F
J Jeppan skrev:
Denna 7-årsperiod var den lätta att hitta siffror för och får räcka för att dumförklara ditt påstående. Att 2022 var en extrem outlier vet alla redan om. Får jag gissa var 2020 under termin och 2021 över.
känner du spontant att de åren du länkar till är extremt stabila och att vi sen ett par år ser en extrem ”volatilitet” som är betydligt svårare att ”gissa” på? Har du även kikat på fluktuation över dygnet de två senaste året jämfört med tidigare år? Det gör en total skillnad för solceller men det syns inte alls i dina trubbiga siffror.
 
  • Arg
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
känner du spontant att de åren du länkar till är extremt stabila och att vi sen ett par år ser en extrem ”volatilitet” som är betydligt svårare att ”gissa” på? Har du även kikat på fluktuation över dygnet de två senaste året jämfört med tidigare år? Det gör en total skillnad för solceller men det syns inte alls i dina trubbiga siffror.
Det var det här med att kunna läsa. Du påstod att terminspriser stämmer jättedåligt med faktiskt utfall när jag sa att det stämt väl historiskt. Jag visade nyss att jag har rätt och hade fel, med fakta, något du bidragit med 0 gånger i tråden.

Kommer ökad volatilitet göra att sambandet stämmer sämre i framtiden eller anpassas marknaden och kalkylerna efter det? Det får framtiden utvisa.

Sen kan man givetvis diskutera risken för att solceller blir värdelösa på grund av för stor installerad effekt som leder priset mot 0 när solen lyser men det är en annan historia.

Nu är utbildningsinsatsen klar här för sista gången :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
O
J Jeppan skrev:
Det var det här med att kunna läsa. Du påstod att terminspriser stämmer jättedåligt med faktiskt utfall när jag sa att det stämt väl historiskt. Jag visade nyss att jag har rätt och hade fel, med fakta, något du bidragit med 0 gånger i tråden.

Kommer ökad volatilitet göra att sambandet stämmer sämre i framtiden eller anpassas marknaden och kalkylerna efter det? Det får framtiden utvisa.

Sen kan man givetvis diskutera risken för att solceller blir värdelösa på grund av för stor installerad effekt som leder priset mot 0 när solen lyser men det är en annan historia.

Nu är utbildningsinsatsen klar här för sista gången :heart:
Kom inte dragande med fakta i en känslostyrd debatt! Det har aldrig lönat sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Excel
Men om nu det bli lägre elpriser framöver, hur kommer det sig att de fasta avtalen fortfarande är så pass dyra. (ärlig fråga)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
J Jeppan skrev:
Det var det här med att kunna läsa. Du påstod att terminspriser stämmer jättedåligt med faktiskt utfall när jag sa att det stämt väl historiskt. Jag visade nyss att jag har rätt och hade fel, med fakta, något du bidragit med 0 gånger i tråden.

Kommer ökad volatilitet göra att sambandet stämmer sämre i framtiden eller anpassas marknaden och kalkylerna efter det? Det får framtiden utvisa.

Sen kan man givetvis diskutera risken för att solceller blir värdelösa på grund av för stor installerad effekt som leder priset mot 0 när solen lyser men det är en annan historia.

Nu är utbildningsinsatsen klar här för sista gången :heart:
Skall vi sätta lite pengar på det? Det kunde ju vara lite spännande för dig, du som tror dig ha koll på det. Eller är du bara ett litet troll?
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
F fsn skrev:
Skall vi sätta lite pengar på det? Det kunde ju vara lite spännande för dig, du som tror dig ha koll på det. Eller är du bara ett litet troll?
Det är ytterst oklart vad du, som sannerligen är den som beter sig som ett troll, vill betta pengar om. Och att det är responsen säger ju allt.

Nu har jag aldrig funnit någon glädje i att betta pengar med forumkrigare som du själv, men om jag någon gång skulle få för mig det, kan du lita på att det inte skulle vara med dig. Det finns ingen rimlighet att sätta sig i en situation där man ska behöva ha att göra med en så oförskämd och tragisk individ även i framtiden.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Men om nu det bli lägre elpriser framöver, hur kommer det sig att de fasta avtalen fortfarande är så pass dyra. (ärlig fråga)
Hög risk fortfarande. Dessutom har man lite att ta igen i de fasta avtalen.
 
