Trist! Jag vet ju inget om hur de håller planen för mig. Hitintills ligger de faktiskt lite före! Kan det ha med geografiskt läge att det strular, de verkar ha en del jobb här i Östergötland, var bor du?
 
M Mangaan72 skrev:
Trist! Jag vet ju inget om hur de håller planen för mig. Hitintills ligger de faktiskt lite före! Kan det ha med geografiskt läge att det strular, de verkar ha en del jobb här i Östergötland, var bor du?
Jag bor i Dalarna. Jag har kontakt med 6 till som beställt i höstas runt om i Sverige, som har det som jag eller inga paneler uppe. Vi håller på med en sammanställning av alla våra mailsvar och återkoppling från Solcellen. Dom andra ligger efter mig tidsmässigt!! Vi har en journalist som håller på med ett reportage om detta och vill ta del av infot från oss. Dom på Solcellen försöker att trissa upp priserna från offerterna med att dom erbjuder lite större effekt på panelerna med skälet att det slut på dom som offerterades. Pristillägget är långt över prisskillnaden på panelerna. Det ska bli kul att ha dig som referens som tidtabell med hur fort du blir klar med din anläggning. Vill du vara med i reportaget?.
 
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har skaffat solceller för 6 år sedan. Jag har räknat rätt mycket men kan inte förstå vitsen med batterier. Dom kan rimligen inte spara sommarström till vintern. På sommaren kan man oftast lägga tungvikitsförbrukare (tvätt, disk, spis) till dagtid då man producerar. Kan den lilla kvällsförbrukningen (TV, belysning) verkligen motivera ett dyrt batteri?
Att spara den egenproducerade elen i batteri ser jag inte heller någon som helst vits med. Men kunde man ladda batteriet på natten från nätet och sedan använda strömmen under de dyraste timmarna på dagen så finns det en chans att det skulle kunna betala sig. Överskott av solcellsproduktion är bäst att sälja direkt speciellt morgon och kväll då priserna är höga. Går det att styra batteriets laddning och växelriktarens produktion helt separat från solcellerna så är det intressant men det finns väldigt lite info om det att tillgå. Samtidigt saknar jag speecar på batterierna hur många cykler de klarar och vilka förluster man får fån laddning till produktion. Utan den informationen går det inte att räkna på lönsamheten. Hela branschen verkar vara ett Klondyke där folk bara handlar utan att bry sig som vad de egentligen får.
 
M mnils skrev:
Att spara den egenproducerade elen i batteri ser jag inte heller någon som helst vits med. Men kunde man ladda batteriet på natten från nätet och sedan använda strömmen under de dyraste timmarna på dagen så finns det en chans att det skulle kunna betala sig. Överskott av solcellsproduktion är bäst att sälja direkt speciellt morgon och kväll då priserna är höga. Går det att styra batteriets laddning och växelriktarens produktion helt separat från solcellerna så är det intressant men det finns väldigt lite info om det att tillgå. Samtidigt saknar jag speecar på batterierna hur många cykler de klarar och vilka förluster man får fån laddning till produktion. Utan den informationen går det inte att räkna på lönsamheten. Hela branschen verkar vara ett Klondyke där folk bara handlar utan att bry sig som vad de egentligen får.
Beror på vilken kemi som batteriet kör. Jag tror de flesta kör med litiumjärnfosfat (LiFePO4, LFP) idag i dessa applikationer och de klarar minst 2000 fulla cykler och en cykelverkningsgrad på över 95%. Man räknar dessutom med 10 års livslängd tidsmässigt men troligen håller de längre.
 
M Mangaan72 skrev:
Steg 7
5/7 Alla skenor på plats, kablar fördraget. Men inge paneler i sikte! Firman som satte skenor plockar ner ställning o drar vidare!
M Mangaan72 skrev:
Steg 8
Idag 7/7 kom panelerna, skönt! På måndag kommer killarna som satte skenor tillbaka, bygger ställning på nytt o monterar panelerna.(Hoppas jag!) Sedan ska det enligt plan ta 5-10 arbetsdagar efter montering av paneler för att få växelriktare och batteri.
Steg 9
Igår måndag 11/7 kom samma firma som monterade skenorna och satte upp panelerna. De kunde montera alla utom en panel som var skadad i leveransen, trist som fan! Någon "tomte" har i leveransstadiet kört in med en truck i sidan på emballaget, dock inget som syntes utifrån.
Solpanel liggande på marken med synliga skador i form av vita streck och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött hus med nästan färdiginstallerade solpaneler på taket, ställning vid sidan och en svensk flagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag 12/7 på morgonen mailade jag Solcellen och frågade vad som händer nu. Fick svar på 10 minuter, att ny panel skickas idag och levereras inom de närmaste dagarna, sedan kommer montörerna och monterar den sista panelen. Resan fortsätter!
 
