17 847 läst · 67 svar
18k läst
67 svar
Spotlights i nybygge, lågenergi + dimmer = ?
Om det är till någon tröst så ser min tracking precis lika förbryllande ut.... dock verkar mitt paket ligga 2,5 timmar före dittFraggo skrev:Spännande!
Fick ett trackingnummer tidigare, skickas via parcelforce worldwide. Kul att kunna se var paketet befinner sig istället för att inte ha någon aning..
Ser lite mysko ut dock. Skyfflas paketet in och ut ur Danmark eller vad fasen?
17.01.2009 01:37 - DENMARK - Left origin country
16.01.2009 23:27 - DENMARK - Arrived at destination country
16.01.2009 23:25 - DENMARK - Arrived at destination country
16.01.2009 23:25 - DENMARK - Left origin country
15.01.2009 21:15 - INTERNATIONAL HUB - Export item accepted into network
15.01.2009 21:10 - AUTOSCAN AREA AT COV - Arrived at outward Office of Exchange
Nåväl, med lite flyt är paketet i Sverige nu? Hehe..
Det startade iofs en minut(!) före ditt, världen är liten ibland.
/Henrik
har hittat hemsida med ännu billigare megamanpris:
http://www.tlc-direct.co.uk/Manufacturers/Megaman/GUCFL_Lamp/
frakten också ganska billig. OM man köper 10 lampor kostar detta inkl frakt 140 sek om jag fattat det hela rätt. Och om man som jag tänker ha 45 lampor kostar de 125 sek / st inkl frakt.
här står emellertid att de inte passar i vanliga armaturer men svenska firman som säljer megaman gu 10 menar att de passar i en vanlig downlight som heter jupiter http://www.ljusbutiken.nu/pdf/jupiter_230v.pdf och som våra elektriker gärna monterar.
undrar om detta stämmer så att lampan inte sticker ut de där 20 mm. Vore tråkigt isåfall
http://www.tlc-direct.co.uk/Manufacturers/Megaman/GUCFL_Lamp/
frakten också ganska billig. OM man köper 10 lampor kostar detta inkl frakt 140 sek om jag fattat det hela rätt. Och om man som jag tänker ha 45 lampor kostar de 125 sek / st inkl frakt.
här står emellertid att de inte passar i vanliga armaturer men svenska firman som säljer megaman gu 10 menar att de passar i en vanlig downlight som heter jupiter http://www.ljusbutiken.nu/pdf/jupiter_230v.pdf och som våra elektriker gärna monterar.
undrar om detta stämmer så att lampan inte sticker ut de där 20 mm. Vore tråkigt isåfall
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kan du inte komma över en armatur och mäta? Den är ju 110 mm lång enl. ritningen. Beror ju hur långt in man stoppar lampan samt hur hög anslutningsplinten är.
Priset skiljer sig åt på dimbara och icke dimbara. På Gil-lec kostar en ensam ljuskälla 9.15 exlusive VAT och på din länk kostar dom 9.20 st. Men med mängdrabatten blir det kanske billigare där. Men du räknade på de dimbara eller? Orkar inte kontrollera..sjönära skrev:
jo, men för 500 spänn styck för lampor som motsvarar 35 W halogen GU 10 enl el-killarna. Dvs det handlar om led-lampor med inbyggd elektronik som klarar att dimmas av 12-voltsdimmer-
ngn som vet var man hittar billigare sådana lampor? det handlar alltså om 5-7 w effekt enl el-killarna
ngn som vet var man hittar billigare sådana lampor? det handlar alltså om 5-7 w effekt enl el-killarna
8,75 gbp kostar megaman 11 w dimbara gu 10 på http://www.tlc-direct.co.uk/Main_Index/ om man köper 3 el flerFraggo skrev:
Jo, bra med mängdrabatt.
Beställde från mitt ställe ändå då VOG-spottarna var prissänkta med 40%, det blir ju en del på 20 st också
Alltså det var fanimej på tiden.. det tog två dagar för paketet att registreras i sverige när det hade lämnat danmark, här har dom inte bråttom märker jag..
Med lite flyt borde paketet vara i Örebro imorrn..
Beställde från mitt ställe ändå då VOG-spottarna var prissänkta med 40%, det blir ju en del på 20 st också
Alltså det var fanimej på tiden.. det tog två dagar för paketet att registreras i sverige när det hade lämnat danmark, här har dom inte bråttom märker jag..
Med lite flyt borde paketet vara i Örebro imorrn..
Tänkte uppdatera lite. Hämtade ut paketet nu i eftermiddags! Välpaketerat och rikligt med "fragile"-tejp och sånt. Farsan hade tidigare uttryckt sin oro över att jag beställde från så långväga håll fick jag höra idag. Tji fick han, hehe, och tji fick Conrad.se med sina 286 spänn per ljuskälla..
VOG-spottarna såg bra ut, matt vitlackad metall och vinklingsbara. Satte i en megamanljuskälla i två befintliga spotlights i deras kök för att se. Ljuset är ganska "vitt" men absolut inte i närheten av kallt, men inte särskilt varmt heller om man jämförde med halogenlyset bredvid. Ambivalent förklaring?
Blir nog kanon i hallen sen ändå, om man inte blandar med vanlig halogen tänker man nog inte på skillnaden i tempen. Skillnaden märks mest i nerdimrat förstås, i full sprutt är det inte så jättestor skillnad. Halogenen ändrar temp beroende på hur den är dimrad medan megaman har konstant temp och bara förändrat ljusflöde.
