J
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...på din bild har du ett utanpåliggande "kulouttag", det aktuella i inlägg #1 är infällt...nytt försök...😉
Jävla google haha. Nåväl, vi har redan fått svaret högre upp. Eljo trend.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Med tanke på att det är hyresrätt så så måste hyresvärden godkänna åtgärden och man kan endast anlita de elektrikerfirmor som hyresvärden godkänner annars är det en explicit grund för vräkning enligt jordabalken.
 
  • Gilla
GoGetLost
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Jag skulle säga nej på den pga att det är hyresrätt
haha du skulle sett oss när vi bodde i Märsta i hyreshus. Vi drog ut el till infravärme på balkongen och det fanns ingen jord ens i köket så jag trådade om från central och köket. Jag var nog bara 16 då typ........Farsan var väl inte så road för han tyckte sin bror skulle fixa då han var elektriker men varför vänta på han typ.............Själv är bäste dräng. När vi flyttade så har jag för mig att nån nämnde till mina föräldrar att det var redigt gjort till skillnad mot många andras tattarlösningar..........
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vi drog ut el till infravärme på balkongen och det fanns ingen jord ens i köket så jag trådade om från central och köket.
Låter som typiskt 5-ledarsystem.. :)
Läste en artikel för länge sedan om ett villaområde där man skulle ordna stor fest. Men husets elmatning var inte bra nog så man skarvade in el från en lyktstolpe i tillägg. Osäker på sista detaljen men jag har för mig man fick kortslutning eller annat elfel.. :p
 
Så dåligt att man bor i hyresrätt och så ska sånt här inte fixas.... Är det där ribban ligger liksom? Du dör inte så då är det ok?
Jag hade bara bytt uttaget. Hade nån sagt nåt ..... Ja då hade jag spelat dum..."vilket uttag? Bytt? Nä gud sånt kan inte jag...."🤨😉
 
  • Gilla
  • Älska
Swedejohn och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
hade jag spelat dum..."vilket uttag? Bytt? Nä gud sånt kan inte jag...."🤨😉
"Vadå..? du måste minnas fel. Det var säkert ett annat uttag och i bättre skick än du minns." ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Med tanke på att det är hyresrätt så så måste hyresvärden godkänna åtgärden och man kan endast anlita de elektrikerfirmor som hyresvärden godkänner annars är det en explicit grund för vräkning enligt jordabalken.
Det där har jag svårt att tro på...eller var du ironisk ? :)
 
Köp ett nytt uttag, om du köpet ett scneider exxact kan du bara byta kåpan. Det är samma insats som gamla trend
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där har jag svårt att tro på...eller var du ironisk ? :)
Kika i ditt hyreskontrakt och jordabalken. Ingrepp i husets fasta installationer utgör vräkningsgrund. Dock är det inte säkert att hyresnämnden köper resonemanget. Frågan är snarare om skalet till ett eluttag utgör sådant ingrepp. Det får någon annan reda ut.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Kika i ditt hyreskontrakt och jordabalken. Ingrepp i husets fasta installationer utgör vräkningsgrund. Dock är det inte säkert att hyresnämnden köper resonemanget. Frågan är snarare om skalet till ett eluttag utgör sådant ingrepp. Det får någon annan reda ut.
Hade du velat stå i hyresnämnden och argumentera för att bytet av ditt spruckna eluttag ska vara grund för vräkning?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hade du velat stå i hyresnämnden och argumentera för att bytet av ditt spruckna eluttag ska vara grund för vräkning?
Juridikens vägar är inte sällan groteska.
Det viktiga är att man är observant på detta som hyresgäst. Om det inte är något problem så är det bara att köra.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Juridikens vägar är inte sällan groteska.
Det viktiga är att man är observant på detta som hyresgäst. Om det inte är något problem så är det bara att köra.
Jag sticker ut hakan och säger att ingen i Sverige har blivit vräkt för ett utbytt trasigt eluttag och ingen kommer bli det heller.....
 
  • Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kika i ditt hyreskontrakt och jordabalken. Ingrepp i husets fasta installationer utgör vräkningsgrund. Dock är det inte säkert att hyresnämnden köper resonemanget. Frågan är snarare om skalet till ett eluttag utgör sådant ingrepp. Det får någon annan reda ut.
Jag har mycket svårt att tro att man juridiskt skulle bli vräkt för att man gär en åtgärd som en lekman får göra (med nödvändig kunskap) om man gör det rätt.
Särskilt om man har ett sprucket uttag som skulle kunna gå sönder mer och orsaka en fara där hyresvärden vid påpekande visat ett "svalt intresse" att byta detta.

Och jag skulel nog anse att byta uttaget är som att tapetsera: Man bör ju dessutom ofta skruva bort uttaget när man tapetserar/målar, och om man sen skruvar tillbaks ett likvärdigt annat så lär detta svårligen utgöra ett "väsentlig ingrepp" tror jag ?


https://lawline.se/answers/kravs-hyresvardens-godkannande-for-installation-av-tvattmaskin
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kör ett varv till med hyresvärden. Ett uttag som är skadat på det sättat skall bytas ut. I princip uppfyller det inte reglerna för petsäkerhet. Man skall kunna sticka in en ståltråd i varje öppning som finns på en elapparat typ 10 cm (osäker på exakta siffran), utan att komma åt något strömförande.

I praktiken är det ingen risk med uttaget, men ett formellt fel.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Hitta ett likadant uttag någonstans i huset (trappuppgång, källargång, tvättstuga/torkrum) och skifta plats på dom.🤓
 
  • Gilla
Porsibygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.