T Thomas P O skrev:
Men om det är så halt, hur fastnar det då på skyffeln...? :thinking:
Alltid svårt på nätet att förstå om någon är ironisk eller inte. Särskilt med bara en postning. :) Men om frågan är ärligt menad så slå upp om polära molekyler som är grunden till nästan all kemi som har med vattenavstötande förmåga m.m. att göra. (Det är lite mer komplicerat med just silikonsprayer, men det är grunden.)
 
joakim_j joakim_j skrev:
Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.

Testa med att smörja in skyffelbladet med raps eller solrosolja, det funkar perfekt här när det är blötsnö. Den glider av galant
 
nu kanske jag visar min okunskap, då vi skottar snö så sällan. Som meteorolog tror jag att luftfuktigheten har betydelse för att snö ska fastna på skyffeln, samt att fukt o temp på den snö som ska skottas också har betydelse. Egentligen borde detta utredas ordentligt.
 
Maria T
trähandtag trähandtag skrev:
nu kanske jag visar min okunskap, då vi skottar snö så sällan. Som meteorolog tror jag att luftfuktigheten har betydelse för att snö ska fastna på skyffeln, samt att fukt o temp på den snö som ska skottas också har betydelse. Egentligen borde detta utredas ordentligt.
Hej meteorologen @trähandtag - fint om du kan utreda för oss tidigare i tråden som inte är överens.

Angivit att det är strax efter snöfall, inget fruset och hårt, så hävdar jag (kvinna, knappt 55 kg i vikt) att min skovel gjord av plast funkar utmärkt. Denna skovel funkar så gott som hela vintern för mig; jag kan kapa vallar som frusit och slänga iväg det mesta, men vid något [enstaka] tillfälle så passar det bättre att en metallskyffel får göra jobbet, alltså kapa vallarna.
Tung snö, kramsnö, är tyngre att komma igenom, men envisa jag slänger snö oavsett med min plastskyffel.

Ser fram emot en förklaring med vetenskapligt belägg eftersom de flesta i tråden [som jag läst den] mest snöar in :surprised:
(Har en sen-14-dagar lämnad snövall som kommunen borde plogat, ska fixa snart innan nästa snöfall).
 
Maria T Maria T skrev:
Hej meteorologen @trähandtag - fint om du kan utreda för oss tidigare i tråden som inte är överens.

Angivit att det är strax efter snöfall, inget fruset och hårt, så hävdar jag (kvinna, knappt 55 kg i vikt) att min skovel gjord av plast funkar utmärkt. Denna skovel funkar så gott som hela vintern för mig; jag kan kapa vallar som frusit och slänga iväg det mesta, men vid något [enstaka] tillfälle så passar det bättre att en metallskyffel får göra jobbet, alltså kapa vallarna.
Tung snö, kramsnö, är tyngre att komma igenom, men envisa jag slänger snö oavsett med min plastskyffel.

Ser fram emot en förklaring med vetenskapligt belägg eftersom de flesta i tråden [som jag läst den] mest snöar in :surprised:
(Har en sen-14-dagar lämnad snövall som kommunen borde plogat, ska fixa snart innan nästa snöfall).
Nu sa jag inte att det var jag skulle reda ut detta! De som vill kan ge oss alla data när det händer, så kanske det går att se ett mönster.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.