Hej,

Förra sommaren köpte vi nya vitvaror som installerades. Spisen är en induktionshäll med varmluftsugn.

Jag har tyckt att den har mycket dålig effekt när vi använder flera plattor samtidigt. Kör jag 2 plattor orkar den inte köra full effekt på någon av dem och kör jag 4 plattor är det mer eller mindre varmhållning som funkar (ca 3an av 9 lägen).

Svärfar är elektriker och när jag sa det tyckte han att det lät märkligt. Vi tog fram spisen och öppnade i bak. Då visar det sig att den är inkopplad från väggen med en 3fas kabel men från inkopplingen i spisen går endast två faser (se bild). Enligt kopplingsschema ska det gå att koppla in 3 faser, men den ena går bara ut i intet.

När vi räknar på det är det får vi inte ihop allt.

Enligt spec har spisen en maxeffekt på 7 900 W vid 20A.

Räknar man 240 w x 20 amp så blir det 4 400 w, dvs 2 fas = 8 800 w.

I Sverige är standard 16 ampere och då blir istället max 240 w x 16 amp = 3 520 w x 2 fas = 7 680 w

Vad jag förstår är svensk standard 1 eller 3 faser till spisar inte 2.

när jag läser nuvarande info på säljarens hemsida står det inget om effekt, eller hur många faser som det ska finnas.

Enligt svärfar är detta en spis som är effektbegränsad och jag bör reklamera den.

Vad säger ni?

• Etikett med elektriska anslutningsscheman på en metallbakgrund, tre olika konfigurationer, QR-kod, ventilationsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet elektriskt apparatskal med färgkodade kablar anslutna till terminaler och genomföringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med tekniska specifikationer: effekt, spänning, frekvens, "Tillverkad i Turkiet".
Det vanliga brukar vara tre faser 16A och en effekt på omkring 10 kW. Två plattor delar då på varsin fas och den tredje används till ugnen. Det har skrivits en del på forumet om att Bosch säljer spisar som bara använder två faser. Då är hällen en fas och ugnen en fas. Det är sannolikt billigare och det är för det mesta tillräckligt men det är tveklöst en sämre lösning tekniskt. Om det inte är några felaktiga siffror angivna lär det vara svårt att reklamera den. I synnerhet om det gått mer än ett år.

• Gilla
perror och 5 till
  • Laddar…
Har säljaren uppgivit att den har högre effekt än 7900w?

Man kan ju misstänka att märkningen IN4,6kW visar maxeffekt på Induktionshällen. Vilket verkar stämma med din erfarenhet om att det är ganska klen effekt inden om du använder fler än en zon

• Gilla
JonasBleckert och 1 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Har säljaren uppgivit att den har högre effekt än 7900w?
nej, säljaren anger (vad jag kan se nu) inte någon effekt alls. Men på Boschs hemsida står 7900. Dock blir det ju inte 7900 w hur man än räknar.

GoC GoC skrev:
Man kan ju misstänka att märkningen IN4,6kW visar maxeffekt på Induktionshällen. Vilket verkar stämma med din erfarenhet om att det är ganska klen effekt inden om du använder fler än en zon
Jo, men det kräver ju 20 ampere vilket inte är standard i Sverige. Så med 16 amp blir det ju 3520-3840 w.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
JonasBleckert JonasBleckert skrev:
nej, säljaren anger (vad jag kan se nu) inte någon effekt alls. Men på Boschs hemsida står 7900. Dock blir det ju inte 7900 w hur man än räknar.
Fast spisen är ju då rimligtvis på 7900w. Når du inte dit så är det ju säkringarnas begränsning snarare än spisens.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Fast spisen är ju då rimligtvis på 7900w. Når du inte dit så är det ju säkringarnas begränsning snarare än spisens.
jo, så är det ju. Men att sälja en spis i Sverige som förutsätter att du kopplar in den på ett sätt man inte gör i sverige för att få full effekt är ju lite märkligt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
JonasBleckert JonasBleckert skrev:
Jo, men det kräver ju 20 ampere vilket inte är standard i Sverige. Så med 16 amp blir det ju 3520-3840 w.
Vadå inte standard? Förövrigt är jag ytterst tveksam till att det tillverkas ”sverigespisar”
Och har du bara 16A så vet oavsett inte spisen om det utan säkringen lär lösa.

Vår IKEA/AEG induktionshäll har 2 fas matning och nolla med 16A, där kan inte alla zoner köras max samtidigt, utan en zon i varje fas begränsas av hällen. Så maxeffekt om man summerar zonerna kan inte uppnås och det är vanligt för dagens hällar med hög effekt på enskilda zoner att alla inte kan köras på max. Kanske tolkar ditt problem fel.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Säkringen begränsar väl inte effekten i spisen på annat vis än att den löser ut.

• Gilla
MagHam och 5 till
  • Laddar…
Om man har ställt in i spisen att man har 16A säkringar så kommer den att begränsa effekten. Men det kan ju också vara så att man inte har ändrat någon inställning och fabriksvärdet är mindre än 16A?

Grundproblemet här är att du bara har två faser till häll OCH ugn. Det blir inte bra. En modern häll behöver två faser för att fungera bra och även då får man kompromissa som AndersS skrev - halva hällen går på ena fasen och andra halvan på en annan fas. Vill man koka upp två saker snabbt gäller det att ställa kastrullerna på rätt ställe. Den tredje fasen behövs till ugnen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Grundproblemet här är att du bara har två faser till häll OCH ugn. Det blir inte bra. En modern häll behöver två faser för att fungera bra och även då får man kompromissa som AndersS skrev - halva hällen går på ena fasen och andra halvan på en annan fas. Vill man koka upp två saker snabbt gäller det att ställa kastrullerna på rätt ställe. Den tredje fasen behövs till ugnen.

Precis. Men får nog konstatera att man är lite lurad. Spisen kunde lika gärna ha två plattor med den effekten den ger idag eftersom att den vid användning av alla fyra så gott som dödar alla fyra och kan på sin höjd användas som varmhållning.

A AndersS skrev:
Vår IKEA/AEG induktionshäll har 2 fas matning och nolla med 16A, där kan inte alla zoner köras max samtidigt, utan en zon i varje fas begränsas av hällen. Så maxeffekt om man summerar zonerna kan inte uppnås och det är vanligt för dagens hällar med hög effekt på enskilda zoner att alla inte kan köras på max. Kanske tolkar ditt problem fel.
ne, men då har du två faser till hällen enbart. Nj är det ju en ugn med som går på en fas, så hällen få bara en fas.

• Gilla
Anna Martinsson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.