D
M Markarbetaren skrev:
Du kan säkert räkna ut det fortare om du går in på nån hemsida:D
Priserna var rätt annorlunda i verkligheten förra året, antar att det är samma nu, orkar inte ta in offerter igen bara för att få en uppfattning. Tänkte om någon gick i tankar att köpa eller nyss köpt?

S Sir Duke skrev:
Spännande - berätta gärna hur elen ska bli gratis! :D
Om det finns mer el producerat än vad det finns förbrukare till så blir det gratis. Det förekommer negativt elpris ibland.

• Haha
Veronica.
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Om det finns mer el producerat än vad det finns förbrukare till så blir det gratis. Det förekommer negativt elpris ibland.
Aha då förstår jag hur du tänkte.

Det finns ofta mer el än vad som förbrukas, det normala är att det då exporteras.

Det balanseras också så att effektuttaget i kraftverken regleras ned.

Du måste alltid betala för överföringen oavsett elpriset, och det tillkommer även skatt och moms både på överföring och förbrukning. Elbolagen lägger också på fasta avgifter. Så gratis blir det aldrig.

Det enda säkra är att elpriset kommer svänga upp och ner eftersom det påverkas av så många faktorer. Att förbruka mindre och/eller producera en del själv lär då bli en besparing.

Som sagt man betalar i förskott för sitt oberoende.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Aha då förstår jag hur du tänkte.

Det finns ofta mer el än vad som förbrukas, det normala är att det då exporteras.

Det balanseras också så att effektuttaget i kraftverken regleras ned.

Du måste alltid betala för överföringen oavsett elpriset, och det tillkommer även skatt och moms både på överföring och förbrukning. Elbolagen lägger också på fasta avgifter. Så gratis blir det aldrig.

Det enda säkra är att elpriset kommer svänga upp och ner eftersom det påverkas av så många faktorer. Att förbruka mindre och/eller producera en del själv lär då bli en besparing.

Som sagt man betalar i förskott för sitt oberoende.
Än en gång, solel börjar det redan vara överskott på. Det är därför vi har de lägsta elpriserna mitt på dagen rätt då ofta redan i april detta år.

• Gilla
Veronica.
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Än en gång, solel börjar det redan vara överskott på. Det är därför vi har de lägsta elpriserna mitt på dagen rätt då ofta redan i april detta år.
Du har sagt det tidigare men jag har inte sett fakta som bekräftar ditt påstående. Har ser ni kraftfördelningen 19/4 mitt på dagen, mycket solen?
Cirkeldiagram visar elproduktionskällor i procent: kärnkraft, vattenkraft, vindkraft, värmekraft, ospecificerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har sagt det tidigare men jag har inte sett fakta som bekräftar ditt påstående. Har ser ni kraftfördelningen 19/4 mitt på dagen, mycket solen?
[bild]
Har du kört omkring på landsvägarna och i byarna i Tyskland?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[bild]
Titta på min skärmdump tidigare i tråden, den innehåller fakta!

Sverige har elöverskott och exporterar till stor del, när vår export sjunker (vid överskottskapacitet som någon vill bli av med) så sjunker också elpriserna i Sverige. Vårfloden är ett exempel på överskott som annars måste rinna rakt igenom kraftverken. Denna håller på fram till slutet av juni.

• Gilla
Veronica.
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Glöm inte att det görs en grön omställning. Vettigt eller ej, men vi har ju styrts av en hoper vänsterpartier ett bra tag.

Kärnkraften läggs ned. I den mån den lever vidare är ledtiderna långa, likaså för utbyggnad av vind- och havsbaserad vattenkraft.

Sverige har bara någon procent av elproduktionen från solceller så det finns utrymme att växa.

Men solel har ett problem, den är inte planerbar. Och ger mest produktion när den inte behövs.

Tror dock batterier kommer jämna ut produktion/förbrukning/priser. Folk med solel kommer inte sälja överskottet billigt utan lagra det till kommande natt.

