82 470 läst · 117 svar
82k läst
117 svar
Spabad, badtunna? Tänka på?
Hej Peter
Har precis fixat klart spabadet och ska borra hål för inlopp och bredavlopp/skimmer och ville bara stämma av med dig om det är dessa inlopp som du beställde för din pool och undrar också om du har en bottenavlopp eller bara bottenplugg för att kunna släppa ut vattnet vid tömning. Om du ser på den bifogade bilden så tänkte jag installera en bredavlopp på långsidan och två inlopp på den motsatta sidan vid trappan. Undrar dock om jag också behöver bottenavlopp eller bara hål för avlopp? Har du några tips? Bifogade också bilder på inlopp och skimmer och undrar om det är denna inlopp som du har använt i din pool, Pahléns inlop för betongpool? Räcker det att göra hål på 50mm för detta? Den sista bilden är lock för ev avlopp om den behövs, vad är din uppfattning och erfarenhet gällande detta?
Stor tack på förhand, hoppas att du fortfarande njuter av din pool?
Med vänlig hälsning,
Dado
Har precis fixat klart spabadet och ska borra hål för inlopp och bredavlopp/skimmer och ville bara stämma av med dig om det är dessa inlopp som du beställde för din pool och undrar också om du har en bottenavlopp eller bara bottenplugg för att kunna släppa ut vattnet vid tömning. Om du ser på den bifogade bilden så tänkte jag installera en bredavlopp på långsidan och två inlopp på den motsatta sidan vid trappan. Undrar dock om jag också behöver bottenavlopp eller bara hål för avlopp? Har du några tips? Bifogade också bilder på inlopp och skimmer och undrar om det är denna inlopp som du har använt i din pool, Pahléns inlop för betongpool? Räcker det att göra hål på 50mm för detta? Den sista bilden är lock för ev avlopp om den behövs, vad är din uppfattning och erfarenhet gällande detta?
Stor tack på förhand, hoppas att du fortfarande njuter av din pool?
Med vänlig hälsning,
Dado
Bra jobbat!
Tycker absolut du ska ha bottenutlopp.
Min pump suger både från botten och från skimmern.
Min botten håller sig i princip helt ren av sig själv med hjälp av det utloppet.
Smidigt när man ska tömma också.
Om man bara suger från skimmern blir det även lättare sörplande ljud och luft i cirkulationen.
Tror dessa bilder ger svar på de flesta av dina frågor.
Min botten håller sig i princip helt ren av sig själv med hjälp av det utloppet.
Om man bara suger från skimmern blir det även lättare sörplande ljud och luft i cirkulationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack Peter för att du tar din tid att svara på frågor och att du orkar bifoga bilderna, de är till stor hjälp. Jag gör som du rekommenderar och lägger till en sugmunstycke i botten som jag även kan använda vid tömning av pool. Jag trodde att skimmer måste monteras högt så att vattnet inte fylls hela vägen upp utan bara till halva skimmer? Har du vattnet hela vägen upp och att den fungerar som sugmunstycke också? Undrar bara ifall du svetsade korta R50mm rör på utsidan för lättare kopplingar eller om du bara gjorde hålen för montering av munstycke?
Återigen stort tack, längtar att fixa i ordning denna till våren.
Med vänlig hälsning,
Dado
Med vänlig hälsning,
Dado
Tackar, vad är det för belysning som du har använt i din pool? Jag kommer montera två inlopp på långsidan och lägger en sugmunstycke eller bottenavlopp samt en bred skimmer som då kommer läggas upp så högt det bara går. Fick rekommendationer om att köpa skimmer för betong pool och samma när det gäller munstycken för in och ut. Tydligen så ska dessa vara mer anpassade för plåtpool än de andra som används för linerpool.wrang skrev:
/Dado
smart med bred skimmer. Då kan man ha högre vatten nivå än en standardS Stojadin skrev:Tackar, vad är det för belysning som du har använt i din pool? Jag kommer montera två inlopp på långsidan och lägger en sugmunstycke eller bottenavlopp samt en bred skimmer som då kommer läggas upp så högt det bara går. Fick rekommendationer om att köpa skimmer för betong pool och samma när det gäller munstycken för in och ut. Tydligen så ska dessa vara mer anpassade för plåtpool än de andra som används för linerpool.
