16 555 läst · 70 svar
17k läst
70 svar
Sommarhus i Kroatien - Renoveringsprojekt
Tack för svar. Ja, såvida ingen kommer med riktigt bra argument för en källartrappa så blir det nog WC. Bara så himla trist med kompromisser 😉D Dublin skrev:
Tänkte det också först och började rita in en på ritningarna (högra delen av soffan), men en vettig spiraltrappa kräver minst 150cm i diameter och den skulle ta upp för mycket plats. En rak trappa (cirka 70cm bred) längs en vägg blir nog bättre utrymmesmässigt. Kanske kanske det hade funkat med en spiral trappa under fönstret på västra väggen (där fåtöljen står), men känns det inte konstigt med en spiraltrappa preics under ett fönster? Det är synd att vi inte kan få plats med en spiraltrappa i övre vänster hörn ... tyvärr skulle det blockera källaringången.T tobben87 skrev:
En väldigt intressant idé och skulle passa bra för en spiraltrappa framför fönstret på västra gaveln. Golvet blir natursten på hela bottenplan, så jag måste då fundera hur man får till en snygg passande trälucka. Ett problem med denna lösning är dock att ledstång och staket måste börja uppe i vardagsrummet (och då är ytan hursomhelst förlorad) annars är det ju risk att man ramlar ner i hålet.M MWHN skrev:
Jag tror inte att vi är beredda att hålla på och flytta möbler fram och tillbaka samt öppna/stänga luckor stup i kvarten för då försvinner vitsen med källartrappan, d.v.s. att det ska vara lätt att ta sig ner i källaren. Men jag gillar idén på så vis att jag kan ångra mig senare om jag känner att källartrappan tar upp för mycket plats eller helt sonika inte behövs.
Tack för ett intressant förslag!
Jag kanske missuppfattat bilderna, men är det inte bara att öppna ytterdörren, pipa ner för yttertrappan och direkt in genom källardörren? Varför skulle man bemöda sig med att bängla med luckor och grejor bara för att slippa gå utevägen?M mvs skrev:
Jo, du har rätt. Precis så är det.C cpalm skrev:
Vi kommer dock ha tvättstuga, förråd m.m. i källaren och även om det ofta är soligt och fint där så har man ibland perioder med ihållande regn och vindar som nästan når upp i orkanstyrka. Då kan det vara skönt att kunna kila ner i källaren via en trappa inomhus. Sedan tänkte vi också att det kan vara bra med ytterligare ett extra badrum. Särskilt när man har tonåringar hemma och om man därutöver också har gäster på besök.
Hustrun lutar nu mot en källartrappa istället WC på bottenplan. Och jag som precis hade förlikat mig med idén att slopa en källartrappa 😂
Jag vet inte hur mycke folk som passerar er gränd och om det finns risk för inbrott - men en fördel att inte ha den invändiga trappen är ju att vid inbrott i källaren så kommer de inte åt resten av huset.
Det är sant. Å andra sidan så hade det blivit ytterligare en låst dörr nere i källaren med en invändig trappa, så det är då två låsta dörrar de ska ta sig igenom. Troligtvis hade eventuella inbrottstjuvar valt att gå igenom trädgården istället. Låt oss dock hoppas att vi slipper det.D Dublin skrev:
Går inte att göra båda delar då?
En trapp under en lucka som används vintertid, då jag antar att det kan vara kasst väder och även dörr från utsidan?
Tänk vindslucka som är monterad i golvet, öppnar och där är trappen, går säkert att få till en ledstång som följer med upp och att själva luckan skyddar mot fall.
Sommartid så stänger man och möblerar över luckan.
En trapp under en lucka som används vintertid, då jag antar att det kan vara kasst väder och även dörr från utsidan?
Tänk vindslucka som är monterad i golvet, öppnar och där är trappen, går säkert att få till en ledstång som följer med upp och att själva luckan skyddar mot fall.
Vi kommer inte använda stället vintertid, utan mestadels sommar. Vi har just kontaktat arkitekten och bett henne klura på en lösning där vi kan ersätta WC på ritningarna med en källartrappa. Då blir det toa och dusch en trappa ner istället (i stil med skissen jag postade längre upp i denna tråd).nino skrev:Går inte att göra båda delar då?
