S styren skrev:
Är det samma slangvinda? Vad kom ni fram till då.
[länk]
Hm, den länken funkar inte, "sidan saknas"
Är den borttagen för att det blev för känsligt?😉
 
  • Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Hej
Skrev på hus byggt -83 i höstas. Tillträdde i februari. Gamla ägarna hade lämnat vattenutkastare med slangvinda inkopplad utan att tömma den. Vi misstänker läckage i fasad när vi ska börja använda den nu. Vårat försäkringsbolag kontaktas som kan uppmäta förhöjda värden i vägg/fasad. Tyvärr är vattenutkastaren kopplad från toalett i badrum ut i vägg/fasad och de tror inte att det går att öppna upp utifrån utan badrummet måste ryka.

Iom att det var plusgrader vid visning fanns det inget vi kunnat göra för att upptäcka eller förhindra att sönderfrysningen. Vid tillträde var det minusgrader och läckaget uppenbarade sig först vid plusgrader. Badrum från -06, vårat FB säger sig ev. kunna ersätta delar, oklart vad innan skadan är blottad.

Hur ska vi tänka med ansvar mot förra ägarna tycker ni? Tacksam för svar 🙂
Dom fryser ofta sönder, det e bara byta, kostar ju 399 kr på biltema
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
skulle tvätta fasad inför ommålning när skadan inträffade.
Detta

Skadan inträffade alltså tre månader efter tillträdet

Kan omöjligt vara säljarens ansvar

Ni kan hävda att de borde veta att man inte ska lämna slangen kvar över vintern, men det borde ju ni också då, och därmed inte använt utkastaren utan att kolla upp om dess funktion var fullgod..

OM skadan inträffat innan tillträde så hade utkastaren stått och läckt i fasaden sen isen smälte, ALLT hade varit dyngsurt vid det här laget
(Och du hade hört ett skvalande från väggen VARENDA gång du suttit på "tronen" de senaste tre månaderna)

(Kanske är sen på bollen på detta, men har inte läst hela tråden än)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S
Violina Violina skrev:
Detta

Skadan inträffade alltså tre månader efter tillträdet

Kan omöjligt vara säljarens ansvar

Ni kan hävda att de borde veta att man inte ska lämna slangen kvar över vintern, men det borde ju ni också då, och därmed inte använt utkastaren utan att kolla upp om dess funktion var fullgod..

OM skadan inträffat innan tillträde så hade utkastaren stått och läckt i fasaden sen isen smälte, ALLT hade varit dyngsurt vid det här laget
(Och du hade hört ett skvalande från väggen VARENDA gång du suttit på "tronen" de senaste tre månaderna)

(Kanske är sen på bollen på detta, men har inte läst hela tråden än)
Det blir svårt att hävda att säljaren borde kopplat bort slangvinda. Köparen har ju själv önskat och tagit strid för att den skall vara kvar (ingå i köp). https://www.byggahus.se/forum/threa...igheten-vid-oeverlatelse.510971/#post-5611963
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
SkruvadVision och 17 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Det blir svårt att hävda att säljaren borde kopplat bort slangvinda. Köparen har ju själv önskat och tagit strid för att den skall vara kvar (ingå i köp). [länk]
Haha jag saknar ord 😂.
 
  • Gilla
Porsibygg och 3 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Hej
Skrev på hus byggt -83 i höstas. Tillträdde i februari. Gamla ägarna hade lämnat vattenutkastare med slangvinda inkopplad utan att tömma den. Vi misstänker läckage i fasad när vi ska börja använda den nu. Vårat försäkringsbolag kontaktas som kan uppmäta förhöjda värden i vägg/fasad. Tyvärr är vattenutkastaren kopplad från toalett i badrum ut i vägg/fasad och de tror inte att det går att öppna upp utifrån utan badrummet måste ryka.

