G Ganescha skrev:
Vad menar du?
Plejd låser fast kunden vid ett märke vilket oftast är en dålig affär för kunden. Då är frågan om råd om annat är pålitligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och när det gäller badrum så tycker jag att det är mycket snyggare med ledlister än med spottar. T.ex.
[bild]
[länk]

[länk]

Jämnare belysning och ingen bländningsrisk eftersom samma mängd ljus sprid ut över en större yta.
Snyggt, men jag tycker på något sätt att det stör ändå. Vi har både spottar och linjärbelysning men jag tycker känslan påminner lite om köpcenter och hyllmeter.
 
F
Har inget emot det i kök, badrum t ex men i vardagsrum känns det rätt meh.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Om en elektriker kan rekommendera Plejd så behöver man inte lägga någon vikt vid rekommendationen av ljuskällor ;)
Ja eller hur kan det vara så, elektriker och hantverkare i stort har svårt att ta ut den timpenning de behöver. De blir bundna av att sälja produkter med störst påslag. Att dessutom då låsa in kunden i ett system blir win win.
 
Det finns treåriga program på högskolor i ämnet "Ljusdesign och belysningsteknik"
Elektriker har normalt inte denna djupa kunskap så är man ute efter en riktigt fin lösning finns det andra experter att anlita.
Rent generellt kan man väl säga att fast monterade takspottar nog passar bäst som allmänbelysning i garage och möjligen badrum.
I övrigt är punkter som framhäver inredningen och ger liv åt hemmet det vackraste. Men riktigt svårt om det ska bli proffsigt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på LED tekniken så finns numera möjlighet att få lika ljust inomhus som på en mulen sommardag utan att det krävs astronomiskt med elektrisk effekt. Något man kan nyttja.
 
K Kvast-Hilda skrev:
Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Jag håller på med att renovera ett hus och där hamnar diskbänken framför fönstret och där är valet 3 spottar i taket för att få vettig arbetsbelysning.
 
Unikt namn
Länka gärna en "snygg" spot.
Jag får bara upp skrivsbordslampor från 90talet i huvudet (men det kanske är på modet igen?).

Vi gick till en lampbutik och resonerade med någon expert. Det blev lite dyrare lampor än vad jag ursprungligen tänkt men slutresultatet bra.

I bland annat blev det dimmbara plafonder med diffuser som allmänbelysning. Sen "fina" lampor över matbort etc.
 
Rubriken frågar om det handlar om en modefluga. Den har i så fall hållit i ca 25 år då den väl tog fart runt millennieskiftet.
 
G
Ska man leva som man själv vill eller vara en slav under grupptrycket?

Mode handlar bara om att inte våga välja själv. Samt att näringslivet vill att man ska följa trender och riva ut halva huset med jämna mellanrum vilket egentligen är helt oetiskt.
 
  • Gilla
M.Stenqvist och 7 till
  • Laddar…
O
G Grannens Häck skrev:
Ska man leva som man själv vill eller vara en slav under grupptrycket?

Mode handlar bara om att inte våga välja själv. Samt att näringslivet vill att man ska följa trender och riva ut halva huset med jämna mellanrum vilket egentligen är helt oetiskt.
Detta! Det märks väl att ni som skriver här är lite äldre..

Vi yngre, vi väljer det modet vi tycker är snyggt och kör efter det. Fördelen med tex internet är att det inte längre är den coola kille på skolgården som bestämmer vad som är inne eller ute.

Gillar TS spottar? Kör på det. Har ju också framkommit i tråden där det är praktiskt och bra att ha det men att det också finns alternativ. Medskicket jag kan göra är att ha GU10 spottar för de är utbytbara till skillnad från fasta LED-spottar.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Medskicket jag kan göra är att ha GU10 spottar för de är utbytbara till skillnad från fasta LED-spottar.
Jag skickar med det motsatta. Det har varit min strategi sedan LED introducerades. Har bytt alla befintliga halogenlampor mot GU10 LED, men några år senare kan jag konstatera att dessa verkar ha stora problem med hållbarheten, trots att jag köper kvalitetslampor. Där jag bygger nytt nu blir det integrerat och jag försöker använda samma överallt och ha några i reserv.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Vi yngre, vi väljer det modet vi tycker är snyggt och kör efter det.
Det är ett personlighetsdrag inte en ålder att vara som en vindflöjel för trender som sublimt matas in i folks mediaexponering eller utgå efter egna behov och känslor som resonerar med ens inre.

O Ossian K Olsson skrev:
Fördelen med tex internet är att det inte längre är den coola kille på skolgården som bestämmer vad som är inne eller ute.
Trendsätteriet flyttar bara från skolgården till någon mediaproducent. Mekanismen är densamma.
Internet öppnar valmöjligheter men utan aktivt val så är det sublimt någon annan som väljer åt dig det som passar någon annans intressen.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
janwide
I ditt första inlägg skriver du att du inte gillar spottar i taket. Frågan är med andra ord redan avgjord. Husets värde kommer inte avgöras av ifall du sätter spottar eller ej. Det är du som ska bo där, så skit i vad andra tycker!
 
K Kvast-Hilda skrev:
Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Spottar i tak kan vara snyggt men även väldigt fult och det betyder också att det inte går att säga om det höjer eller sänker priset på ett hus vid en försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.