Jag penslade dit Supergleit i spånutrymmena. Går säkert även med annan vaxpasta
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Vi ska snart rotera alla vändskären. Förslag på medel/metod för att rengöra effektivt utan risk för rost ner i de gängade hålen?
 
Jag har kört torr tandborste och tryckluft på sätena medan skären låg i hartslösare. Torkat/blåst och skruvat fast skären. Bäst metod vet jag inte, men det blev rent och torrt och gick fort.
 
  • Gilla
andy999 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har kört torr tandborste och tryckluft på sätena medan skären låg i hartslösare. Torkat/blåst och skruvat fast skären. Bäst metod vet jag inte, men det blev rent och torrt och gick fort.
Tänkte också ge mig på att rensa skären.
I manualen rekommenderas att man använder sig av en moment skruvmejsel på 5 Nm, är det något ni använder?

Någon speciell att rekommendera?

Finns en Wera på Amazon för drygt 1400kr med ställbart moment från 3-6 Nm
https://www.amazon.se/dp/B003KN3GA0...ZGJM8KKN&psc=1&ref_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it

Biltema har också en för 700kr med ställbart moment från 2-10 Nm
https://www.biltema.se/verktyg/hand...mentnycklar/momentnyckel-t-handtag-2000044803

Båda har en noggrannhet på +-6%
Jag brukar försöka att köpa kvalitetsverktyg men vet inte om jag kan motivera att köpa Weran, jag kommer troligtvis inte att använda momentnyckeln mer än för att byta hyvelskären, vad jag vet nu iallafall:)
 
mattiasp mattiasp skrev:
Med magneten avslagen bör man kunna hasa stativet på samma sätt som Olas instrument används. Du behöver inte rotera kuttern, bara hitta högsta punkten.

Genom att mäta bordens diagonaler kan du få klarhet i om borden är vridna. Det skall de inte vara, men det går att justera med de fyra upplagspunkterna. Fyra på varje bord. Det är med de fyra upplagen du justerar in borden så att de är planparalella. Tag ur vridet ur borden först. Sedan parallellitet med kuttern. Slutligen väljer du ett av borden som referens och justerar det andra så att de blir planparallella. Det blir en del skruvande och mätande
Jag har nu ägnat en större del av helgen för att försöka justera hyveln.
Har lyckats att få både ut och inborden parallella med kuttern, det skiljer ca. 0.01mm vilket jag hoppas är tillräckligt noggrant.
Mätur, magnetisk bas, mätdon på metalliska ytor, verkstadsbakgrund, precisionsmätning, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har också fått båda borden hyfsat parallella med varandra, på framsidan får jag inte in ett bladmått på 0.10mm vilket jag antar och hoppas är OK.
Handritade diagram på linjerat papper med måttangivelser, placerade ovanpå ett tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På baksidan däremot har jag inte lyckats få loss de 4 muttrarna/skruvarna för makrojusteringen, de sitter som berget. Jag får in ett bladmått på 0.15 mm och kan tyvärr inte sänka den bakre delen mer med microjusteringen eftersom den är på max.
Treadmill sidovy, hopfälld, skyddshuva borttagen, exponerade komponenter, reparation eller underhåll, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man ställa upp borden för att lättare komma åt de 4 muttarna för att lossa dem eller bör bordet vara nerfällt när man gör detta?
Verktygsmaskindelar med "ansikten" ritade, verkstadsgolv och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del av en industrianordning med mekaniska komponenter, inklusive fjädrar, kedjedrivna hjul och justerbara fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något tips på hur man lossar skruvarna på ett bra sätt och vad mer ska man tänka på när man ska använda sig av makrojusteringen?
 
A andy999 skrev:
Jag har också fått båda borden hyfsat parallella med varandra, på framsidan får jag inte in ett bladmått på 0.10mm vilket jag antar och hoppas är OK.
När du gör den övningen tycker jag det är enklare att sänka inbordet så du har utbordet som referens o bara mäter på inbordet. Sätter fast rätskivan på utbordet o mäter sen vad jag har för värde enbart på inbordet. Värdet i sig spelar mindre roll.

Vad gäller skruvarna till justeringen minns jag inte riktigt hur jag gjorde men har inget minne av att de var svåra att lossa.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
A andy999 skrev:
Tänkte också ge mig på att rensa skären.
I manualen rekommenderas att man använder sig av en moment skruvmejsel på 5 Nm, är det något ni använder?

Någon speciell att rekommendera?

Finns en Wera på Amazon för drygt 1400kr med ställbart moment från 3-6 Nm
[länk]

Biltema har också en för 700kr med ställbart moment från 2-10 Nm
[länk]

Båda har en noggrannhet på +-6%
Jag brukar försöka att köpa kvalitetsverktyg men vet inte om jag kan motivera att köpa Weran, jag kommer troligtvis inte att använda momentnyckeln mer än för att byta hyvelskären, vad jag vet nu iallafall:)
5Nm är det vanligaste momentet för småskruvar på cyklar i högre prisklasser o det finns massvis med hyfsat billiga icke inställbara momentnycklar som är på just 5Nm. Den här tex https://www.amazon.se/BBB-momentnyckel-insexnyckel-TorqueFix-BTL-119/dp/B072C93N1K

Eller den här https://www.cykelstallet.com/verktyg/914-verktyg-bontrager-momentnyckel-5nm-601479070916.html

Tror dom duger gott till hyvelskären.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
5Nm är det vanligaste momentet för småskruvar på cyklar i högre prisklasser o det finns massvis med hyfsat billiga icke inställbara momentnycklar som är på just 5Nm. Den här tex [länk]

Eller den här [länk]

Tror dom duger gott till hyvelskären.
Tack för tipset!
 
Ola C Ola C skrev:
När du gör den övningen tycker jag det är enklare att sänka inbordet så du har utbordet som referens o bara mäter på inbordet. Sätter fast rätskivan på utbordet o mäter sen vad jag har för värde enbart på inbordet. Värdet i sig spelar mindre roll.

Vad gäller skruvarna till justeringen minns jag inte riktigt hur jag gjorde men har inget minne av att de var svåra att lossa.
Tack @Ola C!
Dock osäker på om jag förstod vad du menar.
Om jag ska mäta om borden är plana och innanför toleransen mäter respektive bord var för sig och då sänker jag inbordet för att mäta utbordet och osv.
Det jag menade jag var att jag använde rätskivan för att se om ut och inbordet var i nivå/parallella med varandra, sk. coplane med hjälp av bladmått. På framsidan kunde jag inte få in ett bladmått på 0.10mm och i bak 0.15mm,
 
A andy999 skrev:
Tack @Ola C!
Dock osäker på om jag förstod vad du menar.
Om jag ska mäta om borden är plana och innanför toleransen mäter respektive bord var för sig och då sänker jag inbordet för att mäta utbordet och osv.
Det jag menade jag var att jag använde rätskivan för att se om ut och inbordet var i nivå/parallella med varandra, sk. coplane med hjälp av bladmått. På framsidan kunde jag inte få in ett bladmått på 0.10mm och i bak 0.15mm,
Jag menar att efter du ställt utbordet parallellt med kuttern, så är det nollan och används som referens. Inbordet är det enda som sen mäts o justeras när du ska få borden parallella.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag menar att efter du ställt utbordet parallellt med kuttern, så är det nollan och används som referens. Inbordet är det enda som sen mäts o justeras när du ska få borden parallella.
OK, då är jag med.
Tack för förtydligandet!
Det är precis så jag gjort och fick en diff på 0.05 mm mellan bak och framsidan på inbordet (fick INTE in ett bladmått på 0.10mm i fram och 0.15mm i bak).
Vet inte om det för stor differans, hoppas jag hinner provhyvla imorgon efter arbetet för att se vad som händer:)
Annars får jag försöka mig på att lossa de 4 muttrarna i bak på inbordet för att kunna sänka bordet lite i bakkant med hjälp av makrojusteringen.
@Ola C Vilket mått på bladmåttet nöjer du dig med när du mäter inbordet med rätskiva?
 
Jag är nog nöjd om det diffar 0.05. Lyft borden en gång o spänn fast dom igen kommer göra större skillnad än dom där 0.05..eller lägg på en riktigt tung planka.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Ska testa i veckan, återkommer!
 
A andy999 skrev:
Tänkte också ge mig på att rensa skären.
I manualen rekommenderas att man använder sig av en moment skruvmejsel på 5 Nm, är det något ni använder?

Någon speciell att rekommendera?

Finns en Wera på Amazon för drygt 1400kr med ställbart moment från 3-6 Nm
[länk]

Biltema har också en för 700kr med ställbart moment från 2-10 Nm
[länk]

Båda har en noggrannhet på +-6%
Jag brukar försöka att köpa kvalitetsverktyg men vet inte om jag kan motivera att köpa Weran, jag kommer troligtvis inte att använda momentnyckeln mer än för att byta hyvelskären, vad jag vet nu iallafall:)
Den där från biltema har jag. Den är inte dyrare än att den får ligga redo enbart för den typen av skär till fräs och hyvel och riskerar inte att vara borta när den behövs.

Fast behöver du verkligen peta på skären? Hyveln ser ju avundsvärt ren ut och skären kan omöjligen vara slitna. Jag vred på mina första gången efter två år och väldigt många meter trä, fast jag hade nog kunnat köra ett tag till.
 
Andy verkar få olika höjd på eggarna, så vi har givit rådet att ta isär allt, rengöra och montera tillbaka
 
  • Gilla
andy999 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.