Man ska hålla sig hemma medan hantverkarna är på plats för att 1) vara med på vad i proceduren som tar tid om det gör det och 2) ha koll på vad som faktiskt görs så att man inte blir förvånad när fakturan kommer. Det är förvånande få som ser till att ha den informationen. Att bli förvånad över att de tar betalt för att frakta sig från och till ett arbete är ju också underligt. Deras restid är ju förlorad arbetstid som ska kompenseras för, det är inte bara bensin + bilkostnader.

Vi har just haft elektriker på plats för att byta ett badrumsskåp med infälld belysning. På papper lät ju det som ett enkelt jobb som borde ta max en halvtimme. Men när de tog ner det gamla skåpet visade det sig att hantverkarna som för 15 år sedan byggde badrummet dragit ut elen genom en liten ruta som var 2 x2 cm i kaklet, och eftersom vårt nya skåp är större och inte kunde kopplas in på exakt samma plats var alltså killarna tvungna att såga ut en större ruta i kaklet för att kunna dra om elen till nyskåpet. Det här tog förstås extra tid, och det är jag glad för - hellre ett snyggt och ordentligt gjort jobb som jag får betala en extra timme för än ett snett skåp eller sprucket kakel. Hade jag inte varit hemma däremot och sett/hört vad som pågick i badrummet hade jag antagligen undrat vad som var så tidsödande med att skruva ner ett skåp och upp ett annat.

Jag har också alltid haft för vana att bjuda hantverkare på kaffe och bulle när de jobbar hemma hos mig. Brukar uppskattas, och tänk, de har inte debiterat för sin fikatid heller...
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Vad snackar du om... vad ska hantverkaren leva på. Enligt ditt uttalande vet du inte vad du talar om. ..
Går det inte att leva på 350 kr i timmen? Skulle jag betala 700 kr i timmen för en snickare så ska han f#n ha svart bälte i hammare och arbeta dubbelt så fort som andra snickare...
 
R
S Sebastian Villason skrev:
Går det inte att leva på 350 kr i timmen? Skulle jag betala 700 kr i timmen för en snickare så ska han f#n ha svart bälte i hammare och arbeta dubbelt så fort som andra snickare...
"Enligt reglerna ska det arvode som en advokat debiterar ”vara skäligt”. Man kan grovt räknat säga att timpriset för en advokat ligger mellan 1500 kr och 6000 kr."
 
N Yindysagh skrev:
Jag lever i ett annat land i Europa och elektriker och rörmockare är de dyraste - de kostar inte över 400kr per timme. En snickare kan jag få för ca 250-300 kr per tim.
Helt ojämförbart. Det du betalar bekostar även andra saker i samhället, som pension, sjukvård, säkra arbetsplatser, facklig verksamhet, mm mm. Du ser det inte, men det är enorma skillnader bara till amerikanska löner.
 
