Z Zodde skrev:
Nu är det du som har Direkt fel…
Slang må kopplas bort för att utkastaren ska tömma sig.
(Huset är från 83)
Det lär sig tom en 5e klassare
Nja, när huset är byggt har mindre betydelse. Mitt hus är byggt 36 och utkastet tömmer sig med eller utan slang påkopplad
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
R
N nissenhj skrev:
Nja, när huset är byggt har mindre betydelse. Mitt hus är byggt 36 och utkastet tömmer sig med eller utan slang påkopplad
Men vattenutkastaren är inte ifrån 1936? Hoppas jag🤔
 
N nissenhj skrev:
Nja, när huset är byggt har mindre betydelse. Mitt hus är byggt 36 och utkastet tömmer sig med eller utan slang påkopplad
1936 fanns inte denna typ av utkastare öht. Så att det installerats en sån i efterhand hos deg har inget med nåt som helst å göra.

Däremot har ett hus från 83 högst sannolikt en utkastare från byggåret och de tömmer sig INTE om slangen är påkopplad, end of story.
Om du inte fattade poängen i mitt inlägg sp var det att man inte blint ska förutsätta att man har den nyare modellen
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Tycker forumet kommit med många förslag till TS att kolla detta.
Han bortser dock helt dessa tips och hakar upp sig på ansvarsfrågan.
 
  • Gilla
  • Älska
Sernando och 5 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Bilderna visar hur det ser ut. Besiktningsman från FB dömde bort att öppna utifrån, oklart resonemang. Mätte bara med hygrometer och konstaterade förhöjda nivåer.
Vänstra röret genom vägg måste bytas i sin helhet, längsgående spricka i cu-röret i väggen.
Använd inte.
Öppna vägg utifrån och torka.
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
Excel
S styren skrev:
Det blir svårt att hävda att säljaren borde kopplat bort slangvinda. Köparen har ju själv önskat och tagit strid för att den skall vara kvar (ingå i köp). [länk]
Den här tråden är episk. Nästan i klass med hönshustråden.
 
  • Gilla
  • Haha
AG A och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
1936 fanns inte denna typ av utkastare öht. Så att det installerats en sån i efterhand hos deg har inget med nåt som helst å göra.

Däremot har ett hus från 83 högst sannolikt en utkastare från byggåret och de tömmer sig INTE om slangen är påkopplad, end of story.
Om du inte fattade poängen i mitt inlägg sp var det att man inte blint ska förutsätta att man har den nyare modellen
Ja? Fattar du inte poängen med mitt inlägg att byggår har absolut inte något att göra med hur gammalt utkastet är! Bara trams att hålla på att hänvisa till byggår!
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Ja? Fattar du inte poängen med mitt inlägg att byggår har absolut inte något att göra med hur gammalt utkastet är! Bara trams att hålla på att hänvisa till byggår!
Ta det säkra före det osäkra å utgå från den variant som fanns då huset byggdes var budskapet.

Hade huset varit från 2015 hade man däremot på goda grunder kunnat utgå ifrån att det var den nyare…
Mer komplicerat än så är det inte så förstår inte varför du ältar detta…?
 
Mats-S
L Lida skrev:
Byt vattanutkastare när man stänger rinner vattnet ut även om slangen är kopplad då finns det inget som fryser sönder.
Nej, allt vatten rinner inte ut, OM det sitter påkopplat något på utkastarens gängade avslut, typ en gardenaanslutning.
Jag, och många fler med mig vet detta via empiriska studier på våra utomhuskranar. Orkar inte gå ut och ta en video så du får tro på mitt ord :) Men tror man inte på det så får man väl skita i att koppla bort slangen över vintern, det ska ju inte frysa påstår en del ..... 🤔
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
159 inlägg och TS har fortfarande inte öppnat panelen och tittat efter ?

Det är ju för f-n lockpanel, hade det där hänt mej hade jag varit inne och hämtat en kofot och öppnat panelen minuter efter händelsen.

Det är ju hur lätt som helst att öppna, det är inte destruktivt och bara att spika fast igen när du tittat. (Och både hammare och kofot borde ingå i ALLA villaägares standardutrustning.)

Och nej, försäkringsbolaget kommer INTE att klaga för att du försökt kontrollera och minimera skadan..
 
  • Gilla
Mats-S och 8 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
159 inlägg och TS har fortfarande inte öppnat panelen och tittat efter ?

Det är ju för f-n lockpanel, hade det där hänt mej hade jag varit inne och hämtat en kofot och öppnat panelen minuter efter händelsen.

Det är ju hur lätt som helst att öppna, det är inte destruktivt och bara att spika fast igen när du tittat. (Och både hammare och kofot borde ingå i ALLA villaägares standardutrustning.)

Och nej, försäkringsbolaget kommer INTE att klaga för att du försökt kontrollera och minimera skadan..
Det pratades om någon längsgående spricka? Jag trodde det var kontrollerat vid det här laget? Makalöst ifall det inte är kollat än.
 