/Dado
kör med små led för badtunnor men är inte nöjd, förflutet ljus
Skulle köpt idag pahlens led marine RGB eller liknade lampa
Min "skimmer" fungerar bra, utloppet sitter en bit ner, men ytvattnet rinner in genom de horisontella springorna.S Stojadin skrev:Tack Peter för att du tar din tid att svara på frågor och att du orkar bifoga bilderna, de är till stor hjälp. Jag gör som du rekommenderar och lägger till en sugmunstycke i botten som jag även kan använda vid tömning av pool. Jag trodde att skimmer måste monteras högt så att vattnet inte fylls hela vägen upp utan bara till halva skimmer? Har du vattnet hela vägen upp och att den fungerar som sugmunstycke också? Undrar bara ifall du svetsade korta R50mm rör på utsidan för lättare kopplingar eller om du bara gjorde hålen för montering av munstycke?
Med vänlig hälsning,
Dado
Ut och inlopp är R50 svetsnipplar.
Hej alla!
Ska starta igång mitt Pacific med Balboa 6 kw värmare.
Finns ingen manual från Svenskabadtunnor vad man ska tänka på.
Jag gissar att ventilerna ska vara öppna på rören?
Karet är fyllt. Bara slå på strömmen då?
Ska starta igång mitt Pacific med Balboa 6 kw värmare.
Finns ingen manual från Svenskabadtunnor vad man ska tänka på.
Jag gissar att ventilerna ska vara öppna på rören?
Karet är fyllt. Bara slå på strömmen då?
Hej Peter
Hållen som du har borrat för kopplingar är de 50mm i diameter eller är det 100mm?
/Dado
Hållen som du har borrat för kopplingar är de 50mm i diameter eller är det 100mm?
/Dado
S Stojadin skrev:Tack Peter för att du tar din tid att svara på frågor och att du orkar bifoga bilderna, de är till stor hjälp. Jag gör som du rekommenderar och lägger till en sugmunstycke i botten som jag även kan använda vid tömning av pool. Jag trodde att skimmer måste monteras högt så att vattnet inte fylls hela vägen upp utan bara till halva skimmer? Har du vattnet hela vägen upp och att den fungerar som sugmunstycke också? Undrar bara ifall du svetsade korta R50mm rör på utsidan för lättare kopplingar eller om du bara gjorde hålen för montering av munstycke?
Med vänlig hälsning,
Dado
Peter2400 skrev:Bra jobbat!
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
hej, har du någon bild på hur det ser ut när det är installerat?Esam skrev:
Har ni köpt något spa och vad blev det i sånt fall? Vi tittar lite på blockpool också så är nyfiken om någon annan har någon erfarenhet av dem?A Accio skrev:Väldigt givande tråd för mig och min sambo som är sugna på att skaffa spabad. Tack för alla tips! Vi är inte intresserade av bubblor och massage utan vill ha ett så tyst bad som möjligt. Vi är inne på ett spabad i rostfritt. Det badet som Peter2400 har är riktigt snyggt! Finns inte så många ställen och köpa liknande på dock. Vedpool verkar inte ha i den formen (dvs rektangulära bad). By Lama har snygga men dyra bad. Någon som har någon erfarenhet om Blockpool? Dem är billigare än ByLama men hittar inget om driftkostnad eller några omdömen på nätet.
Denna modellen har jag kikat på:
[länk]
Den är på 3400 liter så det kanske blir lite väl saftigt i driftskostnader. Vad tror ni?
Hej Peter,Peter2400 skrev:Bra jobbat!
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Din ”pool” är verkligen jätte fin. Har letat överallt efter ett paket som innehåller allt det du har. Det närmaste jag har hittat är denna,
https://www.blockpool.se/sv/produkter/paket/terrass-paket-a02-komfort.html.
Man kan köpa till ett isolerings kit med XPS, 50mm.
Vac trot du on den? Skulle den bli liknande din pool eller vet du om det finns någon annan leverantör? Jag skulle hellre ha samma form som du har, i-lands problem jag vet