Daniel_N skrev:
Tack för all input!

Tror att jag måste ta mig till någon bra återförsäljare o klämma o känna lite på de olika taperna. Totalt sett blir ju inköpet betydligt dyrare än tex en skruvdragare så det vill ju till att man väljer rätt.

Pär: Du är välkommen! Ge mig 2-3 år så ska nog allting vara "Pärfekt" ;)
Äh...menar 2-3 år från idag:( känns som det tar otroligt lång tid vissa dagar...

Daniel_N skrev:
När tycker du att 12mm är för smalt?
Väldigt ofta.
Jag har en Brother som skriver ut på upp till 36 mm bred tejp.
Gör bl.a. Etiketter till apparatlådor med halva bruksanvisningen utskriven.

Protte

Brothers etiketter är laminerade, dvs texten sitter bakom ett lager genomskinlig plast. Det är i princip omöjligt att nöta bort texten eftersom man måste nöta hål på plasten först.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
b_hasse skrev:
Brothers etiketter är laminerade, dvs texten sitter bakom ett lager genomskinlig plast. Det är i princip omöjligt att nöta bort texten eftersom man måste nöta hål på plasten först.
Är det inte så på dymos?

Jäkla svårt att bilda sig uppfattning....skulle vilja hitta en butik m både brother o dymo samt m alla tejper hemma o framme så att man kan jämföra ordentligt.

Det är samma princip för DYMO och Brother tejperna båda är laminerade.
Jag handlar hos MärkO, om de säljer DYMO vet jag dock inte.

prototypen skrev:
Det är samma princip för DYMO och Brother tejperna båda är laminerade.
Jag handlar hos MärkO, om de säljer DYMO vet jag dock inte.
Jag har Googlat lite, och det är besvärligt att hitta informationen. Det verka som både Brother och Dymo kan skriva både laminerade och icke-laminerade etiketter. I vissa fall är det maskinen som är begränsningen och i andra fall beror det på vilken märktejp man köper. Jag har bara koll på Brother, och "TZ"-systemet är för laminerade etiketter.

hsd
Dymo är inte laminerad med transparent skydd.
Brother är den enda som är laminerad

Har en dymo privat och brother på jobbet och märkremsorna till min dymo-maskin är inte laminerade i alla fall. Medans brother är det. Tycker även att brothers märkremsor sitter bättre och är mer beständiga. Röstar också för en skrivare som klarar bredare märkremsor. 12mm fungerar till det mesta, men ibland är det bra med 24 eller 36mm, om du tex. vill märka något som du bara kan läsa på avstånd är det smidigt med större text, skriva flera rader på samma etikett (har för mig att 36mm klarar 7 rader med text) samt skriva ut mer avancerade bilder/symboler.

Lite kuriosa, har själv tryckt ut en hög med etiketter med; Tillhör: namn, adress och telefonnummer på 24mm tape som jag sätter på mina mina maskiner och andra grejor som lånas ut eller vistas på olika arbetsplatser. Har färdigtryckta som är redo att monteras på nya impulsköp ;)

Etikettrullar köper du billigast på Ebay från Kina. Kostar bara en bråkdel av vad du får ge i Sverige. Själv är jag väldigt nöjd med min Brother P750W.

Brother p750w inhandlad, återkommer m omdöme.

Daniel_N skrev:
Brother p750w inhandlad, återkommer m omdöme.
Har du hunnit testa den än?
Jag är på gång att lägga en beställning på just en sån.

Har inte kört tillräckligt mkt för att ge en rejäl recension....men lite löst dåligt underbyggt tyckande kan du få:)

+ enkel o smidig mjukvara, snabb att komma igång med
+ etiketterna, både brothers egna o eftermarknads från eBay känns väldigt tåliga - men ej långtidstestat!!
+ lätt att få av remsan från baksidespappret

- slösar mkt på etiketterna, ett relativt stort område för o efter texten på varje etikett som man ej kan skriva på. Gissar dock att det är så på de andra modellerna också
- har ännu inte hittat funktion för att se avstånd i millimeter mellan ord. Skulle vilja kunna skriva ut 1m lång remsa att sätta på tex borrställ, men då måste man kunna fördela "intervallerna" mellan borren helt korrekt så att rätt siffra hamna precis vid rätt borr. Kanske går det men jag har ej hittat det.
- kan inte skriva ut längre remsor, tror max är ca 350mm eller så. Vet ej vad andra kan.

På det stora hela nöjd. Smidigt att skriva etiketterna i datorn tycker jag.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Stort tack för snabbt svar och utvärdering!

En sån får det bli. De få märkmaskiner jag testat av lite varierande fabrikat har alla lämnat ganska stora marginaler före och efter, så det verkar vara "standard".

Jag har haft två olika Brother, och det går att ställa in hur mycket "marginal" det ska vara före och efter texten. På min 2730 blir det bara 2-3 mm när man sätter den till minimum. Varje gång man startar en utskrift klipper den först av en rejäl bit, så det lönar sig att skriva ut många i taget.

Färgbanden är dyra, men pirat-versioner finns hos t.ex aliexpress till en fjärdedel av priset, inklusive frakt!

Redigerat:
Det går också att få placering enligt "äkta" mått utefter remsan som för tex borrställsmärkningen. Och som sagt längden före/efter är inget problem heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.