64 904 läst · 672 svar
65k läst
672 svar
Sossarna vill ta bort taket på fastighetsskatten
Sjukvårdskostnaderna r. högre i USA än i Sverige. Skatten är mycket lägre. Sjukvården fungerar mycket bra i USA för de som kan betala, Nackdelen är att alla kan inte få sjukvård alternativt får ganska dålig sjukvård. I Sverige är sjukvården underfinansierad och är i vissa delar bra i andra delar rätt dålig.U Uffe A skrev:Och vad koster då sjukvård, skolor och omsorg?
Det är ju något som vi har subventionerat genom vår skatt
Är det inte skattefinansierat så måste det till privata försäkringar.
Hur mycket kostar dessa?
Jag vet inte skattesatserna i USA och inte heller försäkringskostnaderna.
Men är övertygad om att den totala summan är mycket högre än här i den civiliserade världen
Sjukvården i USA fungerar inte så bra som många säger heller. Bristerna mellan Sverige och USA är däremot ganska olika. USA har extremt dyra mediciner, läkare som är livrädda för att bli stämda vilket hämmar deras jobb, försäkringar för sjukhus som gör att patienter kan tvingas betala hundratusentals kronor även fast dom hade försäkring för att vissa procedurer inte täcktes på just det sjukhus dom var på.D Dr Jumping Jack skrev:Sjukvårdskostnaderna r. högre i USA än i Sverige. Skatten är mycket lägre. Sjukvården fungerar mycket bra i USA för de som kan betala, Nackdelen är att alla kan inte få sjukvård alternativt får ganska dålig sjukvård. I Sverige är sjukvården underfinansierad och är i vissa delar bra i andra delar rätt dålig.
https://www.expressen.se/nyheter/sprickan-i-s-de-gar-emot-andersson-om-skatten-/
Dessa plågoandar får gärna förklara "ett fint hem" s betydelse...
Och bara för att man skulle kunna så ska man betala mer i skatt...
Blir mer och mer tydligt att S rör sig i kommunismens vatten...
Dessa plågoandar får gärna förklara "ett fint hem" s betydelse...
Och bara för att man skulle kunna så ska man betala mer i skatt...
Blir mer och mer tydligt att S rör sig i kommunismens vatten...
Blir tydligare och tydligare att S bara vänder sig till bidragstagare, folk som kan förtjäna sitt eget uppehälle tillhör inte längre fokusgruppen.Maskintok skrev:
Det är klart, får du pengar efter varje månad ska du väl helst ge de till lokalpolitikerna så de kan göra sjuka köp av hus för att riva, köpa upp överprisat skit.Maskintok skrev:
Har man en gång skattat skiten ska man inte skatta den igen för att skatta den igen. Det finns några fjönar som vill införa arvsskatt igen. Men det är redan uppskattat, så skall de skatta det igen bara för att ens förälder dör .
Tyvärr tittade jag på peter jihde i veckan, han är en man som helst hade sett att alla lade in alla pengar i en pott och sen fördelas så att de som inte gör lika mycket får lika mycket.
Jan emanuel hade sund syn på skattesatserna och han fick skit för att han skattade pengar han inte behövde.
Men Sverige har blivit en form av land där man helst inte ska jobba och ändå få pengar. Och blir man ifrågasatt som soffliggare så är de kränkta och bölar om det.
(OBS!! försök inte dra detta till att jag mena rriktigt sjuka människor)
Gud vad trött man blir på såna som du. Du har fått räntebidrag, möjlighet att dra av rot & rutbidrag och ändå är du inte nöjd. Ditt hus har med bland annat dessa bidrag ökat i värde och om du säljer så får du lätt förtjänta pengar så vad har du att klaga på?mikethebik skrev:Nu vet jag inte hur alla de bor som röstade fram dessa tomtar till regering , men är man egnahemsägare borde allt som står till vänster om moderaterna gå bort.
Tråkigt också att de som röstade L och C 2018 egentligen röstade på vänsterblocket...
Kanske dags för ett "villaägar- och BRF-parti?
När staten behöver ha in pengar för att ersätta det som de besinningslöst slösat bort så sitter vi alla i skiten, oavsett husägare eller ej.
Dock är det väldigt enkelt och behändigt att straffskatta hus då de är svåra att flytta till lämpligare ställen.
Först lägger vi ner våra pengar på att renovera, bygga till och förbättra, med skattade pengar och med en massa skatt och moms på det materiel vi köper, sedan skall vi straffskattas ovanpå det för att kåken blir bättre, åtminstone taxeringmässigt, men definitivt inte billigare att bo i.
Snälla Astrid, kom tillbaka från Nangijala och skriv en bok om Pomperipossa som villaägare, jag hjälper gärna till!
