A ajn82 skrev:
I hallen 30x30 cm paneler istället för spottar, i tvättstuga 2 st 120x30 paneler, och i "kontoret" klassiska 60x60 paneler jämnt fördelade (jag vill ha mycket ljus)

Dock inte färdigt, så vet inte hur det blir ännu 🤣
Blir nog rätt skarpa i ljuset, men ett bra ljus, bäst att kunna dimmra dom, så är man hemma med mjukheten på ljuset. Så lycka till.
 
Har spottar i hela huset, inget jag använder till vardags mer än i badrummet, men väldigt bra när man behöver ljus, tex vid städning.
Är glad att tidigare ägare kröp runt i isoleringen och monterade de.
 
  • Gilla
Fågelvägen och 2 till
  • Laddar…
har också spottar i hela huset och kan inte se någon som helst nackdel. Enkelt, snyggt och praktiskt. Våra är dimbara och ljuset vi får av dessa i allrummet är så otroligt snyggt.
 
  • Gilla
Fågelvägen och 3 till
  • Laddar…
K Kvast-Hilda skrev:
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte.
Stalltipset är att dra kanalisation dit du kan tänkas vilja sätta upp belysning så att du kan ändra dig senare. Vad du vill nu är kanske inte detsamma som du vill i framtiden.

Om du ändå bygger hus tänk på att få till kanalisation för: el, hemautomation (signal), datanätverk.
Där TV:n skall sättas på vägg kan det vara värt att ordna en rejäl kabel kanal i väggen mellan TV och utrustning undertill.

Kanske även sådant som om man vill flytta kök och badrum dvs kanalisation för vatten och avlopp men det är värre då dimensionerna är större.

Finns det källare i huset? är det 2-plans ovan mark?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Spottar i hall och badrum/toa om du frågar mig. Kanske även utefter en vägg i vardagsrummet och en rad utanför överskåpen i köket också men det beror lite på hur det ser ut i rummen.
 
Jag tänker att syftet med spotlights är att få in ljuskällor som är diskreta. Alltså inte nödvändigtvis ”snygga” men funktionella och diskreta. Tycker själv att det kan vara snyggt om det görs rätt.
 
Många spottälskare strösslar innertaken samt dubbelspottar på husfasader som är helt onödiga är vanligt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
R
Spottar i fönster och dörrsmygar invändigt är väldigt snyggt i dessa tider när mörkret kryper på..
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Kanske man kan sätta diffusionsskivor i taket som belyses med LED ovanför så att t.ex hela taket lyser jämnt som en enda stor ljuskälla?
 
  • Gilla
Limofuzimab och 1 till
  • Laddar…
MrJay
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske man kan sätta diffusionsskivor i taket som belyses med LED ovanför så att t.ex hela taket lyser jämnt som en enda stor ljuskälla?
Tekniken används bland annat i sträcktak, dock använder man oftast LED slinga ovanför duken och inte spottar som ljuskälla. Vi valde dock inte denna lösning i vårt hus.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Och när det gäller badrum så tycker jag att det är mycket snyggare med ledlister än med spottar. T.ex.
[bild]
[länk]

[länk]

Jämnare belysning och ingen bländningsrisk eftersom samma mängd ljus sprid ut över en större yta.
Det där var inget vidare tyvärr, jag skulle rekommendera att ta hjälp av en expert i ämnet. Det finns absolut linjär belysning som kan vara bra, men det är kanske inte så lätt när man saknar rätt verktyg att planera med.
 
Redigerat:
Bra belysning lyfter den övriga inredningen. Problemet är att många litar på elektrikerns val. Ta hjälp av någon som kan ljus, visa hur ni vill ha det och vilka behov ni har. Man måste se skillnaden för att förstå värdet i det. Det är ingen slump att många fina hus har bra belysning då någon har lagt tid på att välja passande belysning. Det finns många utbildade ljusdesigners att använda sig av, jag skulle rekommendera att ta den hjälpen.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Problemet är att många litar på elektrikerns val.
Om en elektriker kan rekommendera Plejd så behöver man inte lägga någon vikt vid rekommendationen av ljuskällor ;)
 
spikplanka spikplanka skrev:
Om en elektriker kan rekommendera Plejd så behöver man inte lägga någon vikt vid rekommendationen av ljuskällor ;)
Vad menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.