Hej alla kunniga, som 23 åring köpte jag min första bostad ganska centralt i samhället jag växt upp i. Huset som från en början var en sommarstuga byggdes 1961. Huset är 52 kvadrat och är på 2 våningar, kall källare och en boyta som övervåning. På visningen upptäckte vi en del sprickor men då besiktningsmannen inte la någon vidare anmärkning på det utöver att det behövs dräneras så gjorde inte vi det heller. Huset är byggt i en slänt/sluttning som har haft tryck uppefrån ett berg kan man säga och i kombination med dålig dränering har denna väggen påfrestats en del. Som i sin tur troligtvis fått huset att få sättningar, övervåning är nyrenoverad av förra ägaren men man kan se att innertaket sviktar något mm… Min fråga är egentligen hur man åtgärdar dessa sprickor på bästa sätt, eller om det är bäst att ta in någon som gör jobbet? Och hur allvarliga är dessa sprickorna egentligen?
Har börjat gräva inför dränering och har därför kunnat ta bättre bilder över hela sprickorna. Tacksam för tips.
Har börjat gräva inför dränering och har därför kunnat ta bättre bilder över hela sprickorna. Tacksam för tips.
Redigerat:
Use a string and measure whether the foundations are straight or whether the ground pressure has caused them to no longer be straight. If it turns out that the foundations are not stuffed, I would not worry about it, just fix the plaster and use some bitumen agent
Klicka här för att svara