mattiasp mattiasp skrev:
Det ser ju bra ut. Nu när allt verkar stämma får du testhyvla. “The proof of the pudding is in the eating"
mattiasp mattiasp skrev:
Det ser ju bra ut. Nu när allt verkar stämma får du testhyvla. “The proof of the pudding is in the eating”
Nu har jag testat att hyvla, jag hyvlade både i bakkant och i fram.

Jag får 90 grader både i fram och bak men fortfarande en glipa mellan brädorna, särskilt i bakkant.

Nedan ser man klart en glipa mellan brädorna när jag har hyvlat dem i bak.

När jag hyvlar i den främre delen är glipan mindre


Jag mätte med bladmått och en rätlinjal och ser att jag i bakkant kan få in ett bladmått på 0,10 mm på utbordet, ni ser bättre vad jag menar i videon nedan. Testade också med ett bladmått på 0,15mm, men det gick inte.

På framsidan av hyveln får jag också in ett bladmått på 0,10 mm på vissa ställen på utbordet, men jag upplever att det är värre med den bakre sidan.


Vad kan jag göra för att justera in hyveln rätt?
Jag kan tyvärr inte sänka bordet i bakkant längre då jag jag tar i max med micro justeringen för inbordet längst bort från kuttern.
Jag har markerat med en blå pil på bilden endan vilken skruv för microjustering jag menar.
Mekanisk enhet, fjäder, markerade punkter, linjal för skala, industriell omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@mattiasp har du något förslag?
 
Redigerat:
Inmatningsbordet behöver inte vara i samma nivå som utmatningsbordet. Du kan sänka det med spaken så att det ligger en bit under. Det viktiga är att borden är planparallella mot varandra. Det ser ut som att du får fortsätta att justera lite mer
 
mattiasp mattiasp skrev:
Inmatningsbordet behöver inte vara i samma nivå som utmatningsbordet. Du kan sänka det med spaken så att det ligger en bit under. Det viktiga är att borden är planparallella mot varandra. Det ser ut som att du får fortsätta att justera lite mer
OK, får göra ett nytt försök imorgon att justera inbordet.
Om jag sänker inbordet, hur kan jag kontrollera att det är planparallellt med utbordet?
Hur kan jag använda mig av en rätlinjal och bladmått om inbordet är sänkt?
 
Du kan använda ett mellanlägg, t.ex. en stållinjal i kombination med bladmåttet
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Du kan använda ett mellanlägg, t.ex. en stållinjal i kombination med bladmåttet
Tack! Känns som att jag börjar närma mig:)
 
Jo, en annan grej jag tänkte på. När du sänker inmatningsbordet, gör det alltid från samma håll. Jag sänker alltid mitt mer än dit jag vill komma, och höjer det och spänner fast det, alltid uppåt. Om du gör olika varje gång lite på måfå, så riskerar du att glapp i mekanismen medför att du får en annan parallellitet. Höjer du tills det tar stopp är det nästan garanterat att det blir knas.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag sänker alltid mitt mer än dit jag vill komma, och höjer det och spänner fast det, alltid uppåt.
Med risk för att jag som vanligt missat nån vital funktion på en maskin...hur spänner du fast inmatningsbordet?
 
Ola C Ola C skrev:
Med risk för att jag som vanligt missat nån vital funktion på en maskin...hur spänner du fast inmatningsbordet?
Jag tänkte fel förstås. Har inte hyvlat med min maskin på knappt ett år. Det är ju planbordet man spänner fast, inte inmatningsbordet. Jag tror att man kunde spänna fast inmatningsbordet på min förra hyvel, men jag kan missta mig där också? Moretens RPH 330
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Vad brukar ni smörja kedjan på hyveln med?
Tänkte jag skulle passa på och serva hyveln medans jag har panelerna nedmonterade.

Hur gör ni med smörjningen av pelarlyften till planhyveln?
 