VOG-spottarna såg bra ut, matt vitlackad metall och vinklingsbara. Satte i en megamanljuskälla i två befintliga spotlights i deras kök för att se. Ljuset är ganska "vitt" men absolut inte i närheten av kallt, men inte särskilt varmt heller om man jämförde med halogenlyset bredvid. Ambivalent förklaring?
Blir nog kanon i hallen sen ändå, om man inte blandar med vanlig halogen tänker man nog inte på skillnaden i tempen. Skillnaden märks mest i nerdimrat förstås, i full sprutt är det inte så jättestor skillnad. Halogenen ändrar temp beroende på hur den är dimrad medan megaman har konstant temp och bara förändrat ljusflöde.
har idag köpt megaman dimbara klotlampor med E27-fattning.
http://ydcircuit.e-butiken.se/?artnr=YdClassicDIM&cat_id=55
Tyvärr funkar inte dimringen. Skillnaden i ljusstyrka är obetydlig mellan max och min och minstyrkan återfinns i dimmerns högsta läge vilket jag tycker är konstigt.
Det står på förp att den funkar med vanliga dimmers och den dimmer jag har är inte ngt särskilt märkvärdig. Lampan, en takarmatur m 4 lampor, styrs dels av denna dimmer dels av en vanlig brytarkontakt som inte går att dimma
Kan ngn ge förklaring? Jag har köpt av ydcircuit - en provorder inkl 4 gu 10 dimmers också. GU 10 har jag inte prövat ännu
http://ydcircuit.e-butiken.se/?artnr=YdClassicDIM&cat_id=55
Tyvärr funkar inte dimringen. Skillnaden i ljusstyrka är obetydlig mellan max och min och minstyrkan återfinns i dimmerns högsta läge vilket jag tycker är konstigt.
Det står på förp att den funkar med vanliga dimmers och den dimmer jag har är inte ngt särskilt märkvärdig. Lampan, en takarmatur m 4 lampor, styrs dels av denna dimmer dels av en vanlig brytarkontakt som inte går att dimma
Kan ngn ge förklaring? Jag har köpt av ydcircuit - en provorder inkl 4 gu 10 dimmers också. GU 10 har jag inte prövat ännu
Är det enda lasten på dimmern? Kanske är det så att dimmerns arbetsområde är 40-300W eller något liknande och din ljuskälla drar 11W. En teori iallafall.
Eller satte du 4 st? Dvs 44W? Då borde det funka tycker man..
Det brukar finnas en kalibreringsskruv som justerar lägsta värdet på en del dimmers, kanske kan det vara värt ett försök att justera den?
Edit:
Fast iofs.. när jag läste nu så stod det ju:
"För att räkna ut hur många lågenergilampor som kan driva av en Dimmer summera antalet lågenergilampor och multiplicera med 5. Detta värde skall inte överstiga dimmerns maxvärde. Detta på grund av lågenergilampans kapacitiva belastning som medräknas vid dimensionering.
Min lasten kan vara 1/6 av dimmerns minlast"
Minsta lasten för en sådan dimmer (40-300) borde således vara ca 7W. Eller?
Men vad fasen menar dom med att summera antalet lampr och multiplicera med fem?
Ponera att det är 10 stycken lampor, 10x5=50 ööööh va? Fattar verkligen inte hur dom menar..
Eller satte du 4 st? Dvs 44W? Då borde det funka tycker man..
Det brukar finnas en kalibreringsskruv som justerar lägsta värdet på en del dimmers, kanske kan det vara värt ett försök att justera den?
Edit:
Fast iofs.. när jag läste nu så stod det ju:
"För att räkna ut hur många lågenergilampor som kan driva av en Dimmer summera antalet lågenergilampor och multiplicera med 5. Detta värde skall inte överstiga dimmerns maxvärde. Detta på grund av lågenergilampans kapacitiva belastning som medräknas vid dimensionering.
Min lasten kan vara 1/6 av dimmerns minlast"
Minsta lasten för en sådan dimmer (40-300) borde således vara ca 7W. Eller?
Men vad fasen menar dom med att summera antalet lampr och multiplicera med fem?
Ponera att det är 10 stycken lampor, 10x5=50 ööööh va? Fattar verkligen inte hur dom menar..
Redigerat:
såhär ser dimmern ut inuti - ngn som vet om detta är en felaktig dimmer att använda till megaman gsu111d dimmerable klotlampor http://www.gil-lec.co.uk/products/L...Lamps/Megaman+Dimmerable+GLS+11W+ES/553182868
(det stå Schneider Electric ATD315, 230 V 50Hz 315 W)
(det stå Schneider Electric ATD315, 230 V 50Hz 315 W)
Redigerat:
Den ska väl fungera bra för ändamålet.. där nere till höger sitter iallafall kalibreringsskruven som justerar "minstaläget" hos dimmern. Om vi ponerar att du dimrar en ensam 11W lampa med en dimmer som har 40W som minsta effekt innebär det i praktiken (teorin kanske..) att du inte kan dimra mellan 1.1W och 11W utan bara mellan 11W och 7W.
Spontant känns det som att du behöver sju stycken 7x1.1=7.7W för att kunna dimra ner till lägstanivå.. men som sagt.. vet inte.
Spontant känns det som att du behöver sju stycken 7x1.1=7.7W för att kunna dimra ner till lägstanivå.. men som sagt.. vet inte.