Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Starta kokaren och koka på en redig sats
Nu är jag lite kränkt! Vad får dig att tro alla norrlänningar har en kokare?! Jag har faktiskt två
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
jag skrev till en skåning, oddsen var höga kanske ;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F*n jag bekräftar tydligen stereotypen om den tröga norrlänningen när jag blandar ihop elområden.

Aja ska gå ut med pudeln
 
  • Gilla
Jockebanan och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hade du inga utgifter för att kunna optimera det?
Det är hur mycket pengar jag sparade på elen under perioden februari förra året till februari i år. Pengarna sparades genom att flytta elkonsumtion från dyra till billiga timmar (med timpris) och genom att tidvis stänga av värme som inte behövdes. Så delar av det är minskad elkonsumtion och delar är konsumtion på billigare timmar.

Genom att stänga av elpatronen i min FLVP så minskade elförbrukningen för varmvatten kraftigt. Jag styr dessutom så att denna sker på dygnets billigaste timmar numera. Genom att hängtorka mer och tumla mindre har mycket el sparats. Tumlaren går ibland, men i så fall på billiga timmar. Tvätt och disk går också bara under billiga timmar. Golvvärmen i badrummen och farstun är bara igång en timme innan vi stiger upp. Handdukstorken likaså. Jag höjer temperaturen på huset flera grader under natten (LLVP) för att låta den sjunka fram till lunch, då är elen oftast lite billigare igen så då höjer jag temperaturen igen. Billaddning sker bara på de billiga timmarna. Bastun körs bara när elpriset är lågt, den används bara några gånger per månad så man kan oftast styra detta (inte som en av frugans bekanta i Norrbotten som bastar nästan varje morgon och nästan varje kväll).

Jag höll på att glömma att jag har en gammal varmvattenberedare som element på min inglasning. Jag värmer upp vattnet när det är billig el och låter sedan värmen från vattnet hålla inglasningen frostfri och lite till...

Genom hemautomation så sker det mesta numera automatiskt. Familjen kan begära mer varmvatten, billaddning på andra tider osv via en app, men det är sällan det används.

Jag har sparat in ca 5MWh på årsbasis, men det är runt 4MWh på året eftersom elbilarna samtidigt laddats mer än året innan. Och till det så har vi alltså besparingarna på timpriserna.
Besparingarna i januari i år var ca 1800kr, månaden före sparade jag ca 4200kr och månaden före ca 2800kr. Så bara på de tre månaderna sparade jag nästan hälften av pengarna.

Jag räknar dock med mindre vinster på timdebiteringen framöver, men den minskade förbrukningen har jag ju kvar...

Det har varit en jätterolig hobby att fixa till allt detta!

Och utgifterna var inte så stora, ett par tusenlappar för reläkort, mikrodatorer mm. Det mesta hade jag redan.
 
  • Gilla
  • Älska
Johnny Gson och 6 till
  • Laddar…
Vid vilken minus-nivå skall man gå ut och stänga av växelriktaren?
0 öre
10 öre
60 öre
90 öre
Eller annat?

(kasnske finns var i tråden men har ännu inte läst allt)
 
S styren skrev:
Vid vilken minus-nivå skall man gå ut och stänga av växelriktaren?
0 öre
10 öre
60 öre
90 öre
Eller annat?

(kasnske finns var i tråden men har ännu inte läst allt)
Det beror på ditt avtal. Men om vi antar att du får timpris plus 60 öre plus 10 öre i nätnytta så är det 70 öre ink moms som gäller, dvs 56 öre exkl moms.
 
  • Gilla
flimsy och 2 till
  • Laddar…
Är det någon med solcellsanläggning och som säljer sin solström till timspotpris, som på sin elräkning från elhandelsbolaget fått negativ post, dvs har fått betala för att få sälja sin solström?
Men det kanske inte framgår på elräkningen, när månadens alla 720 olika timspotpriser och sålda kWh alla sammanräknas i en enda post på elräkningen.
 
  • Gilla
Ror-mok
  • Laddar…
Ser att jag producerar runt 1kWh just nu, p.g.a vädret, så solcellerna får vara igång... 😅
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur lång tid är just nu?
 
  • Gilla
  • Haha
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur lång tid är just nu?
Med tanke på vädret så lär "just nu" sträcka sig hela dagen så några få kWh kanske går ut till negativt pris...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är ju extrem skillnad om du producerar 1kWh per minut, timme eller dag.
 
  • Gilla
  • Älska
Jockebanan och 3 till
  • Laddar…
Bra väder i Skåne
 
  • Histogram visar produktion över tid; tabell med siffror för nu, idag, igår, månad och år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Det är ju extrem skillnad om du producerar 1kWh per minut, timme eller dag.
1 kWh är en kWh... h där står för timme...

Producerar jag 1 kW och negativa priset håller i sig 6 timmar så blir det då 6 kWh jag sålt under den perioden...
 
Ja, det står för timme. Men det har inget med produktionsperioden att göra. Det är en enhet för energi, oavsett hur lång tid den tar att producera.
 
  • Gilla
Jockebanan och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på ditt avtal. Men om vi antar att du får timpris plus 60 öre plus 10 öre i nätnytta så är det 70 öre ink moms som gäller, dvs 56 öre exkl moms.
Perfekt svar! Alltså exakt -56 öre är brake even för min anläggning.

Men hur är det med nätavgiften om man råkar gå över denna nivå, eller rättare sagt under? I ett framtida scenario kanske - 1,50 eller -4,00 kr. Får man betala nätavgift på detta, (rubbet till noll) och hur stor är den? (komplicerad fråga kanske)

Tror det redan står omnämnt något om detta i tråden men i min värld är det svårt att ta till sig (!) att man skall betala nätavgift samt minus-spotpris samtidigt.
 
  • Gilla
Orvar777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.