R
P Puhnallen skrev:
Vårdbolagen fick för ca ett år sedan, när jag kollade senast, 299:80 per vårdtimme. Det räcker till lön till vårdpersonal, administrativ personal, lokalhyra, transportmedel, drivmedel , el, tele och övrigt och de gör ändå så höga vinster att vissa partier vill begränsa deras vinster.
Svårt att jämföra med yrken som har full beläggning.

• Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Svårt att jämföra med yrken som har full beläggning.
Med den väntetid det är inom byggbranschen så har de enligt dem själva alltid full beläggning. Och inte blev det bättre när de fick ROT-bidrag.

• Gilla
roffer och 3 till
  • Laddar…
Kokarn Kokarn skrev:
Vilket land har du företag i som bara tar 25% i skatt ? Sociala avgifter

Skatt och avgifter i en enskild firma som ska betalas på företagets överskott är:

• Egenavgifter på cirka 28,97%
  • Kommunal inkomstskatt på ca 31,5% (upp till 452 000 kr)
  • Eventuell statlig inkomstskatt på 20-25% (över 452 000 kr)

Om ditt företag har en vinst på 300 000 kr under året måste du först dra av schablonavdraget för egenavgifter på 75 000 kr (25%). Då blir företagets överskott 225 000 kr.

Efter detta kan du dra av egenavgifter på 65 182 kr (28,97%) samt kommunal inkomstskatt på 70 875 kr (31,5%). Det innebär att ett överskott på 225 000 kr medför skatter och avgifter på 136 057 kr (58%) i skatt (källa [länk])
Men för övrigt så önskar jag trevlig helg
det var inte meningen den skulle med, jag tänkte på momsen

P Puhnallen skrev:
Vårdbolagen fick för ca ett år sedan, när jag kollade senast, 299:80 per vårdtimme. Det räcker till lön till vårdpersonal, administrativ personal, lokalhyra, transportmedel, drivmedel , el, tele och övrigt och de gör ändå så höga vinster att vissa partier vill begränsa deras vinster.

En timtaxa på 6-800 ger ett riktigt bra överskott. När de (ca 25% av hantverkarna, enligt konsumentombudsmannen) samtidigt saltar räkningar och gör ett undermåligt jobb så förstår man att de kan åka runt i 500.000 kr bilar.
Du kan inte jämföra vårdtimme med timdebitering.
Det är inte 1 vårdare per patient

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Och om man slarvar med kvaliteten så är det svårt för de gamla och dementa att klaga .. det är så tragiskt hemskt att marknadsutsätta vård. Hur håller man en hand mer effektivt egentligen?

• Gilla
  • Älska
zsimpey och 2 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
..... Jag har blivit ivägskickad på jobb som "bara" skulle ta 30 minuter. Sen när man kommer dit är det helt andra förutsättningar och det tog istället 2 timmar. ....
Visst kan jobben ta olika tid. Jag är antenntekniker och kan berätta att den kortaste tiden jag har haft för att dra kabel från en parabol till en satellitmottagare var några minuter, medan den längsta hittills tog 11 timmar. Skaplig differens, eller hur?

• Gilla
A:son och 3 till
  • Laddar…
V vassmannen skrev:
Måste säga att 560 kr i tim utan moms för snickare är för mycket i mina ögon! 30000 kr i mån i lön eller vad ligger en snickare på? 30k är 48000 kr som det kostar för företaget och ger en tim kostnad för företaget på 285 kr i tim. Att ett företag behöver ta ut så mycket i vinst per anställd tyder på extremt ineffektiv produktion! 350-400 kr i timmen är mer än nog, att många företagare idag vill bli miljonärer på en kund är förståeligt men väldigt märkligt eftersom det inte är trovärdigt mot kund och inte bygger ett långsiktigt kundunderlag. Att lura folk på pengar uppdagas alltid och samtliga möjliga kunder i ryktescirkeln försvinner. Dålig affär i längden!
Du vet inte vad du pratar om
räkna lite ,om du kan överleva på den lönen lycka till

• Gilla
mudder
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
TS har blivit lurad och ja, svenska hantisar lurar normalt sina kunder som Bowman skriver, givetvis finns det bra hantisar men de blir nog allt färre.
Någon frågade om källa tidiga, detta forum torde vara en bra källa, det finns svarta listor, flest anmälningar ARN vinner byggbolag, Det finns listor av råd till konsumenter om hur man handlar upp hantverkare, du skall ta kreditupplysning, kontrollera skatteskulder, löneskulder, ta referenser, etc dvs utgå aldrig från att en hantis gör sitt jobb utgå från det värsta.
Enligt en utbildning jag gick för bra många år sedan i kvalitetstänk så berättar en nöjd kund det för 1 person i sin omgivning medans en missnöjd kund berättar det för 20 pers.
Så att det blir missvisande kanske inte är så konstigt? Sen är det även så att många hantverkare är bra på själva hantverket men inte på att kommunicera och skriva tydliga offerter och avtal.
Är själv hantverkare och att generalisera hantverkare att de normalt lurar sina kunder är lite väl....
Mvh Snälla snickaren...