Iom att det var plusgrader vid visning fanns det inget vi kunnat göra för att upptäcka eller förhindra att sönderfrysningen. Vid tillträde var det minusgrader och läckaget uppenbarade sig först vid plusgrader. Badrum från -06, vårat FB säger sig ev. kunna ersätta dedelar, oklart vad innan skadan är blottad.

Hur ska vi tänka med ansvar mot förra ägarna tycker ni? Tacksam för svar 🙂
Men skruva bort utkastaren och kolla, gå utefrån och hålet för utkastaren kanske går att torka ev vatten därifrån, och öppna väggen
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
S styren skrev:
Det blir svårt att hävda att säljaren borde kopplat bort slangvinda. Köparen har ju själv önskat och tagit strid för att den skall vara kvar (ingå i köp). [länk]
Oj, hjälp. Här verkar det vara en klassisk situation där TS inte har kunskapen som krävs för att underhålla en villa samt har förköpt sig (betalat för mycket) för sitt boende. Det brukar resultera i att allt som sker med huset är någon annans fel och skall hanteras gratis för ägaren. Brukar oxå resultera i att alla som levererar tjänster till vederbörande har omöjligt att möta dens förväntningar.

Mitt ärliga råd till TS: byt till ett boende du kan hantera och har råd med. Du komer inte bli lycklig i ett hus och med en ansträngd budget.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Tyvärr har du fel. Jag hade som sagt redan läst & hört om fenomenet med frysta utkastare. Redan innan skadan hade jag läst på (i manualen som jag hittade online) att den ska kopplas bort vintertid. Trodde dock att det skulle vara lättare att hävda fel av säljare och kräva ersättning för skadan.
Det har ju dock funnits en plan för att få ihop det från första början.
 
insubrf insubrf skrev:
Det har ju dock funnits en plan för att få ihop det från första början.
Det har kanske väckts en förhoppning om ett nytt badrum på annans bekostnad...
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
R
Isakare Isakare skrev:
Om ni frågar mig, så är det säljaren som orsakat problemet genom att inte ta bort slang/koppling innan vintern.
Kranens funktion att tömma sig själv och inte frysa uteblir ju om slang/koppling sitter kvar.
Som husägare borde man informera en ny husägare att slang och koppling ska bort innan vintern, en ny husägare kanske aldrig haft en sån kran och känner till den saken.
Inte på den typ jag har. Där släpps vattnet ut även om slangen sitter kvar. Men man måste stänga av kranen förstås.
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Trodde dock att det skulle vara lättare att hävda fel av säljare och kräva ersättning för skadan.
Du vet ju inte omfattningen av skadan ännu?
Troligen är det bara utkastaren som behöver bytas, vilket är en allt för liten summa för att säljaren skall kunna krävas på ersättning.
 
R RoAd skrev:
Inte på den typ jag har. Där släpps vattnet ut även om slangen sitter kvar. Men man måste stänga av kranen förstås.
Ja, det är dags att byta det gamla utkastet nu när det är trasigt och installera ett frostsäkert uttag, det funkar som du säger genom att stänga av kranen på insidan av huset och släppa ut vattnet mellan kran och utkast.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Det har kanske väckts en förhoppning om ett nytt badrum på annans bekostnad...
 
S styren skrev:
Köparen har ju själv önskat och tagit strid för att den skall vara kvar (ingå i köp).
Vart hittar du någon strid? Så här skriver TS och jag ser ingen anledning att inte tro på det.

P Pr Sn skrev:
Det är faktiskt jag, köparen, som av goodwill sa att säljaren kunde få vindan att göra vad han vill med, när den kom på tal.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
S styren skrev:
Det blir svårt att hävda att säljaren borde kopplat bort slangvinda. Köparen har ju själv önskat och tagit strid för att den skall vara kvar (ingå i köp). [länk]
Haha, detta tar nog alla priser😄.
Dessa trådar är ju nu bättre än alla inlägg i tråden "parodi på Byggahus-trådar".
Det var ju verkligen dumt att säljaren lämnade kvar slangvindan😄😉.
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.