Tänkte jag skulle uppdatera om hur det gått med hyveln.
Skruvarna för microjustering för inbordet gick att röra om man "tog" i lite, jag var initialt lite rädd för att "ta" i för mycket eftersom något youtube klipp varnande för att man kunde skada godset.
Jag har äntligen lyckats ställa in hyveln rätt, tror jag:)
Ha inte hunnit att provhyvla, då jag blev klar igår sent på kvällen.
Utbordet är parallet med kuttern och inbordet också, borde vara som det ska.
Ska operera handen idag, får testa om några veckor.
Jag återkommer med en uppdatering efter provhyvling.

Tack @mattiasp och alla andra på forumet för er hjälp!
 
  • Gilla
  • Älska
trycklös och 5 till
  • Laddar…
T
Lycka till med operationen 🙏🙏.

För smörjning använder jag lite olika, ganska mycket pfte spay, men även vanlig ren motorolja.
Egentligen spelar det inte enorm roll, det man ska undvika är produkter med lösningsmedel i som inte är avsedda för smörjning.

Inte just till kedjan på hyveln men till andra liknande saker använder jag även torrfett, typ presto pfte grease, till hyveln har jag mest använt motorolja för att med sprayburkarna kommer det smörja överallt och det slipper jag gärna.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Hoppas att operationen gick väl. När tror du att du kommer att ha möjlighet att testa hur det blev? Är lite nyfiken förstås!
 
mattiasp mattiasp skrev:
Hoppas att operationen gick väl. När tror du att du kommer att ha möjlighet att testa hur det blev? Är lite nyfiken förstås!
Hej @mattiasp!
Tack, operationen gick bra, ska ta av stygnen senare idag.
Lite osäker på när jag kan börja belasta handen, enligt doktorn borde jag kunna vara återställd inom 2-3 månader.
Är själv väldigt nyfiken, blev lite stressigt dagarna innan operation, mycket som skulle hinnas med.
Återkommer så fort jag testat!
 
  • Gilla
  • Älska
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
God fortsättning på er alla Byggahusare!
Har nu äntligen kunnat testa att provhyvla efter min operation av handen och
det ser ut som att jag lyckats ställa in hyveln rätt:)



Jag testade att först hyvla en bräda till 90 grader vilket gick utmärkt både bak och fram för att säkerställa att kuttern hyvlade jämnt.
Slutligen testhyvlade jag två mindre brädor och ser att jag i princip inte får någon glipa dem emellan som tidigare.
Är inte helt återställd i handen ännu och kan därför inte hyvla längre och större ämnen men hyveln känns bra och jag tror och hoppas att det kommer att gå bra:)

Tack @mattiasp och alla andra på Byggahus som hjälpt mig att komma vidare!
Önskar er alla ett Gott Nytt År!
 
  • Gilla
pinec0ne och 6 till
  • Laddar…
En kort uppdatering.
Har nu äntligen blivit bättre i handen efter operationen och kunde hyvla lite längre ekbrädor som ska bli en skärbräda.
Allt fungerar felfritt:)!

Trägolvbrädor med olika nyanser, obehandlad yta, markerade för mätning eller kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en så skön känsla, allt bara blir bra.
Inga glipor eller andra tråkigheter:)
Nu ser jag fram emot många roliga projekt framöver där hyveln får bekänna färg.

Hyveln från Felder ger ett jättebra resultat, det känns ibland som att man inte skulle behövs slipa efter att man hyvlat.

Synd bara att Felders kundvård är urusel milt sagt, min upplevelse av mitt köp av en ny hyvel hos dem är inte bra. Jag skulle alla dagar i veckan inte köpt något mer från dem om det fanns någon annan leverantör med motsvarande kvalite och prisnivå.

Hursom, nu ser jag framåt, jag har iallafall lärt mig hur man ställer in hyveln:)

Tack än en gång till alla er på byggahus (särskilt @mattiasp) som har hjälpt mig med tips och råd!
 
  • Gilla
pinec0ne och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.