R
Mats-S Mats-S skrev:
Nej, allt vatten rinner inte ut, OM det sitter påkopplat något på utkastarens gängade avslut, typ en gardenaanslutning.
Jag, och många fler med mig vet detta via empiriska studier på våra utomhuskranar. Orkar inte gå ut och ta en video så du får tro på mitt ord :) Men tror man inte på det så får man väl skita i att koppla bort slangen över vintern, det ska ju inte frysa påstår en del ..... 🤔
Det har jag testat utan problem. Den typ av kran jag har kan jag inte se skulle ha problem med att slangen sitter kvar. Vattnet evakueras på undersidan av kranen, typ som om slangen inte sitter där.

Men man behöver ju för all del inte vara så slarvig som jag är :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
När vattnet sattes på och inget kom ut ur lindan men kranen lät... vet TS om det kanske var så att lindan bara fylldes med vatten?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nu börjar det bli lite väl mycket idiotförklaring av ts.
Ts misstänker att det uppstått ett läckage på utkastaren. Han väntar på hantverkare som ska kolla. Eftersom fb är inkopplade så gör han som fb säger. Han kanske är värdelös på vvs och fasader. Men har tillräcklig kunskap för att bo i villa.
Han har inte sagt att felet är dolt. Skadan har uppstått efter besiktning. Skadan har med största sannolikhet uppstått under den tid som säljaren har haft ansvar för huset. Det är även det ts säger. (Säljaren är ansvarig för huset fram tills nycklarna byter ägare. Om frysen går sönder så är det säljarens ansvar. Allt som händer är säljarens ansvar) Vi vet att slangvindan var inkopplad under vintern. Om utkastaren var från -83 Så har jag fått för mig att det inte fanns något frostskydd. Så oavsett slang så måste man tömma utkastaren manuellt. Det gör ingen egentlig skillnad.

Hjälp ts istället för att tjafsa för att han inte gjort som ni skulle gjort.


Jag är inte riktigt förtjust i ts vilja att skylla på andra. Det är oväsentligt vems fel det är. Det måste åtgärdas och det är ts ansvar. Det kommer alltid vara det.
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu börjar det bli lite väl mycket idiotförklaring av ts.
Ts misstänker att det uppstått ett läckage på utkastaren. Han väntar på hantverkare som ska kolla. Eftersom fb är inkopplade så gör han som fb säger. Han kanske är värdelös på vvs och fasader. Men har tillräcklig kunskap för att bo i villa.
Han har inte sagt att felet är dolt. Skadan har uppstått efter besiktning. Skadan har med största sannolikhet uppstått under den tid som säljaren har haft ansvar för huset. Det är även det ts säger. (Säljaren är ansvarig för huset fram tills nycklarna byter ägare. Om frysen går sönder så är det säljarens ansvar. Allt som händer är säljarens ansvar) Vi vet att slangvindan var inkopplad under vintern. Om utkastaren var från -83 Så har jag fått för mig att det inte fanns något frostskydd. Så oavsett slang så måste man tömma utkastaren manuellt. Det gör ingen egentlig skillnad.

Hjälp ts istället för att tjafsa för att han inte gjort som ni skulle gjort.


Jag är inte riktigt förtjust i ts vilja att skylla på andra. Det är oväsentligt vems fel det är. Det måste åtgärdas och det är ts ansvar. Det kommer alltid vara det.
Nej skadan har inte uppstått under säljarens tid. Han har en vattenskada.

Hade han haft en VATTENSKADA om han kopplat bort slangen, slagit av vattnet och antingen själv (troligtvis inte) kontrollerat hur det såg ut eller ringt någon som kan. Då hade han haft en vattenskada? Han hade haft ett fryst rör och en rörmokarfaktura på sin höjd.

I stället väljer han att medvetet låta den sitta kvar och använder den sen i syfte att hålla säljaren ansvarig. Dock var det inte så lätt som han trodde som han själv beskriver det. Då får det i stället bli försäkringsbolaget som han tänker försöka blåsa.

Han försöker först att blåsa en privatperson och för tillfället så är han mitt uppe i att blåsa försäkringsbolaget.

Jag sticker ut hakan och säger att vi aldrig kommer att få veta hur det hela slutar. Jag tror inte TS kommer att gå vidare med sin skada. Någonstans (får man hoppas) börjar det kanske gå upp för TS att han för tillfället är mitt uppe i ett försäkringsbedrägeri. För jag är fullkomligt övertygad om att han inte har nämnt den lilla detaljen att han var fullt medveten om vad han gjorde och att det egentligen var säljaren han tänkte blåsa för försäkringsbolaget. Jag tror inte heller att det varit hans syfte när han först anmälde skadan men nu har han hamnat där han hamnat.

Dock så förvånar ingenting mig längre i den här historien så jag har troligtvis fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Bananskalare och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.