skulle minsann vara med på bild.. :D

Nu går vi in i nästa fas.
Om den första var destruktion så är detta återuppbyggnaden.

Återuppbyggnadsfas med återanvändning av massor och armeringsjärn som förberedelse för betonggjutning i källarprojekt.
Skapa konto

Jag använder samma massor som återfyllnad som grävdes upp tidigare.

Kravet på skyddsfyllnad är inte särskilt viktigt i källare som varken utsätts för tjälskjutning eller vibrationer från tung trafik..

Men dom största stenarna behöver ju inte läggas direkt mot rören.. :D

• Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Om det är gammal kexbetong utan armering så finns ingen anledning att dubba och armera, men min var ju faktiskt både nätarmerad och tjock och fin.

Så här används både dubb och armeringsmatta.

Armeringsmatta fastnajad på kexbetong med stycken av armeringsjärn som dubb, och ett borrat hål synligt.
Skapa konto

Dubben är 8mm armeringsjärn som kapas upp i lämplig längd; 20-30cm.
Borras in i befintlig betong med 8mm borr och slås in med slägga.

I denna najas armeringsmattan fast.

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Betongen tvättas ren från sågkax och förväts med vatten så det inte ska suga för mycket ur gjutningen.

Betongyta som rengörs med kost och vatten i förberedelse för gjutning med armeringsjärn och avloppsrör.
Skapa konto

Den som vill vara dunderseriös kör först med vatten och sedan med primer.. jag gör det inte, vatten räcker.

Och som hantverkare genas det naturligtvis lite granna.. :D

Brunnar ska egentligen fixeras före gjutning med tex bruk.
Men detta är ett så litet jobb så jag ser ingen anledning att göra det, jag har redan vägt in dom på korrekt höjd.

Vattenbrunn fasthållen med en påse bruk för korrekt höjdcheck med vattenpass ovanpå.
Skapa konto

Men självklart kontrolleras detta under gjutning..

Jag blandar tre säck finbetong i stöten i frifallsblandare, drygade ut med en spade 8-16 ballast / säck.

Betongen pirras in i tunnor likt dom som varit med på bild tidigare.

Nylagd betong i ett byggprojekt som slätats till med murslev, synliga rörstumpar.
Skapa konto

Nyutgjuten betong på golv med synlig armering och utrustning, arbete i pågång.
Skapa konto

Se till att jobba in betongen ordentligt så den sluter väl runt armeringen.
Men att hyra en vibb är bara onödigt, blanda lite lösare betong istället.

Och eftersom detta bara är grund för vidare golvuppbyggnad så har jag bara slätat till betongen med mursleven.

Om man byter stammar i tex hyresfastigheter så glättar jag betongen direkt för färdigt resultat, bara måla så är det klart.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Och redan dagen efter så har det brunnit tillräckligt för att du kan gå på betongen.
Nyutgjuten betong med synliga kablar och avloppsrör i ett byggprojekt, delvis täckt av isolering.
Skapa konto

Nyutgjuten betong med synliga torkningsområden och undertrycksventilerade platon-koppar.
Skapa konto

Om torktider är viktigt så måste man hålla koll på vct och temperatur mm, finns bra program för detta tex torka-s.

Jag som kommer ha undertrycksventilerad platon på kan jobba vidare direkt (y)

Vad kostar då kalaset?

För mig som bara behövde komplettera med lite rördelar och betongen så ca 2,500:-

Blev väl en ca 30 sågmeter.
Och ska du beställa detta jobb så räkna med att ta denna summa gånger 2 och lägg på en nolla...

• Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Tidsmässigt på detta lilla projekt så är det kanske två man tre dagar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jarlingar skrev:
Alla kopplingar smörjs med glidex:

Då går det enkelt att justera och vrida på grejerna.
Och det blir ingen risk alls att någon packning kalvar. (y)
Som en ytterligare fördel.

Jag ser att du använder både grå och orangea rördelar, är inte de oranga rördelarna för utomhus i mark?

Jag måste ge en stor tummen upp för denna tråd. (y)

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Jo det stämmer att dom primärt är för det, det är lite tjockare gods i dom orangea.
I övrigt har dom samma egenskaper.

Finns många myter om att den ena tål inte solljus och den andra inte varmt vatten..

Myter som sagt, ingen av dom klarar solljus.
Varmvatten är inget problem i en villa.

Om det är ett storkök eller annan verksamhet som dumpar stora volymer hett vatten så brukar det används rostfritt.

Det enda jag kollat är att dom är godkända för ingjutning.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det finns en annan skillnad:
Grå rör är normalt sett alltid av PP. Jag har i alla fall aldrig stött på något annat.
Orange finns både som PP och PVC.
PVC får man inte använda inomhus eftersom dom blir otroligt giftiga när dom brinner. Jag gissar på flourvätesyra (tror jag det heter) men det är alltså bara en gissning.
PP däremot blir inte alls lika farligt vid brand (men givetvis långt från ofarligt).
Å andra sidan är det väl inte många som använder PVC idag antar jag. Dom är betydligt skörare än PP, framförallt i kyla.

PP = Polypropylen.
PVC = Polyvinylklorid.
Tror jag! :)

Angående solljus så är det nog inget bra för PVC men jag är ganska säker på att PP tål solljus, dock med färgförändring (bleknar). Tänk på att dom används vid all nyproduktion till dagvattenrör och om dom inte tålde solljus så skulle nån snart sätta stopp för det.

Angående att grå rör skulle ha tunnare gods:
Jag var ute och mätte godset:
Orange 4,5 mm.
Grå 3,4 mm.
Grå 4,0 mm.
Grå 4,5 mm.
Som synes är det inte nödvändigtvis så att grå har tunnare gods, men det KAN vara så, beroende på vad det är för tillverkare (eller tryckklassning?).

Men jag håller med Mikael, intressant tråd.

Orangea rör i olika dimensioner lagrade utomhus vid en byggarbetsplats.
Skapa konto

En katt suddigt nära kameran framför rader av orange PP- eller PVC-rör som ligger staplade.
Skapa konto

Fick lite hjälp att mäta. :)

Hög med olika rör i grått och orange på en grusig mark utomhus.
Skapa konto

• Gilla
corre
  • Laddar…
Mumsigt att du fick med en Volvo i motljus Robban_C (y)
Har en ec15 xtv själv.. :D

Det jag egentligen ville ha sagt är att det inte spelar någon roll i vilket rör du använder under källargolvet.
Ingen av dom är olämplig att använda, jag tog bara det som fanns i bra å ha högen.. (y)

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Finns en del andra roliga färger som blåa och vita också.. Den som vill doktorera får läsa på själv :D

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.