12 131 läst · 82 svar
12k läst
82 svar
Spisen brann, vad hände?
Du skiter i den riktiga orsaken och kallar det trams att försöka utreda vad som egentligen händer?S SueCia skrev:Nä, jag har sett att fett runnit längs med väggen och över uttaget för att sedan ha orsakat överledning mellan L1 och L2 i botten på perilexuttaget. Jag skiter fullständigt i om det är själva fettet som orsakar överledningen eller om det är smutset i fettet som orsakar överledningen, det är fullständigt irrelevant för frågeställningen i tråden och det enda dina tramsinlägg bidrar med är att förvirrra diskussionen. Vad ska det vara bra för?
Det är inget snack om att fettet i uttaget är orsaken till vad som hände TS.
Helt utan bevis hävdar du att "det är inget snack att fettet i uttaget är orsaken."
Tvärtom, fettet är helt oskyldigt ensamt, du kan sänka ner hela perilexen i det utan att något händer.
Smutsen däremot kan säkert fastna och orsaka överledning, men det kan det även utan fett inblandat, hjälpt av fukt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 169 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 169 inlägg
Killgissa på du, jag har sett vad det beror på i verkligheten, det är inte ett ovanligt fenomen.D Dilato skrev:Du skiter i den riktiga orsaken och kallar det trams att försöka utreda vad som egentligen händer?
Helt utan bevis hävdar du att "det är inget snack att fettet i uttaget är orsaken."
Tvärtom, fettet är helt oskyldigt ensamt, du kan sänka ner hela perilexen i det utan att något händer.
Smutsen däremot kan säkert fastna och orsaka överledning, men det kan det även utan fett inblandat, hjälpt av fukt.
TS har t.o.m postat en bild i första inlägget som bekräftar detta dessutom.
Det du gör nu är lika tramsigt som att hårklyva att "det är inte regnvattnet som orsakade att jordfelsbrytaren löste ut, det är smutsen i regnvattnet som gjorde det" ...
Vad i dom bilderna visar på att fett är orsaken?S SueCia skrev:Killgissa på du, jag har sett vad det beror på i verkligheten, det är inte ett ovanligt fenomen.
TS har t.o.m postat en bild i första inlägget som bekräftar detta dessutom.
Det du gör nu är lika tramsigt som att hårklyva att "det är inte regnvattnet som orsakade att jordfelsbrytaren löste ut, det är smutsen i regnvattnet som gjorde det" ...
Fettet ska ha runnit uppför sladden in i kontakten trots att den är helt ren på själva sladden enligt bilden?
Det finns inget spår av fett ovanför kontakten.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 169 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 169 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 169 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 169 inlägg
Nu är det ju inte helt ovanligt att folk städar bakom spisen då och då, men det är nog väldigt ovanligt att folk drar ur stickproppen och gör rent den och uttagetD Dilato skrev:
Jag tog för givet att det var uttaget och inte stickproppen eftersom det handlar om uttaget 👍nisse123 skrev:
Och det är inte ovanligt att det över tid blir krypströmmar som förkolnar plasten i underkant på uttaget, där det samlats fett och annat skräp, för att så småningom leda till kortis.
Känns som man borde öppna och rengöra Perilex:en och dess kontakt med sprit med jämna mellanrum..