Infettade kontaktstift måste vara guld för resistansen.. blir varmt och gott ;)
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hur tränger fettet in i dom fjädrande kontaktytorna, är det något särskilt expanderfett 🤔
 
Oren och skadad vägguttag med USB-port, skruvar och bränd missfärgning samt ett rött märke runt en fläck på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit märkning på en metalldel med texten Model No. EKC7000W1, Serial No. 914 04150, P.N.C. 947941299. Röd markering syns ovanför etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Coolman
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Hur tränger fettet in i dom fjädrande kontaktytorna, är det något särskilt expanderfett 🤔
Att kontaktytorna är "fjäderbelastade" är väl tämligen irrelevant då explosionen beror på överledning mellan L1 och L2, inte pga. glappkontakt i någon av dessa.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Att kontaktytorna är "fjäderbelastade" är väl tämligen irrelevant då explosionen beror på överledning mellan L1 och L2, inte pga. glappkontakt i någon av dessa.
Det var en kommentar till infekterade kontaktstift.

Att man dränker in en väggkontakt med fett i sådana mängder att det leder till överledning mellan faser är väl knappast något kontakten är designad att tåla?

Men ..jag tog multimetern i resistansläge och kollade ledningsförmågan i rent smör typ Ghee (skirat smör bortkokat vatten) och i Valio Gårdsgoda normsalsaltat och resultatet var 0L, i läge 60 Mohm.

Så, vad är det för fett som leder så hög ström att det blir explosion och förkolnas, men samtidigt är helt luktlöst ?

Normalt härsknar fett och luktar dåligt så man upptäcker större mängder rätt snart...

P.s.
En lidl köttbulle har en intern resistens mellan 250 och 500 kohm.
 
  • Haha
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Det var en kommentar till infekterade kontaktstift.

Att man dränker in en väggkontakt med fett i sådana mängder att det leder till överledning mellan faser är väl knappast något kontakten är designad att tåla?

Men ..jag tog multimetern i resistansläge och kollade ledningsförmågan i rent smör typ Ghee (skirat smör bortkokat vatten) och i Valio Gårdsgoda normsalsaltat och resultatet var 0L, i läge 60 Mohm.

Så, vad är det för fett som leder så hög ström att det blir explosion och förkolnas, men samtidigt är helt luktlöst ?

Normalt härsknar fett och luktar dåligt så man upptäcker större mängder rätt snart...

P.s.
En lidl köttbulle har en intern resistens mellan 250 och 500 kohm.
Argumenterar du för att du har tråkigt nu eller argumenterar du helt seriöst emot att det skulle kunna hända? Har du jobbat som elektriker? Vad i fettet som gör att det överleder låter jag dig spekulera i, jag vet att det händer och att det är förhållandevis vanligt förekommande.
 
S SueCia skrev:
Argumenterar du för att du har tråkigt nu eller argumenterar du helt seriöst emot att det skulle kunna hända? Har du jobbat som elektriker? Vad i fettet som gör att det överleder låter jag dig spekulera i, jag vet att det händer och att det är förhållandevis vanligt förekommande.
Jag har tråkigt.

Att man jobbar som elektriker är ju inte någon garanti för att man vet orsaken..

Jag vet att fettet inte leder ström, men det binder en massa smuts som säkert är ledande.

Problematiken är därför kanske helt enkelt bristfällig städning.
 
Jag tror inte det är fettet som leder ström utan fukt och diverse smuts som nämnts.
Och jag tror inte heller att det droppar ner fett och omedelbart säger PANG.
Det kryper nog ström under lång tid och förkolnar materialet. Sakta sakta tills det en dag fräser till och går mycket fort.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Jag har tråkigt.

Att man jobbar som elektriker är ju inte någon garanti för att man vet orsaken..

Jag vet att fettet inte leder ström, men det binder en massa smuts som säkert är ledande.

Problematiken är därför kanske helt enkelt bristfällig städning.
Nä, fast i det här fallet så jo.

Och självklart är problemet bristfällig städning 🙃
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
spikplanka spikplanka skrev:
Infettade kontaktstift måste vara guld för resistansen.. blir varmt och gott ;)
När du säger så tänker jag bara på Yvette i Hemliga Armén som gick på svensk TV i min ungdom. Där var det fett på sylen för alla beundrare av belgisk motståndsrörelse. 🤓
 
  • Älska
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nä, fast i det här fallet så jo.
Ok, så du har sett och mätt att enbart fett i perilexuttag leder till överledning?

Eller har du bara sett en förkolnad kontakt och nöjt dig med att "det måste vara fett som orsakat överledning"?

Jag påstår att:
Fett som kan rinna/skvätta ner i ett perilexuttag (smör ,margarin, matlagningsoljor) leder inte ström, särskilt inte torkat fett där vattnet avdunstat.
 
S
D Dilato skrev:
Ok, så du har sett och mätt att enbart fett i perilexuttag leder till överledning?

Eller har du bara sett en förkolnad kontakt och nöjt dig med att "det måste vara fett som orsakat överledning"?

Jag påstår att:
Fett som kan rinna/skvätta ner i ett perilexuttag (smör ,margarin, matlagningsoljor) leder inte ström, särskilt inte torkat fett där vattnet avdunstat.
Nä, jag har sett att fett runnit längs med väggen och över uttaget för att sedan ha orsakat överledning mellan L1 och L2 i botten på perilexuttaget. Jag skiter fullständigt i om det är själva fettet som orsakar överledningen eller om det är smutset i fettet som orsakar överledningen, det är fullständigt irrelevant för frågeställningen i tråden och det enda dina tramsinlägg bidrar med är att förvirrra diskussionen. Vad ska det vara bra för?

Det är inget snack om att fettet i uttaget är orsaken till vad som hände TS.
 
TRJBerg
S SueCia skrev:
Nä, jag har sett att fett runnit längs med väggen och över uttaget för att sedan ha orsakat överledning mellan L1 och L2 i botten på perilexuttaget. Jag skiter fullständigt i om det är själva fettet som orsakar överledningen eller om det är smutset i fettet som orsakar överledningen, det är fullständigt irrelevant för frågeställningen i tråden och det enda dina tramsinlägg bidrar med är att förvirrra diskussionen. Vad ska det vara bra för?

Det är inget snack om att fettet i uttaget är orsaken till vad som hände TS.
Jo det är det.
 
S
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jo det är det.
Nix
 
TRJBerg
S SueCia skrev:
Nix
Hmmmmm....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.