7 730 läst · 17 svar
8k läst
17 svar
Spärrförbindelse eller likvärdiga alternativ?
Ja, vi redde ut frågan med Götene och fick bekräftat att de kan ställa ut en förskottsgaranti via Moderna Garanti. Vilket för oss var det sista vi behövde få klarlagt innan vi skrev på kontrakt med husleverantör. Spärrförbindelsen/garantin ska inte tecknas förrän ett par veckor innan beräknad stomleverans vilket är minst 1 år bort. Det kan ju hända saker längs vägen som gör att vi kommer tänka om och vilja ansöka för byggnadskreditiv men det känns bra att veta att vi inte kommer tvingas till det om vi inte har ett behov av lån.Stampen skrev:
Härligt, skönt att ni har fått till stånd en lösning så att ni kan komma vidare nu. Kommer ni fram till att ni nog trots allt vill ha kreditiv så skulle jag rekommendera att ni byter till 'storbank' så snart som möjligt (Swed, SEB, Nord, Handelsb) då de verkar vara väldigt individuella i sin bedömning om när de anser att en kund får nyttja spärrförbindelser och likn. tjänster.
Kan även vara bra att ha en modell där man betalar vid lyft, skapar incitament för leverantören att hålla de avtalade tiderna - som vi har nu med Götenehus så har de åtgärder kvar att fixa, men vi har inga ekonomiska påtryckningsmedel att "hålla inne med" då allt är betalt.
Kan även vara bra att ha en modell där man betalar vid lyft, skapar incitament för leverantören att hålla de avtalade tiderna - som vi har nu med Götenehus så har de åtgärder kvar att fixa, men vi har inga ekonomiska påtryckningsmedel att "hålla inne med" då allt är betalt.
Ja, jag instämmer helt gällande storbankerna. Gällande kvarvarande åtgärder så var det just det jag misstänkte man kunde råka ut för om man väljer förskottsbetalningen. Tråkigt att ni råkat ut för detta! Är det problem som upptäckts först efter slutbesiktning?Stampen skrev:
Härligt, skönt att ni har fått till stånd en lösning så att ni kan komma vidare nu. Kommer ni fram till att ni nog trots allt vill ha kreditiv så skulle jag rekommendera att ni byter till 'storbank' så snart som möjligt (Swed, SEB, Nord, Handelsb) då de verkar vara väldigt individuella i sin bedömning om när de anser att en kund får nyttja spärrförbindelser och likn. tjänster.
Man ska vara vä medveten om att om man väljer förskottsbetalning via Moderna så förlorar man som köpare tryggheten/säkerheten som kommer med betalningsplanen (delbetalning efter vissa specade moment). Enligt vår husleverantör gäller endast betalningsplanen om vi använder byggnadskreditiv alternativt pantsatt konto. Moderna garanti täcker endast återbetalning vid konkurs.
Jag har ingen aning om vad betydelsen för pantsatt konto är. Misstänker att även det är en produkt för väl valda helkunder hos en storbank.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Undersöka väggen närmare eller inte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ny eller reparerar CTC luft vatten
Värmepumpar -
Solceller för egen produktion
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Behöver jag L-stöd eller kan jag slänta?
Grund & Markarbeten -
Fönsterbyte, Elitfönster Vision eller likvärdiga alternativ?
Fönster & Dörrar
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Skatt - allmän diskussion
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Fönsterbyte fast pris.
Jämför din bolåneränta
Hur ska jag beräkna vinstskatt när jag inte har några kvitton?
Vad tar Lantmäteriet för att ändra en fastighetsgräns?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.