9 358 läst · 72 svar
9k läst
72 svar
Sprucket eluttag, bara kosmetiskt?
Det finns "dyra jula" oxå nämligen precis lika som sitter där för 249 men det är komplett använd kåpan och kasta restenA Avarell_Dalton skrev:Ja hon får kontakta kundtjänsten och fråga om det är den kvalitetsnivå de vill ligga på på elinstallationer och hur de ställer sig till att hyresgästerna själva köper ett billigt uttag från Jula och installerar.
Kommer det till det så får jag köpa ett uttag och byta åt henne, kanske ett Anslut eller nått på Temu
Kåpan till uttaget är inte en fast installation, den får man byta själv som hyresgäst (och är skyldig att byta tillbaka till standardutförande innan utflytt om man installerar en avvikande design). Den delen av uttaget som sitter fast installerad i väggen är en fast installation, i den den är det ajabaja att röra/ändra som hyresgäst.spikplanka skrev:
Du kanske skall gå till ursprungssammanhanget och läsa om igen.S sinuslinus skrev:
Och socialtjänstens agerande finns det en hel del att läsa om. De har definitivt inte alla besticken hemma i lådan. Man behöver inte vara involverad övh utan det räcker med att ha koll på läget.
Varför skulle det ta "fart i baken"? Det allt-i-allon säger är ju faktiskt rätt. Det är ju inte annat än kosmetiskt.Davidbagare skrev:Gör såhär:
Maila hyresvärden och berätta om att allt-i-allo killen sagt att uttaget är ok i det skick det är. Be dem bara svara på ditt mail att det verkligen är ok och ingen säkerhetsrisk att det ser ut som det gör, så du har det skriftligt. Då tror jag det tar fart i baken på dem och byter ut det.
Ja så kan man tycka. Man kan också tycka att man inte får byta något alls eller tycka att man får byta hela vägguttaget.Lonne skrev:Kåpan till uttaget är inte en fast installation, den får man byta själv som hyresgäst (och är skyldig att byta tillbaka till standardutförande innan utflytt om man installerar en avvikande design). Den delen av uttaget som sitter fast installerad i väggen är en fast installation, i den den är det ajabaja att röra/ändra som hyresgäst.
Men bara för att man tycker något är det inte så. Men du kanske har stöd på något sätt för vad du tycker?
Och om hyresvärden inte genast skulle hörsamma ett eventuellt klagomål på en sprucken kåpa till ett vägguttag? Ibland kan det ju dröja månader innan en hyresvärd åtgärdar smågrejer.G GoGetLost skrev:
Och vill man då ha en hel kåpa till ett vägguttag så ser jag inga som helst problem med att ta lite eget ansvar och fixa sånt själv.
Man behöver ju inte vara handlingsförlamad bara för att man hyr sitt boende.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 252 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 252 inlägg
Du behöver väl ändå inte måla upp något slags mardrömsscenario i varannan tråd.spikplanka skrev:
Som hyresgäst har det hänt att jag bytt defekta kåpor vid behov en gång blev det skarpt läge med en paragrafryttare med lika dålig koll som du, det var hos en allmännyttig hyresvärd som mer eller mindre övergett fastigheten, i lägenheten fanns också fel på fasta installationer som jag inte åtgärdade av förklarliga skäl. Hur som helst, hyresvärdens lokala fixarnisse klagade/anmälde mig för att ha trixat med elen/bytt ut fast installation, bolaget tog in en elektriker som skrattade hyresbolaget i ansiktet då det var uppenbart att dosan och installationen var äldre än både han och jag. Elektrikern var tydlig med att plastkåpan inte utgör en fast installation, du behöver inte vara elektriker för att skruva fast/byta den på ett bygge utan det får målaren eller någon annan göra tex. Eller för den delen fixarnissen utan elbehörighet.Alfredo skrev:
Det är många år sedan nu och senare hamnade jag på en kurs tillsammans med ett gäng som utbildar nya elektriker som berättade mer om vad man får/inte får men också varför man får göra vissa saker men inte andra. Där lärde jag mig faktiskt något nytt, om det sitter en jordkabel monterad till kåpan, då ÄR det en del av den fasta installationen.
Men vilken tur då att du kan förklara vad som egentligen gäller. 👍Lonne skrev:
Ja om en elektriker en gång sagt så, så är det naturligtvis så. Tack!Lonne skrev:
Helt rätt. Behörighetsmässigt får precis vem som helst med nödig kännedom byta ett helt vägguttag, alltså inte bara plastkåpan.Lonne skrev:
Och varför inte en källa till det:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...d-el/byta-vagguttag/byta-ett-jordat-vagguttag
Och varför inte ytterligare en källa:
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-2017-2.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det var helt klart något nytt. Jag kan lära dig något annat nytt. Ett vägguttag i en byggnad, vare sig det är skyddsjordat eller ej, är alltid en del av den fasta installationen.Lonne skrev:
Sen är du rätt långt ute på ett stickspår för detta är ingen behörighetsfråga utan en fråga om underhållskyldighet/underhållsrättighet i relationen hyresgäst/hyresvärd.
Vad elsäkerhetsverket säger och vad du har rätt att göra som hyresgäst är inte samma sak. Den historien jag var med om med kåpan till eluttaget blev en onödigt stor grej när det skickades vidare i organisationen som någon intern misstankeanmälan, det gick inte till hyresnämnden men jag letade upp tidigare ärenden/domar när jag upplevde att saken var påväg över styr och mycket riktigt är det som du säger hyresvärdens skyldighet att byta ut kåpan vid behov. Men att hyresvärden har underhållsansvar betyder inte att denne har rätt att hindra sin hyresgäst från att åtgärda vissa fel efter att felet är anmält, när värden fått tid/tillträde för att åtgärda det och sedan nekat åtgärd eller om åtgärd inte sker inom rimlig tid efter påminnelse. Det gäller inte alla fel men det gäller vissa typer av fel (tex blottad el).Alfredo skrev:
Som hyresgäst gör man klokt i att dokumentera allting hela tidenöverallt, särskilt hos en sniken/mindre nogräknad hyresvärd. När det blev bråk och fixarkillen vägrade ge sig skickade jag bilderna på den ursprungliga kåpan till någon chef i hyresbolaget som fått ärendet på sitt bord och frågade om de ville att jag skulle återställa eluttaget. Han ringde upp och bad om ursäkt för sin kollega och förstod inte varför det blivit en så stor grej, förmodligen väl medveten om att de gjort fel när de inte bytte skiten till att börja med.
Jag säger inte att man SKA byta det utan bara att man under vissa omständigheter FÅR byta det själv också i en hyresrätt.
Här är vi helt överens! Jag uppfattade det som att du gjorde det hela till en behörighetsfråga då du pratade om fasta installationer och elbehörighet och därför skrev jag även angående detta:Lonne skrev:
Alfredo skrev: