Varför inte satsa på LED lampor ??

Personligen tror jag att lågenergi kommer vara förbjudet inom ca 5år, då de innehåller kvicksilver som inte är miljövänligt.

Jag har sett en ljuskälla GU10 3W dimbar (med elektroniks dimmer) som motsvara ca 25-30w halogen.

Har även sett prov på en 6w dimbar ljuskälla GU10 som motsvarar 50W halogen. kommer att lanseras på elfack 2009.

båda i varmvit 2700K-3000K.

hej elinfo om du läser övriga trådar jag än inblandad i så ser du att jag har 4 x 5 watts dimbara LED-spotar fr effektivareenergi.se - bra ljus men fick ej ok på estetikavd med sina 3 ljuskällor. Dessutom lite dyra ännu, och dimringen inte perfekt.
Har istället 12V halogen och ska ha ICR-lampor som drar 20W men ger ljus som 35W - dimringen funkar snyggt - men snart kanske det kommer LED-ersättare som inte betyder att man måste byta trafos etc.

Hej Elinfo

Vet du vilken levernatör som ska lansera den nya 6w dimbara GU10 leden på elfack.

Har tyvärr inte möjlighet att åka dit själv... :(

Sitter själv i den sitsen att jag ska montera spottar i en stor del av huset, och är sugen på led, men ett absolut krav är att de går att dimra, och att de inte bygger mer än 100mm på djupet, samt att de minst lyser som en 35w 12 halogen eller helst en 50w... Det känns som om marknaden för led inte riktigt är mogen än, men vad vet jag...

/Jonas

Elinfo skrev:
Varför inte satsa på LED lampor ??

Personligen tror jag att lågenergi kommer vara förbjudet inom ca 5år, då de innehåller kvicksilver som inte är miljövänligt.

Jag har sett en ljuskälla GU10 3W dimbar (med elektroniks dimmer) som motsvara ca 25-30w halogen.

Har även sett prov på en 6w dimbar ljuskälla GU10 som motsvarar 50W halogen. kommer att lanseras på elfack 2009.

båda i varmvit 2700K-3000K.
LED är fortfarande för dyrt tycker jag. Visst, den där nya dimbara 6W GU10 kanske kan vara nåt, men vågar man hoppas på inbyggd elektronik i den? Vilket fabrikat handlar det om?

Rrrrr skrev:
Finns ju redan 7W. Dimbar GU10

[länk]
Yepp det finns det, men det inlägget skrevs i April 2009, kanske inte fanns då ?;)

Elinfo skrev:
Yepp det finns det, men det inlägget skrevs i April 2009, kanske inte fanns då ?;)
Ah.. Ooops :S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.