F
J Jeppan skrev:
Det är ytterst oklart vad du, som sannerligen är den som beter sig som ett troll, vill betta pengar om. Och att det är responsen säger ju allt.

Nu har jag aldrig funnit någon glädje i att betta pengar med forumkrigare som du själv, men om jag någon gång skulle få för mig det, kan du lita på att det inte skulle vara med dig. Det finns ingen rimlighet att sätta sig i en situation där man ska behöva ha att göra med en så oförskämd och tragisk individ även i framtiden.
Jag ser det som ett rätt säkert bet. Typ årsförsäljningspris/kWh. Du har ju hängt upp dig på 45 öre så vi säger 55 öre och neråt är en vinst för dig. Vad tror du om det?
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Risken är att du är satt i skuld. Ett lån ska betalas ränta på och någon gång betalas tillbaka. De flesta har trots allt fler lån, åtminstone på huset, utöver sina solceller. Och pengarna du amorterar och betalar i ränta hade du kunnat få en alternativ avkastning på. I indexfonder historiskt 8% per år, så är det bara oavsett vad man tycker om det.

Det är otroligt svårt om inte omöjligt att allt sammanvägt räkna hem en investering i solceller idag. Man kan tycka det känns bra i magen men det är en usel investering om man bryr sig om pengar och avkastning på dem.

Att man skulle hedga sig mot höga elpriser är bara ett fånigt argument. Du har en intjäning under sommarmånaderna till låga intäkter och ska ut med pengar under dyra vintermånader när produktionen är 0. Alla har också sett vad fjolårets priser gjorde med samhället och resultatet blev elstöd. El är samhällskritiskt och vi kommer aldrig hamna i ett läge där elpriser på de nivåerna blir det normala. Helt enkelt för att samhället då skulle sluta fungera.
Produktionen är inte 0 under vintermånaderna.

El är samhällskritiskt ja, men våra politiker skapar ju kriser i stället för att lösa dem.

Elektrifieringen kommer leda till ökat elbehov och det lär leda till ökade elpriser. Elstöd är osäkert.

Lägg till krig, lågkonjunktur och börsoro.

Med det sagt ser jag inte solceller som någon pengamaskin och det bör man inte göra heller.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är bra headge med solceller, man tar inte lika mycket stryk om vi får Magda/Putin-priserna igen ;=)
Vad är headge??
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
N Nurtz skrev:
Vad är headge??
En typ av gardering, man tjänar pengar (minskar förlusten) när marknaden viker eller priserna går åt andra hållet så att säga. Lite som att köpa en försäkring och få utbetalning.
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En typ av gardering, man tjänar pengar (minskar förlusten) när marknaden viker eller priserna går åt andra hållet så att säga. Lite som att köpa en försäkring och få utbetalning.
Jaha nu fattar jag = Du menar hedge, som i en hedgefond exempelvis.
Var nog lite trött när jag läste inlägget.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
M
Excel Excel skrev:
Att göra sig beroende av elpriser är risk om nått, solceller är en headge mot just höga elpriser. Så vad är risken? Att du får 5 procent på ett lån på 200 k istället för 3% innebörden är 230kr i månaden efter ränteavdrag, ungefär två calzone.

Du glömmer moms på spotpris, elöverföring + moms, energiskatt + moms.

Finns nog inga solanläggningar som räknar hem sig utifrån enbar spotpris.
Ja man får vara lite realistisk när man räknar.

Ingen som funderat på varför våra politiker subventionerar det? Var det t.ex. nån som såg elbilsbonusens upphörande komma? Det kan svänga fort!

Jag är inte emot solceller, har det själv, på båten. Men när det går hysteri i något, när hela fårskocken springer åt samma håll, då brukar jag avvakta och se utfallet av det hela. Några "smarta" gör sig lustiga över inlägg om jämförelser med börsinvesteringar. Hur ser det ut historiskt? Vad har föranlett att energipriserna har dragit iväg sista åren, det tror ni är det "nya"? Vad gör ni när elpriset går ned igen, när Putins framgångar uteblir? Ska ni sälja era paneler då? Den som investerat sina pengar i värdepapper kan iaf. omvandla detta till köpkraft genom ett knapptryck och köpa mat efter 3 dagar. 10-15 år gamla solceller är väl inte jättepoppis på blocket om gumman blir änka;)

Det sista är skrivet med viss ironi. Min inställning är att solceller är bra, bra för mig, bra för elproduktionen, men som investering med avkastning allt för osäker i jämförelse med andra alternativ. Men vi resonerar alla olika, vissa tycker 3% ränta på sparkontot är förträffligt, andra vill ha dom i madrassen, lite tråkigt med dagens inflation men det blir en fluffig kudde :D.
 
