Lonne Lonne skrev:
Jag säger inte att man SKA byta det utan bara att man under vissa omständigheter FÅR byta det själv också i en hyresrätt.
Jag går ett steg längre och påstår att ingen kan med framgång klandras för att denne på ett korrekt sätt byter ut ett trasigt vägguttag mot ett helt av god kvalitet, även om detta görs i en hyresrätt.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Lite O/T här men får verkligen jag ta på mig jobb att byta ut eluttag och brytare som firma helt utan behörighet eller någon med behörighet har skrivit in mig bara för att jag har nödig kännedom?
Att detta med nödig kännedom gäller för privatperson är det inget snack om men när man börjar ta betalt för denna tjänst är jag tveksam,
Kan mycket väl vara så att det är arbetsmiljöregler som stoppar en icke elektriker att på arbetstid byta ut ett trasigt uttag.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Lite O/T här men får verkligen jag ta på mig jobb att byta ut eluttag och brytare som firma
Passar på det men min underförstådda ansats i denna tråd är att det handlar om en privatperson i sin hyrda bostad.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Lite O/T här men får verkligen jag ta på mig jobb att byta ut eluttag och brytare som firma helt utan behörighet eller någon med behörighet har skrivit in mig bara för att jag har nödig kännedom?
Det borde inte möta några hinder, det är ju tillåtet för envar (omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Passar på det men min underförstådda ansats i denna tråd är att det handlar om en privatperson i sin hyrda bostad.
Tänker på om denne altiallo får byta en sådan sak. Nu är jag säker på att en mindre hyresvärd som kanske själv är fixare bara skulle byta men om man tänker på en större värd med egna husvärdar för mindre felavhjälpning. Kan mycket väl vara som jag skrev ett arbetsmilöproblem och inte något elsäkerhetsverket lägger sig i.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
men om man tänker på en större värd med egna husvärdar för mindre felavhjälpning.
Arbetsgivaren kan naturligtvis ha åsikter om vad en anställd ska och inte ska pyssla med. Är väl ganska rimligt om en hyresvärd exempelvis anser att allt som har med elinstallationsarbete att göra ska utföras av "behörigt folk" även om Elsäkerhetsverkets regler inte hindrar "alltiallon" från att byta uttaget.

Sen kan det som du säger rent allmänt vara ett arbetsmiljöproblem om arbetsgivaren skulle "tvinga" någon att utföra uppgifter som denne inte känner sig bekväm med, då de uppfattas som riskfyllda.
 
Kan mycket väl tänka mig att om jag startade en firma för att tydligt annonsera att jag gör denna typ av jobb skulle få både fack och elsäkerhetsverket att iaf börja tjoa för fulla halsar.
Känner mig inte säker på att detta med nödig kännedom gäller vid profesionell utövning.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Känner mig inte säker på att detta med nödig kännedom gäller vid profesionell utövning.
Nej ibland verkar det tyvärr saknas... 😢 Sorry, kunde inte låta bli... 😳
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kan mycket väl tänka mig att om jag startade en firma för att tydligt annonsera att jag gör denna typ av jobb skulle få både fack och elsäkerhetsverket att iaf börja tjoa för fulla halsar.
Känner mig inte säker på att detta med nödig kännedom gäller vid profesionell utövning.
Jag tror knappast facket (elektrikerfacket) skulle "klaga" men däremot kanske IN (arbetsgivarfacket)
 
jag skrev ett långt svar och sen kokade jag ner till det här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.