  • Gilla
Suziluz
  • Laddar…
Hej nu är jag själv snickare och tänkte först skriva att det var helt orimligt, utifrån vad du angav som trådnamn. Men sen när man läser vidare, så är det, det och det, och det, och det som även skulle göras.
Tyvärr är det så här, att det är sällan inte mängden material som snor tid, utan det är alla små moment.
Att sätta 4 lister efter ett golv, kan ta allt från 15 minuter till 4 timmar.
Ingen här inne vet förutsättningarna för just detta jobb. Därför är det svårt att ta ställning.
Vi vet tex inte vad det är för material i väggen där dörrkarmen ska sitta. Är dörrkarmen smalare än befintlig vägg och måste salas på, Är det lösputs, massivt virke, gips etc ?
Jag har blivit ivägskickad på jobb som "bara" skulle ta 30minuter. Sen när man kommer dit är det helt andra förutsättningar och det tog istället 2 timmar. Vissa jobb som är beräknade att ta en dag, har istället tagit 3 timmar.
Men om vi utgår ifrån att vi har de bästa världar,med idealiska förutsättningar och karmen är lika tjock som vägen etx, så så räknar vi högt på det. Sätta dörrkarm 1 timme plus foder båda sidor 1.5 timme. Tröskel 30 min. Foder garderob 1 timme. Smålister på fyra andra ställen är extremt luddigt och kunde lika gärna ta 4dagar, menar du fyra andra ställen, eller menar du fyra fysiska lister ? Stor skildnad. Men låt oss säga 3 timmar (det kan lika bra ta 20min) Sen säger vi att det är 2 timmar tor i restid.
Sen lägger vi på 2 timmar i ospecificerade strultimmar. Och en timme för att hålla varandra i handen och socialprata. Då är vi uppe i 12 timmar fördelat på två man. Så 12 timmar a 700kr/h det blir 8400 i enbart arbete. Firman fakturerade 16 timmar. Många gånger får man betala en hel dag även när det ärsmåjobb. Men då ska självklart firman påtala det så kunden själv får välja.
Men vi vet som sagt inte förutsättningarna.
Många gånger så håller kunderna viktigt information som är till deras nackdel borta från diskusioner som dessa.

Sen säger du att listerna ska ha tillverkats på begäran för att passa in i den befintliga miljön.
Den tiden kan vi inte gissa oss till. Handlar det enbart om målning eller att ha klyvt och slipat dem på snickarfirman ? Men det spelar eg ingen roll då det ingick i priset och du frågade enbart om timmarna.
Där tillkommer det 4600kr till och då är vi uppe i 13000kr.

Resterande summor är juh öppet för diskussion.

Men som jag sa, jag har räknat högt, orimligt högt på vissa delar, men vi det inte vad de hade att jobba mot.
Detta jobb under ett ackordjobb, i nyproduktion och idealiska förutsättningar skulle max ta 2 timmar för en person.

Sätta karm, hänga på dörr 30 min, sätta foder utan gerning på båda sidor 15min, foder garderobsdörr 15 min (det är tiden att måtta som tar tid, inte att spika fast dem), sätta tröskel 10 min, sätta 4st lister i rummet 20 min. Det blir 1.5 timmar och sen tiden att gå mellan rummen plus att såga 30minuter. Totalt 2 timmar.
Men då pratar vi ackordtid där precis allt ligger framme och ingen behöver fundera eller fråga om var när hur. Man smackar dit och sen vidare till nästa lägenhet.

Hoppas det kan ge lite hjälp.
 
Redigerat:
  • Gilla
A:son och 8 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En liten undran:
Var var TS Brita Cissi någonstans medan jobbet gjordes?
Hon borde ju veta när snickarna kom och när de gick,
och ha någon uppfattning om hur de fördrev dagen.
Varför är det relevant vart TS var någonstans, är det något som måste deklareras i tråden?
 
Måste säga att 560 kr i tim utan moms för snickare är för mycket i mina ögon! 30000 kr i mån i lön eller vad ligger en snickare på? 30k är 48000 kr som det kostar för företaget och ger en tim kostnad för företaget på 285 kr i tim. Att ett företag behöver ta ut så mycket i vinst per anställd tyder på extremt ineffektiv produktion! 350-400 kr i timmen är mer än nog, att många företagare idag vill bli miljonärer på en kund är förståeligt men väldigt märkligt eftersom det inte är trovärdigt mot kund och inte bygger ett långsiktigt kundunderlag. Att lura folk på pengar uppdagas alltid och samtliga möjliga kunder i ryktescirkeln försvinner. Dålig affär i längden!
 
  • Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Varför är det relevant vart TS var någonstans, är det något som måste deklareras i tråden?
Det som är relevant är om hon var hemma eller ej, det vill säga, om hon såg och vet vad som tog den tid det tog eller bara antog att det skulle gå snabbare och sedan fick en faktura med fler timmar än hon antagit.
 
V vassmannen skrev:
Måste säga att 560 kr i tim utan moms för snickare är för mycket i mina ögon! 30000 kr i mån i lön eller vad ligger en snickare på? 30k är 48000 kr som det kostar för företaget och ger en tim kostnad för företaget på 285 kr i tim. Att ett företag behöver ta ut så mycket i vinst per anställd tyder på extremt ineffektiv produktion! 350-400 kr i timmen är mer än nog, att många företagare idag vill bli miljonärer på en kund är förståeligt men väldigt märkligt eftersom det inte är trovärdigt mot kund och inte bygger ett långsiktigt kundunderlag. Att lura folk på pengar uppdagas alltid och samtliga möjliga kunder i ryktescirkeln försvinner. Dålig affär i längden!
Om du tycker 560kr i timmen är förmycket så har du uppenbarligen inte någon koll på hur mycket företag betalar i skatt. Du ska inte tro att det är snickaren som utför arbetet som blir rik. Han jobbar som anställd, precis som du gissar jag. Desutom gissar jag att du själv inte har en aning om hur mycket ditt företag du jobbar på, fakturerar för den tid du lägger ner.
Aller anser du att snickaren ska jobba gratis, och att du själv ska jobba gratis ?

När jag drev min egen snickarfirma så hade jag en ekonomisk konsult som skötte min ekonomi och fakturering. Jag fick betala dem 1200kr i timmen. Dvs jag behövde jobba 2 timmar för att betala deras enda timme. Vaför ? Jo för att jag inte kunde jobbet jag anlitade dem att göra. Eller tycker du en advokat som tar 3000kr timmen är rimligt, eller en kille som animerar film och efterredigerar som också tar 3000kr timmen.

560 är helt enkelt ett normalt pris man måste ta ut som firma för att kunna ha en viss förtjänst.
Du har verkligen noll koll när du anser att man blir miljonär på en kund.
Om så vore fallet, skulle du inte sitta här och skriva, utan jobba som just snickarfirma.
 
Redigerat:
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
lunarayo lunarayo skrev:
Tacka vet jag plusfemtiofem-snickaren. Han drog av tid för sitt 11-kaffe :)
är väl ingen som tar betalt för den tiden?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är inte 1600kr för servicebil lite väl mycket?
 
Z zsimpey skrev:
är väl ingen som tar betalt för den tiden?
snälla du. Du har som anställd 8 timmars arbetsdag och i denna ingår det raster. Det inkluderar även elvarasten. Dvs , jo du betalar elvarasten, även niorasten och tvårasten då det bakas in i hela arbetsdagen.
Sen kan såklart ensamföretagere vara sjysta om de känner för det, att dra av den tiden om arbetet avslutas precis lagom till en rast.
 
Personligen har jag inget emot att de tar betalat för 2x15 minuter om de gör ett bra jobb och har en bra dialog i övrigt.
 
  • Gilla
Nalleboda
  • Laddar…
Rickard.
Jag jobbar normalt kvart i 7 till 4 med 75 min rast, finns inte att jag skulle ha mage att ta betalt av kund när jag käkar smörgås och dricker kaffe.

Har aldrig träffat någon hantverkare som tar betalt för fika.
 
  • Gilla
zsimpey och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Alla kan ju inte fakturera det allmänna som advokater och vissa vårdgivare gör.
Vårdbolagen fick för ca ett år sedan, när jag kollade senast, 299:80 per vårdtimme. Det räcker till lön till vårdpersonal, administrativ personal, lokalhyra, transportmedel, drivmedel , el, tele och övrigt och de gör ändå så höga vinster att vissa partier vill begränsa deras vinster.

En timtaxa på 6-800 ger ett riktigt bra överskott. När de (ca 25% av hantverkarna, enligt konsumentombudsmannen) samtidigt saltar räkningar och gör ett undermåligt jobb så förstår man att de kan åka runt i 500.000 kr bilar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.