M Mangaan72 skrev:
Stiltje! Känns rätt trist just nu! Väntar fortfarande på Batteri o Växelriktare! Hade kontakt med Solcellen 6 september, o enligt dem skulle det skickas grejor nu i fredags dvs den 23/9 och ska komma imorgon( måndag). Men som det känns nu, så litar jag inte riktigt på dem! Känns extra skitigt med tanke på hur mkt reklam de gör på ex Facebook, med löften 2,5 månads väntetid från offert till färdig anläggning! Har ju missat hela säsongen! Vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt! Kommer grejorna denna vecka som "lovat" så skulle det kännas lite bättre! Men resan fortsätter, jag skriver när ngt händer!
Jag fick min anläggning klar 5 september och klar för drift 13 september. Skulle varit i gång v.15 Nu är sommaren över och det är bara att vänta på nästa . Fick slutfakturan som jag inte tänker betala innan jag fått slutdokumenten från solcellen. Nu är det jag som sitter på leken. Beställde i november innan priserna drog i väg. Det lilla jag sett av anläggningen och installationen så verkar det mycket bra oavsett den långa väntan.
 
T Tommy Kokkarinen skrev:
Jag fick min anläggning klar 5 september och klar för drift 13 september. Skulle varit i gång v.15 Nu är sommaren över och det är bara att vänta på nästa . Fick slutfakturan som jag inte tänker betala innan jag fått slutdokumenten från solcellen. Nu är det jag som sitter på leken. Beställde i november innan priserna drog i väg. Det lilla jag sett av anläggningen och installationen så verkar det mycket bra oavsett den långa väntan.
Skönt att du fått prylarna! Vi får hoppas på lite fina höstdagar framöver, kanske kan ge lite "sol" i kassan! Var det deras egen elektriker/ eller av dem angiven elektriker som installerade!
 
M Mangaan72 skrev:
Skönt att du fått prylarna! Vi får hoppas på lite fina höstdagar framöver, kanske kan ge lite "sol" i kassan! Var det deras egen elektriker/ eller av dem angiven elektriker som installerade!
Dom hade deras egna med 1 ny som gick bredvid.
 
T Tommy Kokkarinen skrev:
Dom hade deras egna med 1 ny som gick bredvid.
Ok, fick höra av de som gjorde felsökning på mitt montage att man kunde ta en egen elektriker och be honom fakturera Solcellen, de mena att det kunde gå fortare då, när man väl fått allt material alltså.
 
Det verkar som att det är stor brist på elektriker.Tror att elektrikern måste vara överens om priset innan han kör i gång. Om du kör egen.
 
  • Gilla
Mangaan72
  • Laddar…
Steg 17
Idag kom batteri + växelriktare, så skönt. Säsongen har passerat, men shit happens! Är bara glad att ha allt hemma. Nu ska det bara till en elektriker som kopplar in allt! Resan fortsätter!!

Staplar med lådor märkta "Premium Rechargeable Li-ion Battery" i ett garage, väntar på installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
M Mangaan72 skrev:
Steg 17
Idag kom batteri + växelriktare, så skönt. Säsongen har passerat, men shit happens! Är bara glad att ha allt hemma. Nu ska det bara till en elektriker som kopplar in allt! Resan fortsätter!!
Hur går det med det sista? Själv har jag bestridit sista fakturan tills jag fått in slutdokumentation från dom. Det har gått 1 månad och inga dokument har kommit
[bild]
M Mangaan72 skrev:
Steg 17
Idag kom batteri + växelriktare, så skönt. Säsongen har passerat, men shit happens! Är bara glad att ha allt hemma. Nu ska det bara till en elektriker som kopplar in allt! Resan fortsätter!!

[bild]
 
Ingen elektriker ännu! Har mailat, får till svar att de hör av sig! Jag vill gärna ha ett datum klart, man bör/vill ju va hemma när installation sker. Skitdåligt! I ditt fall, hur svårt kan det vara för dem att skicka ut lite dokument!
 
Det är inga problem att vänta med sista fakturan. Det som gör det jobbigt med slutdokumentation är att det inte är deras killar som satt upp panelerna. Info till slutdokumentation är mycket som killarna sitter på, tror inte dom har koll på vad som ska ingå och har inte antecknat ned sånt som är väsentligt, därav behövs det minst ett besök till hemma hos mig på taket om dom missat det. Solcellen har en del att hämta i bidrag från skatteverket som dom nog vill få in.
 
  • Gilla
Mangaan72
  • Laddar…
Beställde i Februari. Dock ej installationsmedgivande* från Vattenfall förrän i mitten på september. Jag chansade lite och fick mina celler monterade i Augusti. El installation med VR gjordes den 26:e september. Dock saknades
Batteri vid detta tillfälle. Men kom den 30/9. (Verkar som de skickade mycket den 23/9)
Sen väntade jag som du och väntade samt skrev email om installation av batteri. Provade på vinst och förlust att ringa och kom fram i princip direkt. Några timmar senare var elektriker på plats och allt var installerat.
I fredags var Vattenfall och inspekterade och jag kunde till slut starta och numera sitter jag klistrad vid min"sol film" :) Bild nedan.

