S SueCia skrev:
Nä, jag har sett att fett runnit längs med väggen och över uttaget för att sedan ha orsakat överledning mellan L1 och L2 i botten på perilexuttaget. Jag skiter fullständigt i om det är själva fettet som orsakar överledningen eller om det är smutset i fettet som orsakar överledningen, det är fullständigt irrelevant för frågeställningen i tråden och det enda dina tramsinlägg bidrar med är att förvirrra diskussionen. Vad ska det vara bra för?

Det är inget snack om att fettet i uttaget är orsaken till vad som hände TS.
Du skiter i den riktiga orsaken och kallar det trams att försöka utreda vad som egentligen händer?

Helt utan bevis hävdar du att "det är inget snack att fettet i uttaget är orsaken."

Tvärtom, fettet är helt oskyldigt ensamt, du kan sänka ner hela perilexen i det utan att något händer.

Smutsen däremot kan säkert fastna och orsaka överledning, men det kan det även utan fett inblandat, hjälpt av fukt.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Du skiter i den riktiga orsaken och kallar det trams att försöka utreda vad som egentligen händer?

Helt utan bevis hävdar du att "det är inget snack att fettet i uttaget är orsaken."

Tvärtom, fettet är helt oskyldigt ensamt, du kan sänka ner hela perilexen i det utan att något händer.

Smutsen däremot kan säkert fastna och orsaka överledning, men det kan det även utan fett inblandat, hjälpt av fukt.
Killgissa på du, jag har sett vad det beror på i verkligheten, det är inte ett ovanligt fenomen.

TS har t.o.m postat en bild i första inlägget som bekräftar detta dessutom.

Det du gör nu är lika tramsigt som att hårklyva att "det är inte regnvattnet som orsakade att jordfelsbrytaren löste ut, det är smutsen i regnvattnet som gjorde det" ...
 
S SueCia skrev:
Killgissa på du, jag har sett vad det beror på i verkligheten, det är inte ett ovanligt fenomen.

TS har t.o.m postat en bild i första inlägget som bekräftar detta dessutom.

Det du gör nu är lika tramsigt som att hårklyva att "det är inte regnvattnet som orsakade att jordfelsbrytaren löste ut, det är smutsen i regnvattnet som gjorde det" ...
Vad i dom bilderna visar på att fett är orsaken?

Fettet ska ha runnit uppför sladden in i kontakten trots att den är helt ren på själva sladden enligt bilden?

Det finns inget spår av fett ovanför kontakten.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nä, jag har sett att fett runnit längs med väggen och över uttaget för att sedan ha orsakat överledning mellan L1 och L2 i botten på perilexuttaget.
Nu är det ju L2 & L3 som sitter längst ner i uttaget

Diagram över ett eluttag som visar positionerna för N, L1, L2, och L3 samt jordningssymbol. L2 och L3 sitter längst ner i uttaget.
 
S
nisse123 nisse123 skrev:
Nu är det ju L2 & L3 som sitter längst ner i uttaget

[bild]
Nu var det länge sen jag kopplade en perilex så jag har inte märkningen i huvudet. Framförallt inte eftersom L1,L2,L3 inte gör någon skillnad i en perilex. Men om det känns viktigt så absolut :)
 
S
D Dilato skrev:
Vad i dom bilderna visar på att fett är orsaken?

Fettet ska ha runnit uppför sladden in i kontakten trots att den är helt ren på själva sladden enligt bilden?

Det finns inget spår av fett ovanför kontakten.
Nu är det ju inte helt ovanligt att folk städar bakom spisen då och då, men det är nog väldigt ovanligt att folk drar ur stickproppen och gör rent den och uttaget :)
 
nisse123 nisse123 skrev:
Nu är det ju L2 & L3 som sitter längst ner i uttaget

[bild]
Är den här bilden verkligen rätt? Om faserna och nolla är rätt i possition sitter styrklacken på fel ställe. Eller om styrklacken är där den är ritad så är faserna och nollan på fel ställe.
 
E elmont skrev:
Är den här bilden verkligen rätt? Om faserna och nolla är rätt i possition sitter styrklacken på fel ställe. Eller om styrklacken är där den är ritad så är faserna och nollan på fel ställe.
Det är hankontakten man ser på bilden, L2 & L3 sitter längst ifrån styrstiftet.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Det är hankontakten man ser på bilden, L2 & L3 sitter längst ifrån styrstiftet.
Jag tog för givet att det var uttaget och inte stickproppen eftersom det handlar om uttaget 👍
Och det är inte ovanligt att det över tid blir krypströmmar som förkolnar plasten i underkant på uttaget, där det samlats fett och annat skräp, för att så småningom leda till kortis.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Känns som man borde öppna och rengöra Perilex:en och dess kontakt med sprit med jämna mellanrum..
 
spikplanka spikplanka skrev:
Känns som man borde öppna och rengöra Perilex:en och dess kontakt med sprit med jämna mellanrum..
Eller laga mat utan att man "skvätter" ner hela köket, det går utmärkt om man bara är lite uppmärksam på det man håller på med.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eller laga mat utan att man "skvätter" ner hela köket,
Tidigare ägare kan varit i farten, gäster kan varit framme och man själv kan varit oförsiktig när man haft bråttom. Troligen inget problem men bättre att vara säker än att chansa.
 
Om spisen inte användes vid tillfället borde det väl inte kunna smälla av en felkoppling?
 
Larsa Larsa skrev:
Om spisen inte användes vid tillfället borde det väl inte kunna smälla av en felkoppling?
Uttaget är spänningssatt och en hel del annat även om man inte använder spisen.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Uttaget är spänningssatt och en hel del annat även om man inte använder spisen.
Jo absolut, men det är ju ingen last. För mig är ingen last = inga ampere = ingen värme. Kortslutning är en annan sak…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.