48 129 läst · 139 svar
48k läst
139 svar
Snö fastnar på skyffel i metall, samma med plast?
Spraya skyffel med en siliconspray från biltemajoakim_j skrev:Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
Min fiskars hade faktiskt vissa problem häromkvällen. Men den börjar bli sliten nu...Cheesen skrev:
Kul! Inte en dag utan en ny faktoid, nu lever jag 5 minuter längre. Tack!
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 379 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 379 inlägg
Har idag skottat 3/4 av ca 50 meter uppfart, med en "no-name" plastskyffel med metallkant, detta i +2 och snön var mer än kramig s a s; den jävulusiska kanten som nån plogade upp (inte kommunen...de är lite sena) tog större delen av tiden. Mannen skottade en fjärdedel med sin metallskyffel, den som är så tung så jag inte orkar få iväg snön på bladet... lite glad att jag hittade tre gamla stearinljus i källaren av en slump i jakt på annat, kanske får smörja metallskyffeln till nästa snöfall.
Har *peppar peppar* aldrig haft problem med snö som fastnar på min plastskyffel, men alltid på metallditon. Båda förvaras, om inte utomhus, så i utomhustemperatur under altanen.
Snöslunga i all ära - vi har en trotjänare av märket Toro, så funkar den bara när det är precis nysnö eller så kallt att snön ännu är lätt, ej packad. Plus att den rara lilla maskinen är ganska tung i sig och med en sluttande uppfart så är den inte helt lätt att använda.
Har *peppar peppar* aldrig haft problem med snö som fastnar på min plastskyffel, men alltid på metallditon. Båda förvaras, om inte utomhus, så i utomhustemperatur under altanen.
Snöslunga i all ära - vi har en trotjänare av märket Toro, så funkar den bara när det är precis nysnö eller så kallt att snön ännu är lätt, ej packad. Plus att den rara lilla maskinen är ganska tung i sig och med en sluttande uppfart så är den inte helt lätt att använda.
Plast är mycket bättre i de flesta snötemperaturer. Spaden skall förvaras utomhus och inte tas ut "ljummen".
Den som påstår att man bara ska vänta tills den smälter bor inte där riktig vinter normalt uppträder.
Snösläpa (även av plast om man ofta har klabbsnö) är utmärkt att röja större ytor med men kräver att man har någonstans att tömma snön på. Man "bygger" en egen snötipp,helst i en slänt eller på en plan ledig yta.
Kan man inte skapa en lämpligt tipp fungerar bara en snöslunga som kan deponera snön där det passar.
Den som påstår att man bara ska vänta tills den smälter bor inte där riktig vinter normalt uppträder.
Snösläpa (även av plast om man ofta har klabbsnö) är utmärkt att röja större ytor med men kräver att man har någonstans att tömma snön på. Man "bygger" en egen snötipp,helst i en slänt eller på en plan ledig yta.
Kan man inte skapa en lämpligt tipp fungerar bara en snöslunga som kan deponera snön där det passar.
nä, det är bättre med plast...joakim_j skrev:Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
Jag brukar spreja siliconspray i skyfflarna och i snöskotrar, fungerar utmärkt!joakim_j skrev:Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
joakim_j skrev:Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
joakim_j skrev:Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 379 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 379 inlägg