Svaret fanns ju i det du svarade på.B BJKALLE skrev:
De slösar bort pengar som vi skattar. Klart man blir trött på slöseriet och det fortsatta fusket. Du gillar det ?
S Screew skrev:Hur kan det vara såhär, ena dagen är det på ett sätt andra dagen på ett annat sätt. Samma sak med diesel bilar, ena dagen var dom jättebra och andra dagen det värsta som finns.
Hur kan man driva ett land med politik som ändras lika ofta jag byter underkläder? Visst har jag råd med höjningen, men istället för att gå till den vanliga ekonomin så kommer pengarna förmodligen att betala för byråkrati och hittepå projekt.
Hög skatt, dålig pension, sjukvård som knappt fungerar, sociala skyddsnät som inte fungerar, skolor som misslyckats med mål, kriminalitet som sprids utan åtgärd.
Jag tycker du skall åka ut i välden så för du se hur det ser ut i verkligheten. Här i Sverige lever vi ett av de få länder där det år ordning på torpet. Jag har släktingar som bor i Spanien, visst betalar det lägre skatt och lite för sitt boende, men för att få bygglov eller annat kostar skjortan och ibland måste man muta någon för att de skall hända något, så välkommen till verkligheten! I Sverige är skattetrycket 43,9% så du får mer än 50% att handla för, men man kan flytta till länder som Spanien 34,4% eller Mexiko 16,1%. Att skolan inte fungerar beror på privatiseringen de så kallade friskolorna. Se Finland de har vårt gamla system med enhetlig grundskola utan val möjlighet. Tålas att tänka på hur man bedriva ett land med alla dessa privatiseringar som inte ger oss något. Telia, apoteken, nätbolagen (EON, Vattenfall), taxi, sjukvården.
S lovade förövrigt att inte höja bränsleskatten heller för den delen, se hur det gick där.
Varför ljuger du? Till hör någon höger konspirationsorganisation eller? Vi har ett världens säkraste valsystem, punkt! I Skattetryck ligger på 4 plats med 43,9 % strax ovanför Finland 42,2%. Man får vad man betalar för ex Mexiko har 16,1% om du tycker att det är ett framtidsland flytta gärna dit, du ett lågt skattetryck.J jonas9209 skrev:
Hur vill du finansiera ökade försvarsanslagen? Eller ser du det som ett bidrag? Man kan ju ta bort RUT & ROT bidraget kostar ca 106,9 miljarder kronor.K klimt skrev:Rent teoretiskt inom nationalekonomin är nog bostadsbeskattning lämpligt. I vårt land med höga skatter blir det främst ett medel för skatteälskarpartier att höja skatter och sedan bidrag av olika slag. En sådan politik kan bli förödande för olika grupper i ägda bostäder. Två exempel är unga familjer med hög belåning på marginalen av vad man orkar och pensionärer med låga inkomster i attraktiva bostäder som skulle få hög skatt. Ryckighet i skatterna blir omöjligt att hantera för vissa. Men om man går ut med detta som vallöften så blir det nog ett säkert sätt att förlora valet.
Hur lång är din näsa för du verkar själv inte tänka längre än vad din är. Blir så sur på alla dessa höger gnällspikar. Tänk i stället hur skall vi lösa dagen problem. Det är inte ett partis fel utan många olika höger som vänster som har byggt på ett gammalt system. Nu sitter vi i detta nu. Skenade priser i storstadsområdena. Till alla som minns Bildtregeringen med 500% på 90-talet. Kan bli verklighet igen. Många tror att de är rika men det är banken som äger det flesta av småhusen. Kolla upp vad som gäller i ditt pantbrev om värdet på panten (ditt hus) sjunker. Vissa har 30 dagar på sig att lösa hela lånet om panten sjunker under viss nivå. Kolla upp det!M MrDizzy skrev:
Det är en semantisk syn. Att få någon minskning bör väl ses som ett bidrag. Gnälla går bra inte får du livstid. Får du inte ut 3 miljoner i vinst får du inte heller någon skatt på 3 miljoner.G OMathson skrev:Jag har sagt det förut, vi har inga räntebidrag! Det är ränteavdrag som matchas mot kapitalinkomster. Visst sänk kapitalskatten samtidigt. (eller hur?)
Ränta är för låg och amorteringskraven för låga, detta har medfört orimliga prisökningar-pyramidekonomi dom sedan kan skattas med tex pantbrev, lagfart, reavinst, fastighetsskatt.
Bankerna tar inget eget ansvar och är skyddade av staten. Helt jävla sjukt. Jag skiter väl i att MITT hus är värt massor. Kan inte flytta inom Stockholm utan att bli skyldig Maggan orealiserad 3miljoners fejk vinst ( inflation) plus betala ca 1,5 miljon. Vad har jag gjort för fel i sammhället för att straffas mer än våldtäkt/mord?