M Mangaan72 skrev:
Skönt att du fått igång anläggningen! Jag mejlade senast igår! Hoppas på ngn form av svar! Ska ge det en dag, Sedan ska jag göra som dig o prova att ringa! Bilden du visar är det en "AppVy?" Och fördelning om jag förstår rätt produktion solpanel/ totaleffekt, effekt till batteri/hem, samt effekt ut på nätet/försäljning.
Gör det, funkade för mig i alla fall!

Japp rätt uppfattat. Sitter vid datorn på jobbet och ser på distans att solen lyser och batteriet laddas. Bästa solfimen ever! :)

Skärmbild av solenergisystem med effektvärden och laddningsstatus som visar energiproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mangaan72
  • Laddar…
I iskogen skrev:
Nästan allt det där kom med i den slutdokumentationen de skickade.
Shit va grejor som ska med i slutdok! Hur ska man som glad/ okunnig amatör ha koll på allt det där! Finns det ngn hemsida lr liknande man kan ha som stöd!
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
I iskogen skrev:
Nästan allt det där kom med i den slutdokumentationen de skickade.
Nästan!! Vad saknar du?
 
M Mangaan72 skrev:
Shit va grejor som ska med i slutdok! Hur ska man som glad/ okunnig amatör ha koll på allt det där! Finns det ngn hemsida lr liknande man kan ha som stöd!
Detta är från en oberoende besiktningsman. Du har ju fått allt nu
 
  • Gilla
Mangaan72
  • Laddar…
I iskogen skrev:
Beställde i Februari. Dock ej installationsmedgivande* från Vattenfall förrän i mitten på september. Jag chansade lite och fick mina celler monterade i Augusti. El installation med VR gjordes den 26:e september. Dock saknades
Batteri vid detta tillfälle. Men kom den 30/9. (Verkar som de skickade mycket den 23/9)
Sen väntade jag som du och väntade samt skrev email om installation av batteri. Provade på vinst och förlust att ringa och kom fram i princip direkt. Några timmar senare var elektriker på plats och allt var installerat.
I fredags var Vattenfall och inspekterade och jag kunde till slut starta och numera sitter jag klistrad vid min"sol film" :) Bild nedan.

*(Enligt Vattenfalls dokumentation hade jag oisolerad klen blanktråd till min fastighet, troligen inte uppdaterat sedan 50-talet då el drogs till huset. Fast då jag påtalade att det var en kabel som gick till huset och de inspekterade så visade det sig vara en 50mm2 aluminiumkabel. Då detta framkom fick jag installationsmedgivande direkt)
Ringde Solcellen i måndags, kom också i princip fram direkt. Föst växeln sedan ngn på planeringsavdelningen. Jag berättade att jag snart "suttit" på batteri o VR i snart en månad. Deras svar var, Oj har du haft grejorna där så länge! Ja, sa jag, så är det. De skulle med än gång höra av sig till elektrikern, så han i sin tur skulle boka tid med mig. Så nu 3 dagar senare har jag fortfarande inte hört ngt! Inget är som väntans tider! Resan fortsätter! :(
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
M Mangaan72 skrev:
Ringde Solcellen i måndags, kom också i princip fram direkt. Föst växeln sedan ngn på planeringsavdelningen. Jag berättade att jag snart "suttit" på batteri o VR i snart en månad. Deras svar var, Oj har du haft grejorna där så länge! Ja, sa jag, så är det. De skulle med än gång höra av sig till elektrikern, så han i sin tur skulle boka tid med mig. Så nu 3 dagar senare har jag fortfarande inte hört ngt! Inget är som väntans tider! Resan fortsätter! :(
Vad trist!
"Min" elektriker ringde samma dag!
 
Idag 2/11 ringde äntligen elektrikern! Han kommer på onsdag nästa vecka! Hoppas, hoppas! Är minst sagt sugen på att få igång anläggningen! Resan fortsätter, återkommer!
 
Be honom återkomma om två månader så får du 20% avdrag istället för 15%.. nu lyser ju inte solen på några månader ändå.
 
S StevieGee skrev:
Be honom återkomma om två månader så får du 20% avdrag istället för 15%.. nu lyser ju inte solen på några månader ändå.
Vart har du läst att förslaget om 20% finns med i regeringens höstbudget som lämnas till riksdagen på tisdag ?
 
S StevieGee skrev:
[länk]
Stämmer, men det är bara ett förslag/PM som varit ute på remiss änsålänge. Återstår par steg till i politiken innan det förhoppningsvis blir verklighet. Det ska bl.a tas upp och finnas med i regeringens höstbudgeten som lämnas till riksdagen på tisdag. Därefter ska det ältas lite i riksdagen m.m..
 
S StevieGee skrev:
Be honom återkomma om två månader så får du 20% avdrag istället för 15%.. nu lyser ju inte solen på några månader ändå.
Tack för förslaget! Men får även ett batteri inkopplat o ska därmed få 50% på den delen så jag väntar inte.
 
M Mangaan72 skrev:
Tack för förslaget! Men får även ett batteri inkopplat o ska därmed få 50% på den delen så jag väntar inte.
Jaaaa! Nu är även VR och batteri inkopplat, så skönt! Så är det bara lite dokumentation kvar!
 
  • Gilla
Afterquake och 2 till
  • Laddar…
Nu är resan slut, kanske! I måndags kom slutdokumenten på anläggningen, samt Mail från elnätsägaren Eon att jag var numera elproducent! Så igår 15/11 slog jag igång maskineriet! Vädret var mulet, som mest var produktionen uppe i 800w. Det som var märkligt var att inget gick till batteriet, huset tog sitt ca 500w och resten gick till försäljning. Jag hade gärna sett att de 300w gick till batteriet, men det kanske sitter ngn ”spärr” dvs att det krävs mer watt för att ladda? Sedan verkar det som smartmätaren är felkopplade, då den vid uppstart visade på 150 kWh köp från nät. Här misstänker jag att den ” tuffat” på sedan förra onsdagen när elektrikern var här och kopplade in allt. Fortsättning följer!
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
K
M Mangaan72 skrev:
Nu är resan slut, kanske! I måndags kom slutdokumenten på anläggningen, samt Mail från elnätsägaren Eon att jag var numera elproducent! Så igår 15/11 slog jag igång maskineriet! Vädret var mulet, som mest var produktionen uppe i 800w. Det som var märkligt var att inget gick till batteriet, huset tog sitt ca 500w och resten gick till försäljning. Jag hade gärna sett att de 300w gick till batteriet, men det kanske sitter ngn ”spärr” dvs att det krävs mer watt för att ladda? Sedan verkar det som smartmätaren är felkopplade, då den vid uppstart visade på 150 kWh köp från nät. Här misstänker jag att den ” tuffat” på sedan förra onsdagen när elektrikern var här och kopplade in allt. Fortsättning följer!
Om smart-mätaren är felvänd så kan den inte ladda batterierna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.