Oj, är det fortfarande så dåligt för elektriker i Sverige? Jag trodde det började komma ikapp vad vi tjänar i Norge.

Vi valde att redovisa snittlönen för män och kvinnor, inte bara män. Dessutom är SCB:s senaste siffror från 2017, året innan alltså.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Man kan iaf konstatera att hantverkare inte tjänar speciellt bra. Utan har en normal svensson inkomst.

• Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Man kan iaf konstatera att hantverkare inte tjänar speciellt bra. Utan har en normal svensson inkomst.
Det borde dom ha för hantverkare är väl så nära den stereotypa Svensson som man kan komma

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vårt företag omsätter 500 Mkr per år, vi är konkurrenskraftiga för att vi använder kompetent och billigare arbetskraft från utlandet. Detta genererar även många svenska personer arbetstillfällen. Många skattekronor.

Alternativet är att något annt företag i ett annat land fyller vår position och då kommer noll och inget in i statskassan. Nu kommer väldigt många kronor in.

Förstår man inte att detta gynnar alla så är man helt klart lågintelligent.
Vårt företag där jag är anställd omsatte förra året strax under 9 miljarder Sek.
Ingen, jag menar ingen utländsk arbetskraft i form av polacker, slovener, rumäner eller estländare inhyrda från någon skum ue.
Samtliga medarbetare under kollektivavtal och rekorderliga löner, pensioner, semester och försäkringar.

Tror vi gynnar landet sverige.

• Gilla
santos och 5 till
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Usla löner. Medellönen för män i sverige är 35700kr i månaden.

[länk]
Hur du än vrider och vänder på det så kan du inte kalla det usla löner.
Du får tänka på att en person som tjänar 120k:-/mån drar upp snittet mer än en person som tjänar 20k:-/mån drar ned det. Hade varit spännande att få statistik på medianlönen istället.

Hur många tror du tjänar 120000kr i månaden i Sverige.

Faktum är hantverkare har en vanlig Svensson inkomst.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
K
F finnemang skrev:
Hur många tror du tjänar 120000kr i månaden i Sverige.

Faktum är hantverkare har en vanlig Svensson inkomst.
Spelar nog stor roll om de driver eget företag eller är anställda. De flesta elfirmor jag kollade upp inför vår beställning hade en 7-siffrig vinst.

C C.Lundin skrev:
medianlönen
Finns på länken postad några inlägg högre upp.
Statistik från SCB som visar medianlön för kvinnor är 29000 och för män 31300 kronor för år 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
Fadai
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Finns på länken postad några inlägg högre upp.
[bild]
Oops, ber om ursäkt. Missade det helt. Tack!

E
Många jämför lön i Sthlm mot mindre stad. Det är rätt missvisande då det är sjukt mkt dyrare att bo i Sthlm.
Personligen skulle jag kunna tänka mig typ 30% lägre lön om jag flyttade till mindre ort.

M Mixi skrev:
Vilket jag antar inte är i Sthlm då. Annars kanske det är läge att byta arbetsplats (bästa sättet att få upp lönen) Yngre gör det i större utsträckning (på gott och ont)
Snittllönen för grundskolelärare är enligt SCB 32.900.
Nu för tiden har många lärare (dock inte alla) över 40 000. Speciellt de som flyttar på sig och puffar upp lönen varje gång de byter jobb.

Personligen tycker jag att det är bra att hantverkare har så bra lön. Jag hade en föreställning om att firman tog en stor del och att hantverkaren inte fick så mycket. Men det glädjes mig att se att de faktiskt får tanka bra betalt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
H
Finns det ngn yrkesgrupp som inte förtjänar en hög lön?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.