  • Älska
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Hela den här diskussionen är så skev. Alla stirrar blint på pengar in och pengar ut och att skillnaden är sanningen som säger huruvida det är bra eller dåligt. Skaffar man solceller för att man tror att det ska bli en evighetsmaskin som pressar sedlar så lär man bli besviken. Men jag tror faktiskt att de flesta, till skillnad från många som kommenterar här, har lite bättre koll än så.

Till stor del handlar det om en försäkring. Ingen vid sina sinnens bruk kan väl tro att elpriset kommer vara förutsägbart eller att elförsörjningen kommer vara stabil de närmsta åren. Kanske blir priset konstant lågt, kanske skenar det tio gånger värre än senast. Ingen kan veta, även om man kan ha sina aningar. Solceller är ett sätt att köpa sig en försäkring mot det. Det handlar alltså om att betala för få förutsägbarhet och slippa risk. Precis så som alla försäkringar fungerar. Att bara räkna pengar in och ut blir därför fel. Precis som med börsen så innebör högre risk också potentiell högre avkastning. Inte garanterad högre avkastning. För en del är det alltså värt en summa pengar att minska risken även om man på sista raden inte har samma stora summa som dom som tog risk.

I det aktuella fallet kan en stor engångsinvestering vara en försäkring mot händelser som skulle leda till att man i framtiden i princip omgående måste lämna sitt boende, så som många redan råkade ut för vid senaste elkaoset. Den som bara räknar pengar gör förmodligen inte samma tankevurpa när det gäller andra försäkringar. Undviker man att försäkra sina barn bara för att det statistiskt sett är en förlustaffär rent ekonomiskt?

Mina solpaneler har redan betalat sig själv men det innebär inte att jag skulle tycka det var en dålig investering även om jag legat back och aldrig kommit ikapp. När andra inte ens laddade mobilen eller värmde upp sovrummet när elpriset var som värst, eller räknade varenda krona för att se om de kunde bo kvar, så behövde jag inte bry mig. Det är vid goda tider man gör investeringar som gör att man klarar de dåliga tiderna. Om man tror att liknande kriser aldrig kommer uppstå igen så är man mer än skapligt naiv. Som bonus så har tvättmaskin och Netflix också rullat vidare som om inget hade hänt vid varje strömavbrott här samtidigt som övriga byns bostäder blivit svarta (elkablarna grävs av då och då pga byggen).

Slutligen miljöaspekten. Att tillverka solpaneler är knappast skonsamt för miljön men nu när de rödgröna sett till så att vi blivit beroende av tysk kolkraft och rysk gas kommande decennier så är det också en viktig del i ekvationen. Jag kan inte riktigt motivera att man ska dra igång gamla kolkraftverk för att jag ska kunna titta på Let's dance. Tyvärr har de som sympatiserar med rödgröna inte samma samvetsproblem.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
M
J Jonte Karlsson skrev:
I det aktuella fallet kan en stor engångsinvestering vara en försäkring mot händelser som skulle leda till att man i framtiden i princip omgående måste lämna sitt boende, så som många redan råkade ut för vid senaste elkaoset. Den som bara räknar pengar gör förmodligen inte samma tankevurpa när det gäller andra försäkringar.
Vem har fått lämna sitt hem pga.elpriset? Jag vet ingen, har inte läst om någon här på forumet öht. Du måste ju ha flera exempel då du kommer med sånt påstående?

Jag har rörligt timpris, mitt högsta månadsmedelpris i vinter var 77öre (efter elprisstöd). Behöver folk gå från hem för ett elpris på under 1kr så har man nog lite annat att fundera över i livet än just elpriset, tror jag! Iaf. så är man nog inte målgruppen för att köpa en solcellsanläggning för flera 100,000kr om man inte fixar ett elpris på under 1kr!
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.