• Gilla
mudder
  • Laddar…
mudder mudder skrev:
Visst kan jobben ta olika tid. Jag är antenntekniker och kan berätta att den kortaste tiden jag har haft för att dra kabel från en parabol till en satellitmottagare var några minuter, medan den längsta hittills tog 11 timmar. Skaplig differens, eller hur?
ja precis =)
det var som när jag ringde vår Ue elektriker och "bara" skulle flytta en kabel för en vindslucka jag skulle sätta. Han frågade hur lång tid jag skulle uppskatta det till. En kvart sa jag. E juh bara en kabel, den ska skarvas. Visade sig att just den kabeln var en fulskarv som en annan hade dragit många år tidigare och var hela huvudmatningen för övervåningen. Det tog dem 5 timmar. Den förgrenade sig precis överallt.
Så min kvart, var deras 5 timmar. Och det är därför det är nästan helt omöjligt att svara på hur lång tid tar det. För man vet aldrig....

• Gilla
mudder
  • Laddar…
Bowman
I ItWasntMe skrev:
ja precis =)
det var som när jag ringde vår Ue elektriker och "bara" skulle flytta en kabel för en vindslucka jag skulle sätta. Han frågade hur lång tid jag skulle uppskatta det till. En kvart sa jag. E juh bara en kabel, den ska skarvas. Visade sig att just den kabeln var en fulskarv som en annan hade dragit många år tidigare och var hela huvudmatningen för övervåningen. Det tog dem 5 timmar. Den förgrenade sig precis överallt.
Så min kvart, var deras 5 timmar. Och det är därför det är nästan helt omöjligt att svara på hur lång tid tar det. För man vet aldrig....

Hänger ju inte riktigt ihop med att salta sina räkningar och bluffa sina kunder.

R RapidSledge skrev:
"Enligt reglerna ska det arvode som en advokat debiterar ”vara skäligt”. Man kan grovt räknat säga att timpriset för en advokat ligger mellan 1500 kr och 6000 kr."
Klart man kan överleva på 350 kr i timmen, dessutom tillkommer ju ROT på det. Men det handlar ju om efterfrågan och tillgång. Alla dessa frågor ska ju ställas INNAN arbete på börjas. Alla avgifter, delmoment och timmar ska visas och sen får den som ska betala avgöra vad den vill betala för vad den får. Som någon skrev ovan, om man får ett fantastiskt arbete utfört, så kanske det är värt kostnaden. Men för att veta om arbetet blir fantastiskt utfört så får man ju kolla det innan man betalar.

Personligen betalar jag hellre lite extra och får det bra utfört och vid den tidpunkt jag önskar än att leta billigare alternativ. Man får också komma ihåg att en duktig och erfaren snickare säkerligen jobbar effektivare och i längden behöver färre timmar än den som är betydligt billigare. Så i längden kanske priset jämnar ut sig men du får proffsigare slutresultat.

lunarayo lunarayo skrev:
Klart man kan överleva på 350 kr i timmen,
En firma går inte runt på den kostnaden. Sen får du tro vad du villl

• Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Tror nog denna tråd tar rekord i flest idiotiska inlägg.
Fattar inte varför folk inte gör allt jobb själva när allt är så jävla enkelt.
Om ni vill veta varför det är så svårt att få tag i bra hantverkare så är det för att dom flesta inte tar jobb åt privatpersoner.

Redigerat:
  • Gilla
isacklingvall och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kokarn Kokarn skrev:
Skatt och avgifter i en enskild firma som ska betalas på företagets överskott är:
  • Egenavgifter på cirka 28,97%
  • Kommunal inkomstskatt på ca 31,5% (upp till 452 000 kr)
  • Eventuell statlig inkomstskatt på 20-25% (över 452 000 kr)

Om ditt företag har en vinst på 300 000 kr under året måste du först dra av schablonavdraget för egenavgifter på 75 000 kr (25%). Då blir företagets överskott 225 000 kr.

Efter detta kan du dra av egenavgifter på 65 182 kr (28,97%) samt kommunal inkomstskatt på 70 875 kr (31,5%). Det innebär att ett överskott på 225 000 kr medför skatter och avgifter på 136 057 kr (58%) i skatt (källa [länk])
Men för övrigt så önskar jag trevlig helg
Det är tråkigt att du uttalar dig såhär självsäkert i en tråd, men verkligen inte kan något om detta.
Eller ännu värre kanske, att du medvetet luras.

Och för övriga läsare vill jag bara berätta att denna skribent tar ut egenavgifterna två gånger i sitt exempel, och sen räknar fel och för högt andra gången.
Allt för att få lyckas få en hög timpenning att verka nödvändig.

• Gilla
roffer och 3 till
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Nej ibland är de två vårdare. T.ex vi tyngre lyft. Då får vårdbolagen 2x300 kr i ersättning men måste också betala ut lön till båda vårdarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.