*(Enligt Vattenfalls dokumentation hade jag oisolerad klen blanktråd till min fastighet, troligen inte uppdaterat sedan 50-talet då el drogs till huset. Fast då jag påtalade att det var en kabel som gick till huset och de inspekterade så visade det sig vara en 50mm2 aluminiumkabel. Då detta framkom fick jag installationsmedgivande direkt)
 
  • Diagram visar energiflöde i solcellssystem med värden i kW och procent på elektricitetsproduktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
T Tommy Kokkarinen skrev:
Har du fått slutdokumentation på din anläggning?
Japp, den kom ungefär samtidigt som elektriker var där och kopplade in batteri! :)
Plus faktura i annat email.
 
I iskogen skrev:
Japp, den kom ungefär samtidigt som elektriker var där och kopplade in batteri! :)
Plus faktura i annat email.
Fick du dessa?
Kontrakt/ entreprenadkontrakt/ köpeavtal mellan parter

Ändringar och ÄTOR (alla ändringar som uppkommit efter kontraktsskrivning och ej ingår i original kontraktet)

Drift och skötsel (På/ avstängning, underhåll, rekommenderade inspektioner)

Egenkontroller (omfattande alla rörande moment för anläggningen med signatur och namnförtydligande på utföraren)

Konstruktionsberäkning (snö-/ vindlastberäkning)

Provning Iso kont-, sträng (instrument ska alltid anges)

Kont = max 0.5 ohm, fråga mellan vilka punkter de mätt (jordningen är sammanbunden i komponenterna och resistansen är låg.)

Isolation = min 5M Ohm, helst värde i tal, mätinstrument ska framgå, samt vilken spänning man provat med.


Apparatlista (Alla komponenter angivna i ett protokoll, även kabellista)

Kabellista (Kablar som används samt längder specificerat i ett protokoll)

Produktblad (Alla komponenter och material som använts ska det finnas produktblad för)

Garantihandlingar (entreprenaden, produkterna och övriga garantier)

Bilddokumentation dolda installationer: Bifoga bilddokumentation på dolda installationer om detta finns tillhanda

Stränglayout (en tydlig orienteringskarta över förläggningen av strängarna, kopplingsdon identifikation samt riktning)
 
I iskogen skrev:
Beställde i Februari. Dock ej installationsmedgivande* från Vattenfall förrän i mitten på september. Jag chansade lite och fick mina celler monterade i Augusti. El installation med VR gjordes den 26:e september. Dock saknades
Batteri vid detta tillfälle. Men kom den 30/9. (Verkar som de skickade mycket den 23/9)
Sen väntade jag som du och väntade samt skrev email om installation av batteri. Provade på vinst och förlust att ringa och kom fram i princip direkt. Några timmar senare var elektriker på plats och allt var installerat.
I fredags var Vattenfall och inspekterade och jag kunde till slut starta och numera sitter jag klistrad vid min"sol film" :) Bild nedan.

*(Enligt Vattenfalls dokumentation hade jag oisolerad klen blanktråd till min fastighet, troligen inte uppdaterat sedan 50-talet då el drogs till huset. Fast då jag påtalade att det var en kabel som gick till huset och de inspekterade så visade det sig vara en 50mm2 aluminiumkabel. Då detta framkom fick jag installationsmedgivande direkt)
Skönt att du fått igång anläggningen! Jag mejlade senast igår! Hoppas på ngn form av svar! Ska ge det en dag, Sedan ska jag göra som dig o prova att ringa! Bilden du visar är det en "AppVy?" Och fördelning om jag förstår rätt produktion solpanel/ totaleffekt, effekt till batteri/hem, samt effekt ut på nätet/försäljning.
 
T Tommy Kokkarinen skrev:
Fick du dessa?
Kontrakt/ entreprenadkontrakt/ köpeavtal mellan parter

Ändringar och ÄTOR (alla ändringar som uppkommit efter kontraktsskrivning och ej ingår i original kontraktet)

Drift och skötsel (På/ avstängning, underhåll, rekommenderade inspektioner)

Egenkontroller (omfattande alla rörande moment för anläggningen med signatur och namnförtydligande på utföraren)

Konstruktionsberäkning (snö-/ vindlastberäkning)

Provning Iso kont-, sträng (instrument ska alltid anges)

Kont = max 0.5 ohm, fråga mellan vilka punkter de mätt (jordningen är sammanbunden i komponenterna och resistansen är låg.)

Isolation = min 5M Ohm, helst värde i tal, mätinstrument ska framgå, samt vilken spänning man provat med.


Apparatlista (Alla komponenter angivna i ett protokoll, även kabellista)

Kabellista (Kablar som används samt längder specificerat i ett protokoll)

Produktblad (Alla komponenter och material som använts ska det finnas produktblad för)

Garantihandlingar (entreprenaden, produkterna och övriga garantier)

Bilddokumentation dolda installationer: Bifoga bilddokumentation på dolda installationer om detta finns tillhanda

Stränglayout (en tydlig orienteringskarta över förläggningen av strängarna, kopplingsdon identifikation samt riktning)
Nästan allt det där kom med i den slutdokumentationen de skickade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.