Väldigt fint hus. Har varit i Kroatien och Krk många gånger och brukar ofta tänka vilket elände en renovering i dessa hus måste vara. Det är helt vansinnigt om man tänker på vissa hus som bokstavligt talat står i vattnet. Dränering much? Allt fusk som är mer standard än den obefintliga standard man har. Ingenting går att få fuktfritt. Inget är rakt. Men fan vad fint det är, om man räknar bort alla dagar som inte är fina.
Hur ser det ut med renoveringstrender bland grannarna? Det brukar ju sällan vara någon som vill lägga pengar på sitt hus där nere. När ni svenskar kommer till Krk och ska göra era ränoväjschons, tror du det blir mycket blickar när ni drar in gipset genom gatorna och massa säckar med byggskräp utanför kåken? Fy fan att ens lyfta ett finger när det är högsommar. Hyra in proffs är en riktigt stor risk. Dels för att de maskar eller helt enkelt inte kan sin sak. Men cigaretter kan dom röka.
Som sagt, skitkul projekt. Ska plöja igenom allt som varit. Nog kan man skönja en trend hos Svensson att hitta objekt i medelhavet för att ta med sig vitfärgen och renoveringshungern till? Man bör dock vara full med respekt för deras fula inter- och exteriör då man ofta har andra förutsättningar än i Blekinge. Inte kul att få in 33 olika insektsarter genom fönstret för att frun fått för sig att ta bort fönsterluckorna. Och riv nu för faaaan inte alla väggar i huset. Man behöver olika rum för att kunna ha förvaring och olika temperaturer.
Hur ser det ut med renoveringstrender bland grannarna? Det brukar ju sällan vara någon som vill lägga pengar på sitt hus där nere. När ni svenskar kommer till Krk och ska göra era ränoväjschons, tror du det blir mycket blickar när ni drar in gipset genom gatorna och massa säckar med byggskräp utanför kåken? Fy fan att ens lyfta ett finger när det är högsommar. Hyra in proffs är en riktigt stor risk. Dels för att de maskar eller helt enkelt inte kan sin sak. Men cigaretter kan dom röka.
Som sagt, skitkul projekt. Ska plöja igenom allt som varit. Nog kan man skönja en trend hos Svensson att hitta objekt i medelhavet för att ta med sig vitfärgen och renoveringshungern till? Man bör dock vara full med respekt för deras fula inter- och exteriör då man ofta har andra förutsättningar än i Blekinge. Inte kul att få in 33 olika insektsarter genom fönstret för att frun fått för sig att ta bort fönsterluckorna. Och riv nu för faaaan inte alla väggar i huset. Man behöver olika rum för att kunna ha förvaring och olika temperaturer.
Tänk en situation med 4 personer med magsjuka - samtidigt.M mvs skrev:Jo, du har rätt. Precis så är det.
Vi kommer dock ha tvättstuga, förråd m.m. i källaren och även om det ofta är soligt och fint där så har man ibland perioder med ihållande regn och vindar som nästan når upp i orkanstyrka. Då kan det vara skönt att kunna kila ner i källaren via en trappa inomhus. Sedan tänkte vi också att det kan vara bra med ytterligare ett extra badrum. Särskilt när man har tonåringar hemma och om man därutöver också har gäster på besök.
Hustrun lutar nu mot en källartrappa istället WC på bottenplan. Och jag som precis hade förlikat mig med idén att slopa en källartrappa 😂
F ö ser ritningarna väldigt bra ut. Konstaterar att man kan härbergera 10 pers i nödfall. Sex i de inritade sängarna + 2 på madrasser på loftet + 2 i vardagsrummet. (Lite nerd på området... 😃 )
Och ni har tydligen väldigt nära till havet. Fantastiskt!
Och ni har tydligen väldigt nära till havet. Fantastiskt!
Tack! Arkitekten filar just nu på ritningarna för källartrappan och WC/dusch därnere. Ska lägga upp en bild så snart vi har något mer konkret. Och ja, det blir bra med utrymme. Vi har planerat en dubbelsäng på loftet så det blir ordentliga sängplatser för åtminstone sex personer.TRJBerg skrev: