E
H hanson#16 skrev:
Finns det ngn yrkesgrupp som inte förtjänar en hög lön?
  • Politiker
  • Börsmäklare
  • Bostadsmäklare
För att nämna några ;)
 
  • Gilla
  • Haha
ami39 och 12 till
  • Laddar…
H
E erkka skrev:
  • Politiker
  • Börsmäklare
  • Bostadsmäklare
För att nämna några ;)
Good point;)
 
H hanson#16 skrev:
Finns det ngn yrkesgrupp som inte förtjänar en hög lön?
Nej, när man får vetskap om hur fördelningen av ekonomiska medel ser ut (läs företag/kapital kontra förvärsarbetare) har alla dålig lön......t om VDn för Volvo.
 
Finns det några yrken som inte kräver eftergymnasial utbildning som har samma höga lönenivåer? När jag gick i skolan gällde det att vidareutbildning lönade sig ekonomiskt, men det verkar vara en gammal sanning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vet ju vad jag själv och många andra rörmokande kolleger tjänar.



Dock är det ju en fördel om man kan plocka ut sin "servicebuss" som förmånsbil. Men det gäller oftast bara servicekillarna (självklart med vissa undantag). Många kör fortfarande sina servicebussa hem utan att skatta för det. Och för varje år som dom fortsätter med det så faller dom hårdare när skatteverket har revision för respektive företag. Och numera är inte frågan om det kommer hända... För korrekt frågeställning är när det inträffar. Vad jag vet kan skatteverket blicka fem år bak i tiden och förmånsbeskattningen sker därefter.
Hade revision på vår firma i Danmark som tydligen har liknande regler.
Efter det sätter vi oss i bilarna hemma 7.00 och ser till att vi är hemma igen 16.00, kommer man hem senare skriver man övertid. Andra hantverkare kollar snett på oss som alltid kommer drällande sent, och försvinner tidigt, men vi är typ de enda som åker servicebuss lagligt.
När nån påpekar det brukar jag säga "Prata inte med mig om det, prata med skatteverket"
Vi utgår från hemmet, finns inskrivet i vårt arbetsavtal
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
lunarayo lunarayo skrev:
Nu för tiden har många lärare (dock inte alla) över 40 000. Speciellt de som flyttar på sig och puffar upp lönen varje gång de byter jobb.

Personligen tycker jag att det är bra att hantverkare har så bra lön. Jag hade en föreställning om att firman tog en stor del och att hantverkaren inte fick så mycket. Men det glädjes mig att se att de faktiskt får tanka bra betalt.
Hantverkare har inte någon hög lön, vi hade hög lön innan kraschen på 90 talet.
 
Vad är egentligen problemet med lönerna? Märklig tråd det här.
 
Förövrigt så tjänar inte elektriker 40k i snitt i månaden utan 32800kr enligt scb.

klicka installations och service elektriker.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/Search/?lon=elektriker

De flesta hantverkare med yrkesbevis, gesällbrev, etc ligger någonstans mellan 30-35k i månaden. Alla hantverkare som har yrkesbevis/gesällbrev har minst 4år i yrket eller motsvarande utbildning.
 
Ganska uppenbart att tråden är en simpel form av klickbait.
 
Isakare Isakare skrev:
Hade revision på vår firma i Danmark som tydligen har liknande regler.
Efter det sätter vi oss i bilarna hemma 7.00 och ser till att vi är hemma igen 16.00, kommer man hem senare skriver man övertid. Andra hantverkare kollar snett på oss som alltid kommer drällande sent, och försvinner tidigt, men vi är typ de enda som åker servicebuss lagligt.
När nån påpekar det brukar jag säga "Prata inte med mig om det, prata med skatteverket"
Vi utgår från hemmet, finns inskrivet i vårt arbetsavtal
I sverige har vi inget sånt i kollektivavtalet. E målare å e anställd å utgår från hemmet. Vi ska va på arbetet kl 7 å kör hem 1600, om vi inte jobbar över. Däremot kör man till firman var dag med servicebilen så blir man förmånsbeskattad då skatteverket anser man utgår från firma istället. Man får köra 100 mil eller 10 tillfälle privat per år om minnet inte sviker. Körjournal ska finnas med.
 
Redigerat:
Lärlingstid för målare e 6800h så snittar man de på 2 år e man grym, givetvis lönestege efter antal avklarade timmar.
Lägsta lönen/grundlön ligger på 27300 i skåne som fullbetald målare. Å som i alla yrke så får man flytta på sej om man vill avancera i lön om man inte kör ackord. För arbetsgivaren värdesätter sällan kompetens å hur många år man varit på företaget.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Mikael_L
K katten1234 skrev:
Alla här inne verkar missa att det handlar om arvoden, inte löner!!

Dra av moms, utgifter för bilar, verktyg, kläder, semester, försäkringar, utbildningar, hyror, administration, ställtid, sociala avgifter och vinst till ägarna så får ni till slut ut vad hantverkarna till sist kan få ut i lön...
Nej du, det är självklart löner här.
Det är ju inte så att t.ex. plåtslagaren har 30200/167 = 181:-/ timme i arvode. Eller trodde du verkligen det?
 
Mikael_L
E exxy19 skrev:
Jag är ingenjör (civil-) och önskar jag tjänade som en elektriker......
Jag gjorde ju resan från ett civilingenjörsjobb till elektriker, dock inte primärt för lönen då.
(Det var inte ens säkert att det var elektriker jag tänkte bli)

Men nu, några år senare, så har jag nu en timlön som motsvarar, eller kanske överstiger något, den lön jag skulle haft idag om jag fortsatt inom det yrket, på den arbetsplatsen.


Men nåja, som en tanke om den presenterade lönestatistiken, så är det ju ett genomsnitt i Sverige, regioner med tryck har ju naturligtvis högre löner, här i Uppsala så har en elektriker mer åt 34-35' i månaden så fort denne börjar vara någorlunda produktiv, dvs ofta inom 3-6 år efter att ha börjat sin lärlingstid.

Jag undrar vad som kommer hända ifall det blir lågkonjunktur, kommer det gå att sänka lönerna då?
Eller om ROT försvinner ...
 
Man kanske skulle skola om sig ändå, vore skönt att slippa pendla :thinking:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag undrar vad som kommer hända ifall det blir lågkonjunktur, kommer det gå att sänka lönerna då?
Eller om ROT försvinner ...
Känns det som att Sverige är ett land där löner sänks vid lågkonjutur? Vi har (eller haft) ett system med kraftigt konjkuturdämpande effekter (läs b la skatt) som motverkar saker som lönesänkning. Däremot får man kanske byta yrke när jobben tryter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.