Hep Hep skrev:
Den där från biltema har jag. Den är inte dyrare än att den får ligga redo enbart för den typen av skär till fräs och hyvel och riskerar inte att vara borta när den behövs.

Fast behöver du verkligen peta på skären? Hyveln ser ju avundsvärt ren ut och skären kan omöjligen vara slitna. Jag vred på mina första gången efter två år och väldigt många meter trä, fast jag hade nog kunnat köra ett tag till.
Hep Hep skrev:
Den där från biltema har jag. Den är inte dyrare än att den får ligga redo enbart för den typen av skär till fräs och hyvel och riskerar inte att vara borta när den behövs.

Fast behöver du verkligen peta på skären? Hyveln ser ju avundsvärt ren ut och skären kan omöjligen vara slitna. Jag vred på mina första gången efter två år och väldigt många meter trä, fast jag hade nog kunnat köra ett tag till.
Precis som @mattiasp skriver så får jag olika höjd på eggarna, tänkte passa på och rengöra och sätta tillbaka dem för att se om det hjälper.
Har beställt en momentnyckel som @Ola C tipsade om igår, så det får bli senare i veckan.
Har läst någonstans att det går åt en hel del torx bits, då de slits och går sönder när man skruvar ur skären.

Stämmer det?
Tänker isåfall beställa några extra, något tips på några som är bättre än andra?
 
Ah, det hade jag missat. Om du (och fabriken) använder rätt moment kommer bitsen hålla utan problem.
 
Till min maskin följde det med en torxmejsel. Skruvar man med den bör det inte bli för högt moment. Om du använder bits, se till att använda nya bits av hög kvalitet för att minska risken för skruvhaveri.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Hur går det för dig, @andy999 ?
Hej @mattiasp !
Jag har inte lyckats få hyveln rätt inställd ännu. Har beställt en lite bättre och mer exakt indikatorklocka som ska komma i början av veckan och kör då ett till varv.
Jag återkommer med en update, förhoppningsvis under helgen som kommer.
 
  • Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Hur går det för dig, @andy999 ?
Hej @mattiasp!
Tänkte jag skulle berätta lite om hur det gått för mig.
Har varit i kontakt med teknikern från Felder som avrådde mig att röra muttrarna för att lossa inbordet så att jag kommer åt makrojusteringen, han säger att det inte är något de själva brukar göra.

Jag har tyvärr inte rengjort skären ännu, beställde en momentnyckel som var lite för liten för min hand och det skulle bli för omständigt att använda den för alla 44 skär. Ska beställa en ny, tänkte se om jag hittar något trevligt under Black Friday, kanske en Wera:)

Testade att justera hyveln under helgen och fick lite bättre resultat.
Jag har tyvärr ännu inte fått hyveln rätt inställd ännu, jag kan nu rikthyvla brädor 90 grader(vinkelrätt) vilket jag inte kunde göra förut men får fortfarande en glipa mellan 2 brädor om jag skulle vilja limma ihop dem, se videon nedan.
Jag kommer att försöka lägga ut mycket bilder och videos så att andra kan se hur jag gör, kanske det kan hjälpa någon framöver, hoppas det är OK för er.



Jag har köpt en noggrannare indikator klocka och meckat ihop en träbit som hållare för indikatorklockan med magneter under enligt @Ola C modell som han visade några bilder på tidigare i tråden.

När jag ställde utbordet parallellt med kuttern (visaren visar ca.0 på båda sidorna av kuttern) drog inte knivarna lika mycket på båda ändarna av bordet.
Jag testade då att ställa utbordet så att skären drog lika mycket på varsin sida och fick då en skillnad på ca 0.02 mm enligt nedan.

Mätur verktyg monterat vid sågblad kontrollerar träets position på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätdon fastsatt på träbit, mäter precisionsvärden, verkstadsmiljö, industriellt, kvalitetskontroll, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Mätte även inbordet med indikatorklockan, det visar ca. -0.03 mm på baksidan och ca. 0,02mm på framsidan. Men, skären drar linjalen lika långt...
Mätur används för precision på träbearbetningsmaskin i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätur instrumet för precision, verkstadsmiljö, mäter verktygstolerans, trä och metallkomponenter, japanskt märke Mitutoyo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ställde sedan in inbordet parallelt med utbordet och jag får i princip inte in ett bladmått på 0.10 mm under rätlinjalen (förutom på några ställen på utbordet som har en liten svacka på några ställen men innanför toleransen) över hela bordet.



Testade sedan med en lite längre rätlinjal och jag få inte in ett bladmått på 0.10 mm längs både ut och inbordet vilket borde påvisa att borden är parallella med varandra om jag förstått det hela rätt.




Nu är frågan hur jag går vidare?
Att jag kan rikta brädor 90 grader är bra, då kan jag ialla fall få fram enstaka brädor som jag kanske kan använda i framtida projekt.

MEN, jag vill gärna kunna rikthyvla brädor så att jag kan limma ihop dem utan glipor framöver, jag har många framtida projekt där jag skulle behöva kunna göra det.

Vad gör jag för fel:)?

mattiasp mattiasp skrev:
Hur går det för dig, @andy999 ?
 
Om du riktar en bit med anhållet längst bort, i mitten av bordet, och närmast dig själv, hur blir det då? Är det något ställe som ger dig en rak bit? Du får flytta på anhållet så att du vet var du jobbar. Jag tror inte att det är någon vits att finlira förrän du har sett till att alla skären är rätt monterade. En annan sak —hur lägger du trycket på biten när du riktar?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Om du riktar en bit med anhållet längst bort, i mitten av bordet, och närmast dig själv, hur blir det då? Är det något ställe som ger dig en rak bit? Du får flytta på anhållet så att du vet var du jobbar. Jag tror inte att det är någon vits att finlira förrän du har sett till att alla skären är rätt monterade. En annan sak —hur lägger du trycket på biten när du riktar?
Tack för svar @mattiasp !
Jag testade faktiskt att hyvla brädor längst bort och längst fram, närmast mig på hyveln, med ungefär samma resultat, jag får en vinkelrät bräda men med en liten glipa emellan två brädor.
Jag lägger trycket på brädan på utbordet, jag skjuter mest framåt från inbordet. Har gjort på samma sätt tidigare innan utbordet byttes ut av Felder och fick då raka bitar utan glipor som jag kunde limma ihop.

Om det är viktigt att rengöra skären, kan jag göra det i början av veckan för att sedan testa igen.
Ska operera handen den 22/11 och kommer inte att kunna göra något sedan på ett tag, vill därför gärna få hyveln klar innan dess om jag hinner:)
 
Även om jag har momentnycklar av hög kvalitet, så använde jag inte momentnyckel när jag bytte egg på mina skär. Jag skruvade med mejsel så att det kändes lagom. (Jag har skruvat skär många gånger under de 11 år jag jobbade med sådant). Sedan använde jag den elektroniska momentbegränsaren på min Festool C18 skruvdragare och ökade successivt momentet till det kändes lagom vid kontroll med handmejseln. Slutligen skruvade jag allt med skruvdragaren. Inget gick sönder.
 
  • Gilla
andy999 och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Om du riktar en bit med anhållet längst bort, i mitten av bordet, och närmast dig själv, hur blir det då? Är det något ställe som ger dig en rak bit? Du får flytta på anhållet så att du vet var du jobbar. Jag tror inte att det är någon vits att finlira förrän du har sett till att alla skären är rätt monterade. En annan sak —hur lägger du trycket på biten när du riktar?
Jag har nu rengjort och monterat alla hyvelskär, det var faktiskt inte svårt.
Skruvarna satt dock fast lite hårt, jag sprejade lite 5-56 på skruvarna och sedan gick det lättare att få loss dem.

Har du @mattiasp något tips på hur jag ska gå vidare för att ställa in hyveln nu?
 
Du bör inleda med att mäta att du har samma höjd på eggarna i båda eggraderna. Mät med indikatorklockan. Du gjorde väl ett stativ enligt Olas recept? Det fungerar bäst om man har en platt mätspets. Du vill hitta högsta punkten och säkerställa att eggarna har samma höjd över bordet.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Du bör inleda med att mäta att du har samma höjd på eggarna i båda eggraderna. Mät med indikatorklockan. Du gjorde väl ett stativ enligt Olas recept? Det fungerar bäst om man har en platt mätspets. Du vill hitta högsta punkten och säkerställa att eggarna har samma höjd över bordet.
Tack för input @mattiasp !
Ska göra ett försök att mäta höjden på eggarna.
Är det en egg på respektive sida jag ska mäta, ex. det andra hyvelskäret för respektive ände på samma eggrad och är det utbordet jag mäter ifrån?

Jag gjorde ett stativ enligt Olas exempel, dessvärre har mätklockan en rund mätspets.
Kan det fungera?
 
Jämför de båda eggarna på samma diameter. Om du inte flyttar mätstativet behöver det inte vara så noga att hitta högsta punkten. Ett alternativ kan vara att jämföra kutterytan med eggen
 
Har nu försökt att mäta den högsta punkten på eggen på respektive sida av kuttern, hoppas jag gjort rätt.
Att mäta med indikatorklocka är nytt för mig:)

Jag har sedan tidigare ritat ut en linje på utbordet som jag sätter änden på stativet för indikatorklockan för.
Träbit på en röd och silverfärgad maskin med en urtavla, troligtvis för precisionstillpassning inom snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började med att nollställa klockan mot kuttern.
Mätur används för att kontrollera precision på en maskindel eller verktyg med trä och metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter försökte jag att på den bortre/bakre sidan hitta den högsta punkten på eggen.

Mätur, möjligtvis skjutmått, används på träbit för precision. Mitutoyo instrument. Grå arbetsyta, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde detsamma med den främre sidan.
Mätklocka monterad på träkloss som mäter precision, instrument från Mitutoyo, industriell mätutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde flera mätningar och får ungefär samma värden när jag låter stativet stå kvar och roterar kuttern så att jag kan mäta de två olika raderna, det skiljer 0.01-0.02 mm vid olika mätningar och det ser för mig ut som att utbordet är parallellt med kuttern och stålen, men jag kan ha fel:)

Bilderna visar på skillnaden på de olika raderna i bak.
Mätklocka från Mitutoyo monterad på träblock vid sida av linjal, precision mätverktyg, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätur på träbit, precisionstillbehör, kvalitetskontroll, mätverktyg, industrimiljö, Mitutoyo urtavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liknande resultat ser man för framsidan för de två raderna av hyvelskär, de skiljer väldigt lite emellan dem.

Mätur verktyg kontrollerar träbitars precision på arbetsbänk, teknisk miljö, precisionstillverkning, kvalitetskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätur på träbit, inställd för precision, verkstadsmiljö, mätdon, noggrannhetskontroll, verktygsmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Mätdon (mikrometer) på trästycke, verktyg för precision, mätteknik, ingenjörsvetenskap, kvalitetskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Urskiljdialindikator monterad på träblock över metallstyrning för mätprecision. Utomhus eller industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det ser ju bra ut. Nu när allt verkar stämma får du testhyvla. “The proof of the pudding is in the eating”
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.