51 140 läst · 184 svar
51k läst
184 svar
Snittlöner och utbildning hantverkare - snickare, elektriker, rörmokare, målare m fl
Tror det måste blivit något fel med elektrikerlönen då enl SCBs sida så är den i genomsnitt 32800
Iaf om man tar installations och serviceelektriker
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/Search/?lon=Elektriker+
Iaf om man tar installations och serviceelektriker
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/Search/?lon=Elektriker+
Det roliga med löner är att om man jämför fackets (självrapporterad) och SCB (faktiskt löneutbetalning) skiljer det en hel del.
Jag tycker mig se att de lågavlönade inom respektive yrken inte fyller i enkäter om lön.
Då är jag ordförande för lokala SACO klubben så tycker mig ha viss insyn
Naturligtvis är det stora löneskillnader mellan stad och landsbygg. En elitprogrammerare jag känner Skellefte har 45 i månaden med 17 års erfarenhet. Samma i Sthlm skulle ligga på 55 plus.
Dock ska man konstatera att det skiljer väldigt mellan trygga arbeten i linjen med normal arbetstakt, 6 veckors semester med mera och konsultslaveri. Man får helt enkelt fråga sig vad man värderar. Jobba hårt och tjäna bra. Eller jobba lagom och ha mer liv. De flesta väljer ju livet efter de fyllt 35.
Och hantverkarna. Ja.... De som jobbar som hårdast och tjänar bäst. hur tror ni deras kropp ser ut när de sen ska gå i pension.
Jag tycker mig se att de lågavlönade inom respektive yrken inte fyller i enkäter om lön.
Då är jag ordförande för lokala SACO klubben så tycker mig ha viss insyn
Naturligtvis är det stora löneskillnader mellan stad och landsbygg. En elitprogrammerare jag känner Skellefte har 45 i månaden med 17 års erfarenhet. Samma i Sthlm skulle ligga på 55 plus.
Dock ska man konstatera att det skiljer väldigt mellan trygga arbeten i linjen med normal arbetstakt, 6 veckors semester med mera och konsultslaveri. Man får helt enkelt fråga sig vad man värderar. Jobba hårt och tjäna bra. Eller jobba lagom och ha mer liv. De flesta väljer ju livet efter de fyllt 35.
Och hantverkarna. Ja.... De som jobbar som hårdast och tjänar bäst. hur tror ni deras kropp ser ut när de sen ska gå i pension.
Alla här inne verkar missa att det handlar om arvoden, inte löner!!
Dra av moms, utgifter för bilar, verktyg, kläder, semester, försäkringar, utbildningar, hyror, administration, ställtid, sociala avgifter och vinst till ägarna så får ni till slut ut vad hantverkarna till sist kan få ut i lön...
Dra av moms, utgifter för bilar, verktyg, kläder, semester, försäkringar, utbildningar, hyror, administration, ställtid, sociala avgifter och vinst till ägarna så får ni till slut ut vad hantverkarna till sist kan få ut i lön...
Det står i och för sig lön i artikeln, inte arvode.K katten1234 skrev:
Kanske blandat ihop det med denna tråden? https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare#kommentarer-8916
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Jag vet ju vad jag själv och många andra rörmokande kolleger tjänar.
I min närhet är det "kartellverksamhet". Alla killar som går på rör-service hos större bolag har nästan samma lön, ca 34-36,000:- i månaden. Lärlingar direkt från gymnasiet har lönestege och startar på 65% av lönen (gäller även ackord). Efter två år är man fullbetald vid godkänd "examen" med prov på både teoretisk och praktisk kunskap.
Entrepenadarna har ju ackord och kan tjäna betydligt mer (men inte nödvändigtvis alltid), samtidigt ska man ju även ha i tanken att ackord sliter med på kroppen & psyket om man vill tjäna några större summor.
Dock är det ju en fördel om man kan plocka ut sin "servicebuss" som förmånsbil. Men det gäller oftast bara servicekillarna (självklart med vissa undantag). Många kör fortfarande sina servicebussa hem utan att skatta för det. Och för varje år som dom fortsätter med det så faller dom hårdare när skatteverket har revision för respektive företag. Och numera är inte frågan om det kommer hända... För korrekt frågeställning är när det inträffar. Vad jag vet kan skatteverket blicka fem år bak i tiden och förmånsbeskattningen sker därefter.
