45 566 läst · 95 svar
46k läst
95 svar
Stambyte, när håltagaren får välja..
Absolut. Helt rätt.Jarlingar skrev:
Och jag fick faktiskt med två Volvo i motljus. Den lille är en ECR25D som har drygt 200 timmar i ryggen. Den andra är en gammal EW160 som har drygt 14 000 timmar.
Det finns en EC45 PRO också men den är inte hemma just nu.
Om vita rör, för den som vill snöa in alldeles på avloppsrör:
Dom är inte oväntat tänkta att använda inomhus. Dom sägs ha en annan "ljudklassning". Det handlar efter vad jag kan förstå om hur mycket ljud som sprids mellan olika lägenheter i större hus. Och som av en händelse så ska dom visst vara betydligt dyrare, kanske inte så oväntat med korta serier och en extra bra egenskap så att säga.
Undertrycksventilerad Platon:
En första omgång flytspackel:
Och matta på:
Övriga golv har 50mm xps och sedan 22mm golvspån.
Men på denna yta så ska bergvärmepumpen stå och jag ville ha lite fall runt brunnen också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En första omgång flytspackel:
Logga in
Skapa konto
Och matta på:
Logga in
Skapa konto
Övriga golv har 50mm xps och sedan 22mm golvspån.
Men på denna yta så ska bergvärmepumpen stå och jag ville ha lite fall runt brunnen också
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Nu är jag mitt uppe i mitt stambyte där hemma och undrar om man verkligen behöver ha armering när man gjuter igen rännorna? Idag är det inget armeringsnät i golvet
Det beror ju lite på hur det är gjort sen tidigare.
Viss gammal betong är inte mer än 5cm tjock och väldigt ojämn. Där går det ju knappt borra in dubben utan att det spricker..
Dubbens uppgift är primärt att binda ihop dom olika ytorna, så i ett garage är det viktigare än i tex en korridor.
Och sågning ger en väldigt jämn yta än en bilad ränna, så där blir dubben viktigare.
Så har du någorlunda ok betong så använd dubb, men armering kan du skippa.
Eller så köper du lite extra 8 mm och armerar med. Det blir billigare än matta.
Viss gammal betong är inte mer än 5cm tjock och väldigt ojämn. Där går det ju knappt borra in dubben utan att det spricker..
Dubbens uppgift är primärt att binda ihop dom olika ytorna, så i ett garage är det viktigare än i tex en korridor.
Och sågning ger en väldigt jämn yta än en bilad ränna, så där blir dubben viktigare.
Så har du någorlunda ok betong så använd dubb, men armering kan du skippa.
Eller så köper du lite extra 8 mm och armerar med. Det blir billigare än matta.
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
En vän som är håltagare kom och sågade upp, tyvärr kom han inte helt igenom så har ändå fått bila upp bitarna. Tyngsta är gjort nu som tur är
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Japp. Huset är byggt 63 och det är precis som du säger en finare sats betong på cirka 5cm över den tjocka. Är mitt i att byta ut all avlopp som idag är gjutjärn
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Duger alldeles utmärkt
Men gå för grovbetongen istället då du har så pass stor skikttjocklek.
Grovbetongen kan vara lite jobbigare att glätta fram en fin yta, men du har gott om tid på dig så det fixar du.
Man kan skvätta på lite vatten på ytan med borsten så går det lättare om betongen är tjock/trög.
Jag hade återfyllt en del med bilningsmassorna för att spara in lite på betongen.
Men gå för grovbetongen istället då du har så pass stor skikttjocklek.
Grovbetongen kan vara lite jobbigare att glätta fram en fin yta, men du har gott om tid på dig så det fixar du.
Man kan skvätta på lite vatten på ytan med borsten så går det lättare om betongen är tjock/trög.
Jag hade återfyllt en del med bilningsmassorna för att spara in lite på betongen.