Det går att köra med en panel mindre i en av strängarna tillsvidare, efter det att växelriktaren kopplats in och godkänt fåtts från elnätsbolaget, och de har bytt ut elmätaren. Om du har 23 paneler på ett takfall, görs förmodligen två separata strängar, en på 12 och en på 11 seriekopplade paneler. Sedan när ersättningspanelen kommer läggs den upp på taket och kopplas in. Men visst, förargligt att en panel skadats i transporten. Men betalar transportfirmans försäkring, förmodligen. Konstigt att du som kund ska behöva sköta skadeanmälan åt solcellsfirman, de ska väl solcellsfirman sköta?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det går att köra med en panel mindre i en av strängarna tillsvidare. Om du har 23 paneler på ett takfall, görs förmodligen två separata strängar, en på 12 och en på 11 seriekopplade paneler. Sedan när ersättningspanelen kommer läggs den upp på taket och kopplas in. Men visst, förargligt att en panel skadats i transporten. Men betalar transportfirmans försäkring, förmodligen. Konstigt att du som kund ska behöva sköta skadeanmälan åt solcellsfirman, de ska väl solcellsfirman sköta?
Nu upptäcktes detta ganska sent igår em och jag mailade tidigt imorse + att montörerna också hörde av sig igår em. Så ngn skadeanmälan har jag inte hanterat direkt, utan ett mail med frågan vad som händer. Ang att köra anläggningen, det går ej, då växelriktare ej ännu monterats.
 
Det kan ta lång tid innan ersättningspanelen fås, ett par månader.
Visst, det går säker snabbare att få ersättningspanelen, då kunden snabbt påpekar till solcellsfirman att en panel är skadad. Annars risk det hamnar mellan stolarna och inget händer.

Är det plåttak, pannplåt?
 
Redigerat:
T Tommy Kokkarinen skrev:
Jag bor i Dalarna. Jag har kontakt med 6 till som beställt i höstas runt om i Sverige, som har det som jag eller inga paneler uppe. Vi håller på med en sammanställning av alla våra mailsvar och återkoppling från Solcellen. Dom andra ligger efter mig tidsmässigt!! Vi har en journalist som håller på med ett reportage om detta och vill ta del av infot från oss. Dom på Solcellen försöker att trissa upp priserna från offerterna med att dom erbjuder lite större effekt på panelerna med skälet att det slut på dom som offerterades. Pristillägget är långt över prisskillnaden på panelerna. Det ska bli kul att ha dig som referens som tidtabell med hur fort du blir klar med din anläggning. Vill du vara med i reportaget?.
Det är nog som du säger, det är svårt att få tag i de ngt effektsvagare panelerna. Är inte intresserad av att vara med i ngt reportage. Journalister har en fantastisk förmåga att få en annorlunda "twist" på information, har personlig erfarenhet av det. Hoppas dock det löser sig för dig o de andra.
 
A Arnodt skrev:
Det kan ta lång tid innan ersättningspanelen fås, ett par månader.
Visst, det går säker snabbare att få ersättningspanelen, då kunden snabbt påpekar till solcellsfirman att en panel är skadad. Annars risk det hamnar mellan stolarna och inget händer.

Är det plåttak, pannplåt?
Plåttak, vet ej vad den heter.
 
M Mangaan72 skrev:
Steg 9
Igår måndag 11/7 kom samma firma som monterade skenorna och satte upp panelerna. De kunde montera alla utom en panel som var skadad i leveransen, trist som fan! Någon "tomte" har i leveransstadiet kört in med en truck i sidan på emballaget, dock inget som syntes utifrån.
[bild]
[bild]

Idag 12/7 på morgonen mailade jag Solcellen och frågade vad som händer nu. Fick svar på 10 minuter, att ny panel skickas idag och levereras inom de närmaste dagarna, sedan kommer montörerna och monterar den sista panelen. Resan fortsätter!
Steg 10
Idag 14/7 vid 9 på fm kom ersättningspanelen. Nu är det bara att vänta på att de som ska montera den dyker upp Solpanel ligger mot kartong i ett rörigt garage, väntar på installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, vet ej när!
 
M Mangaan72 skrev:
Steg 10
Idag 14/7 vid 9 på fm kom ersättningspanelen. Nu är det bara att vänta på att de som ska montera den dyker upp[bild] , vet ej när!
Visa en bild på panelerna som är uppe på taket.
 
T Tommy Kokkarinen skrev:
Visa en bild på panelerna som är uppe på taket.
Röd stuga med svart tak och solpaneler, omgiven av gröna träd mot en himmel med vita moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
storstark
  • Laddar…
Det verkar som om det är horisontella genomgående skenor, och att panelerna har klämmorna på panelernas kortsidor. Syns extra bra där den saknade panelen ska sitta. I så fall är det väldigt lång ounderstödd panellängd, hela panellängden, kan det vara 1,8 m. Det innebär att panelerna måtte svikar ner mycket på mitten vid snölast. Är det verkligen ett bra montagesätt för att det ska hålla i uppåt 40 år? Godkänner paneltillverkaren det montagesättet? Vid stark vind kan ev. panelerna börja vibrera och ev. lossna från klämmorna.
Kan det montagesättet verkligen vara vind- och snölastberäknat för ortens dimensionerande snö- och vindlaster att det ska hålla? Be att få den beräkningen!

Ni kanske har tänkt att gå med hjälm i trädgården mot nerfallande paneler? Det kanske ingår hjälmar i leveransen?

För övrigt ser det fint ut.
 
Redigerat:
M Mangaan72 skrev:
Steg 10
Idag 14/7 vid 9 på fm kom ersättningspanelen. Nu är det bara att vänta på att de som ska montera den dyker upp[bild] , vet ej när!

Steg 12

Idag kom en ny underleverantör/firma och monterade sista panelen, ganska kvick! Inte årets kallaste dag precis, gick åt mkt vätska för grabbarna! Men när kontrollmätning vid huvudbrytare skulle ske så var det ngt som var "knas" Ingen ström! Så någonstans i "slingan finns ett fel! Resan fortsätter. Har också fått besked att batteriet och växelriktaren skickas från lagret den 4 augusti.
Rött hus med nyinstallerade solpaneler på taket, ställning framför huset, och en antenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.