Jag har förresten dåligt läge på min anläggning med träd och grannhus som skuggar. Ändå hade jag i april produktion från 05 på morgonen till 20 på kvällen. Så det bidrar även när elen är dyr.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Glöm inte att det görs en grön omställning. Vettigt eller ej, men vi har ju styrts av en hoper vänsterpartier ett bra tag.

Kärnkraften läggs ned. I den mån den lever vidare är ledtiderna långa, likaså för utbyggnad av vind- och havsbaserad vattenkraft.

Sverige har bara någon procent av elproduktionen från solceller så det finns utrymme att växa.

Men solel har ett problem, den är inte planerbar. Och ger mest produktion när den inte behövs.

Tror dock batterier kommer jämna ut produktion/förbrukning/priser. Folk med solel kommer inte sälja överskottet billigt utan lagra det till kommande natt.

Jag har förresten dåligt läge på min anläggning med träd och grannhus som skuggar. Ändå hade jag i april produktion från 05 på morgonen till 20 på kvällen. Så det bidrar även när elen är dyr.
Bstteripriserna måste ju då ner kraftigt. Det kommer att ske om några år när natriumbatterierna börjar komma i större skala, vikten är inget problem i ett hus.

Edit: detta leder dock till lägre elpriser i allmänhet också, så kostnaden för batterierna måste ned per laddcykel under vad skatt och överföringsavgifterna ligger på, annars lönar det sig knappast.

pacman42 pacman42 skrev:
Bstteripriserna måste ju då ner kraftigt. Det kommer att ske om några år när natriumbatterierna börjar komma i större skala, vikten är inget problem i ett hus.
Yes du har rätt, batteritekniken är omogen nu men kommer komma.

De växelriktare man installerar nu brukar vara förberedda för batteri så det går att komplettera i efterhand.

S Sir Duke skrev:
Yes du har rätt, batteritekniken är omogen nu men kommer komma.

De växelriktare man installerar nu brukar vara förberedda för batteri så det går att komplettera i efterhand.
Ja, frågan är bara hur priserna på batterier och solpaneler framöver påverkar elpriserna i stort. Jag misstänker att de sjunker ytterligare (på sommaren).

Det är priserna på vintern jag är orolig för. Lagringen som krävs då är så mycket större i volym.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, frågan är bara hur priserna på batterier och solpaneler framöver påverkar elpriserna i stort. Jag misstänker att de sjunker ytterligare (på sommaren).

Det är priserna på vintern jag är orolig för. Lagringen som krävs då är så mycket större i volym.
Sant, det finns en massa osäkerhet inbyggt i kalkylerna.

Elektrifieringen gör att efterfrågan kommer öka. Det handlar inte om att folk på Södermalm leasar en Tesla, utan om att hela transportsektorn ska överge fossila bränslen. Nedläggning av produktion gör att tillgången kommer minska. Ovanstående ger effektbrist och högre priser.

Tillkommer några procent privat solenergi. Detta kommer ge svängande priser. Men inte sänka elpriserna generellt. Det är min spaning...

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Sant, det finns en massa osäkerhet inbyggt i kalkylerna.

Elektrifieringen gör att efterfrågan kommer öka. Nedläggning av produktion gör att tillgången kommer minska. Ovanstående ger effektbrist och högre priser.

Tillkommer några procent privat solenergi. Detta kommer ge svängande priser. Men inte sänka elpriserna generellt. Det är min spaning...
Det är inte privata solpaneler i Sverige som sänker elpriserna, det är stora anläggningar i Tyskland, Nederländerna och Danmark.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte privata solpaneler i Sverige som sänker elpriserna, det är stora anläggningar i Tyskland, Nederländerna och Danmark.
Ja det påverkar förvisso. Men det är väl egentligen inget "problem".

Vi bor i ett kallt, mörkt, avlångt och glesbyggt land med elintensiv industri och transport. Om vi ibland kan köpa billig tysk solel så må det vara hänt. Jag tycker inte det talar starkt emot att vi själva tar tillvara lite av solenergin.

Med det sagt, solceller är inte en självklar pengamaskin eftersom vi sitter i knät på politikerna och marknaden. Men egenproduktion gör en lite mindre beroende av alla osäkra omvärldsfaktorer.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och alla parker man bygger i Sverige.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.