Och nej, jag själv sysslar inte med servicearbeten utan trivs med stora jobb på samma geografiska plats som varar länge.
I min närhet är det "kartellverksamhet". Alla killar som går på rör-service hos större bolag har nästan samma lön, ca 34-36,000:- i månaden. Lärlingar direkt från gymnasiet har lönestege och startar på 65% av lönen (gäller även ackord). Efter två år är man fullbetald vid godkänd "examen" med prov på både teoretisk och praktisk kunskap.
Entrepenadarna har ju ackord och kan tjäna betydligt mer (men inte nödvändigtvis alltid), samtidigt ska man ju även ha i tanken att ackord sliter med på kroppen & psyket om man vill tjäna några större summor.
Dock är det ju en fördel om man kan plocka ut sin "servicebuss" som förmånsbil. Men det gäller oftast bara servicekillarna (självklart med vissa undantag). Många kör fortfarande sina servicebussa hem utan att skatta för det. Och för varje år som dom fortsätter med det så faller dom hårdare när skatteverket har revision för respektive företag. Och numera är inte frågan om det kommer hända... För korrekt frågeställning är när det inträffar. Vad jag vet kan skatteverket blicka fem år bak i tiden och förmånsbeskattningen sker därefter.
Och nej, jag själv sysslar inte med servicearbeten utan trivs med stora jobb på samma geografiska plats som varar länge.
Redigerat:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Därför får mina Litauiska vänner alltid jobben när jag väljer, billigt och bra kvalité.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Självklart finns det jättebra exempel där gubbarna är duktiga.T twoody skrev:
Frågan är ju då varför dom ska lönedumpa utan att följa alla svenska normer, skatter, skyddsnät, lagar och regler vi har i Sverige?!
Sen finns det ju självklart en motsatt sida där det finns inresta "hantverkare" som är odugliga. Jag har varit med på flera ställen där beställare kastat ut öststatare för det är "som en sprinkleranläggning vid händelse av brand" när dom släppt på respektive system. Ofta är det dock så att dom sagt att deras kunskap är god inom rörmokeriet (medan sanningen är annan). En "ansvarig" någelunda svensktalande arbetsledare (okänt vilken utbildning denna har) har då lett denna skara gubbar mot mindre eller större katastrofer när dessa herrar är "klara".
Den stora frågan är ju om dessa tillfällen blivit billigare i slutändan?!
Men jag kan ju samtidigt förstå dessa herrar. Dom kanske har det svårt hemmavid och låter meddela att dom minsann kan rörmokeriet väl för X antal kronor /h.
Denna herre (snabb googling på polsk rörmokare) tjänar tydligen "bra".
https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/mars/jag-tjanar-3040-procent-mer-i-sverige/
Men är det verkligen så bra som man tror? Han är ju inte sugen på att meddela vad han tycker är 30-40% bättre än polsk ersättning för samma arbete.
Enligt artikeln i länken ovan tjänar han således ca 20,000:-
Tycker du själv det är "bra" (oavsett bransch du själv är verksam inom) !?
Tror du att hans företag bidrar med finansieringen av Sveriges gemensamma finanser?
Följer han svenska rörmokerimässiga normer som försäkringsbolagen lutar sig mot?
Bidrar denne med skatt och moms som alla andra skattebetalande anställda i Svea Rike?
Jag uppskattar att kunna få sjukvård/utryckning av blåljuspersonal runt hörnet (oavsett var i Svea Rike jag befinner mig i) för en "spottstyver" precis som alla andra i detta avlånga land.
Jag säger inte att mina tjänster yrkesmässigt är ruskigt mycket bättre.
Många inresta är väldigt duktiga montagemässigt.
Det säger jag inte emot.
Sen finns det självklart också oerhört många svenska "yrkesarbetare" som är ännu mera värdelösa! (självsanering vid lågkonjunktur - vem som helst kan faktiskt titulera sig "hantverkare" )
I grund och botten ligger "den svenska modellen" och skvalpar.
En enkel fråga är ju att ställa till sig själv:
Vill vi i Sverige behålla det skyddsnätet vi har byggt upp vid plötslig skada/sjukdom/VAB?
Tyvärr kostar det pengar i form av avgifter, skatt och moms.
(Hur detta fördelas är en annan diskussion som jag har väldigt många andra åsikter om )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg