Har sedan något år tillbaka börjat fundera på solceller och fick förra veckan hem en offert från Sveasolar där de gjort beräkningar på i princip allt. Återbetalt på 8 år och därefter kommer jag spara 16000 kr varje år. Låter ju jättebra! Tills jag börjar räkna på det och jämföra med andra investeringsalternativ:

Kostnad för solceller och installation är 150000 kr. På 8 år är det återbetalt och efter 15 år har jag tjänat/sparat 107000 kr. Låt säga att jag istället investerar 150000 kr i indexfonder och låter de ligga i 15 år med en genomsnittlig avkastning på 7% (som är historisk) så har jag efter 15 år 413000 kr. (Kommer ju även med noll procent ha mer pengar kvar)

Kan någon komma med argument till varför jag ska sätta upp solceller på vårat tak? Dessutom är de fula :)

Reserverar mig för fel i kalkylen...

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
B
Solpaneler innebär en diversifiering jämfört med börsen.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Sittställning
Lite som att inte lägga alla ägg i en korg på börsen så kan man sprida riskerna lite.

Historiskt så har paneler väl hittils bara gått åt ett håll, det har inte börsen enbart gjort.

• Gilla
Fågelvägen och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår din tankegång men det saknas några faktorer för en mer rättvis jämförelse:

• Efter 15 år är värdet inte 0 för din solcellsanläggning
  • Utvecklingen av elpriset. Det är inte otroligt att elpriset över tid kommer öka jämfört mer än andra varor drivet av både ökad elektrifiering och omställningen till mer grön energi.
  • Avtalsmodeller för elpris. Det sneglas mer och mer på effekttoppar och timmätning. Att då kunna sänka sin baslast kommer ge större hävstång på avkastningen.
  • Som andra varit inne på är diversifiering positivt. Istället för avkastning i kronor bör du titta på riskjusterad avkastning. En vanlig modell är Sharpekvoten. Man mäter då avkastning utöver den riskfria räntan i relation till den risk man har tagit. Risken mäts som standardavvikelse
  • Det finns säkert fler, andra får gärna fylla på.

• Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag förstår din tankegång men det saknas några faktorer för en mer rättvis jämförelse:

• Efter 15 år är värdet inte 0 för din solcellsanläggning
  • Utvecklingen av elpriset. Det är inte otroligt att elpriset över tid kommer öka jämfört mer än andra varor drivet av både ökad elektrifiering och omställningen till mer grön energi.
  • Avtalsmodeller för elpris. Det sneglas mer och mer på effekttoppar och timmätning. Att då kunna sänka sin baslast kommer ge större hävstång på avkastningen.
  • Som andra varit inne på är diversifiering positivt. Istället för avkastning i kronor bör du titta på riskjusterad avkastning. En vanlig modell är Sharpekvoten. Man mäter då avkastning utöver den riskfria räntan i relation till den risk man har tagit. Risken mäts som standardavvikelse
  • Det finns säkert fler, andra får gärna fylla på.
Sant, värdet på huset ökar ju förhoppningsvis. Ok, ja många faktorer som påverkar då. Men lika väl som börsen skulle kunna utvecklas negativt skulle dessa faktorer också kunna göra det. Börsen finns det iaf en historia att titta på. Vad politikerna bestämmer ang energisektorn verkar ju vara mer osäkert. :)

• Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Samt att du kan lägga in besparingen på börsen!

E Emanuel01 skrev:
Samt att du kan lägga in besparingen på börsen!
Fast det kan du göra även om du har solceller på taket ;)

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
Sant, värdet på huset ökar ju förhoppningsvis. Ok, ja många faktorer som påverkar då. Men lika väl som börsen skulle kunna utvecklas negativt skulle dessa faktorer också kunna göra det. Börsen finns det iaf en historia att titta på. Vad politikerna bestämmer ang energisektorn verkar ju vara mer osäkert. :)
Du kan köpa elbil om du redan inte har och ladda billigare, Fosila bränslen blir dyrare. Ganska skönt att ha 0 i elräkning nu på förbrukning när några gnäller om elräkningen. Blir elpriset högre som många tror säljer du även dyrare. Vet att alla inte är övertygade, men om tekniken drivs framåt gör du miljön en tjänst. Om
Du tror på börsen mer så kan du låna till paneler till låg ränta och göra bägge.

• Gilla
Marlin11
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
Fast det kan du göra även om du har solceller på taket ;)
De va de jag mena!

• Gilla
Marlin11
  • Laddar…
Solcellerna håller bort emot 30 år. Växelriktarna inte lika länge, skulle räkna med 15 år på dem.

Elpriser verkar ju vara ungefär lika labilt som börsen men lite snabbare svängningar. Men båda tycks ju iaf stiga över tid.

Stiger elpriset kraftigt borde det rimligen gå lite sämre på börsen.

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Du kan köpa elbil om du redan inte har och ladda billigare, Fosila bränslen blir dyrare. Ganska skönt att ha 0 i elräkning nu på förbrukning när några gnäller om elräkningen. Blir elpriset högre som många tror säljer du även dyrare. Vet att alla inte är övertygade, men om tekniken drivs framåt gör du miljön en tjänst. Om
Du tror på börsen mer så kan du låna till paneler till låg ränta och göra bägge.
Ett problem måste ju också vara att när elen är som dyrast och man behöver den på vintern så produceras det inget från solcellerna. Och när det väl producers på sommaren lär man inte få så bra betalt för den...

• Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
M Marlin11 skrev:
Ett problem måste ju också vara att när elen är som dyrast och man behöver den på vintern så produceras det inget från solcellerna. Och när det väl producers på sommaren lär man inte få så bra betalt för den...
Vissa dagar är det bara någon kwh andra soliga vinterdagarr det upp emot 15kwh på min lilla 9.2 kw anläggning. Visst är det få, men det är något :)

• Gilla
NyHusägare2021 och 1 till
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
Problem och problem, det är så paneler fungerar och ganska uppenbart att det ger mest när det är sol. Några letar bara problem, det väl bara upp till var och en att välja om man vill ha paneler eller inte. Livet är för kort att utreda till leda.

• Gilla
Marlin11
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Problem och problem, det är så paneler fungerar och ganska uppenbart att det ger mest när det är sol. Några letar bara problem, det väl bara upp till var och en att välja om man vill ha paneler eller inte. Livet är för kort att utreda till leda.
Fast man vill ju inte ha paneler om man inte tjänar på det. Sådan är jag iaf..

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Sittställning
M Marlin11 skrev:
Fast man vill ju inte ha paneler om man inte tjänar på det. Sådan är jag iaf..

Men det har man hittils gjort så vad menar du ?

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.