H Herrn123 skrev:
En kompis jobbarpolare skulle laga sin plomb på jobbet med loctite- det blev ambulanstransport från verkstaden... Vi kanske får se mer av detta framöver
Jag har sett små kits på apoteket som man kan göra egna lagningar med.

För att lämna OT om folk som leker sin egen tandläkare åt sidan.

Jag brukar alltid fråga mig när jag ser dylika trådar hur jobbet blev. Blev arbetet väldigt bra utfört så är det kanske värt det.

Jag hade en hanvtverkare hemma som bytte 4 dörrar (då var det mycket jobb då det inte var standardmått på dörrarna som satt innan) och byggde in en ventilationstrumma. 19.000 efter moms. men då var jag nöjd efteråt.

Man ska fundera hur upphandling har gått till. tar man de bästa hantverkarna på orten som har eget snickeri kanske man itne riktigt sen kan börja jaga billiga offerter. Utan man får bara betala. Är arbetet väl utfört får man ju istället glädja sig över det och lära sig upphandla och skriva avtal till nästa gång. Men då kanske man inte får de duktiga snickarna heller.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
B Brita Cissi skrev:
Hej!
Vi hade en snickare hemma som satte in en innerdörr med karm,foder och tröskel.
Satte även foder på en garderobsdörr.Han skickade 2 man, sa muntligt att det skulle kosta 700 kr/timme ink moms och att de var snabba.De tog dem 6,5 timmar 2 man att sätta in en innerdörr, samt foder på en redan satt dörr och sätta smålister på 4 andra ställen i vårt Tv-rum.
Några listor var tillverkade av snickaren då vi ville få samma färg som golvet.

Jag blev minst sagt chockad när jag fick hans faktura.
Han skulle ha 18238 kr innan rot för jobbet.Listorna som han tillverkat ingick i detta priset och dessa skulle han ha 4623 kr för, arbetet skriver han var 16 timmar för detta alltså 11600kr innan rot och service bil 1600kr och då har han kört 1,9 mil för att komma till oss.

Detta känns inte rimligt , vad tycker ni här i tråden?
Jag har bestridit och sagt att jag inte går med på detta men får ingen respons.
Dessutom har de gjort märke i den nya dörren och 2 hack i vår nya parkett när de satte in dörren.Detta har jag påtalat men han försöker säga att det var så innan trots att dörren kom i förpackning som var hel.
Listorna de tillverkade var en smal eklist 6x14 mm 10 meter, furulist 1,5 meter 2 cm bred och eklist till trappa 3 st 44 cm i längd och 6 cm bredd, 3 st foder 9 cm bred.Allt annat material såsom dörr, tröskel, dörrfoder hade jag hemma o köpt in själv.
Betala 2/3 och diskutera resten.

G
Intressant. Ska själv snart bli husägare och inför inflytten hörde vi med några hantverkare om ett jobb vi vill ha utfört inför inflytten. Och herregud vad det skiljde dom åt i pris. Exakt samma arbete men det skiljte alltså 2-30.000 på pris. Så det har man väl nu direkt lärt sig att ta offert från en dröse hantverkare innan. Löpande känns väl bara att man gör om det är något man anlitat förut och litar fullt ut på?

• Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
B Brita Cissi skrev:
Hej!
Vi hade en snickare hemma som satte in en innerdörr med karm,foder och tröskel.
.
Jag har just avslutat ett jobb till en kund där jag i en öppning mellan två rum rev en skjutdörr. Därefter byggde jag upp en vägg som anpassades mellan två fönsterpartier = mycket mer jobb än bara en vanlig vägg. Sedan monterade jag in dörren och satte dit alla golv och taklister samt foder runt dörren. Allt spacklade färdigt. Jag åkte och köpte in allt material. Jag fakturerar kunden 8179 kr inklusive moms för arbete och material.

Men till skillnad från de som gjorde ditt jobb är jag professionell snickare... ;-)

• Gilla
Solari och 13 till
  • Laddar…
Bowman
T tompajo skrev:
Jag har just avslutat ett jobb till en kund där jag i en öppning mellan två rum rev en skjutdörr. Därefter byggde jag upp en vägg som anpassades mellan två fönsterpartier = mycket mer jobb än bara en vanlig vägg. Sedan monterade jag in dörren och satte dit alla golv och taklister samt foder runt dörren. Allt spacklade färdigt. Jag åkte och köpte in allt material. Jag fakturerar kunden 8179 kr inklusive moms för arbete och material.

Men till skillnad från de som gjorde ditt jobb är jag professionell snickare... ;-)
Du verkar vara en hyvens man med sunt förnuft och moral.
Synd att det är så svårt att hitta.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S
S Stadsfiskalen skrev:
Titta vad Byggmax tar för samma arbete. De har fasta priser på sin hemsida. Ta det +15%. Bestrid resten.
Har kollat och hittar ingenstans att byggmax erbjuder specialtillverkade lister av egna snickare, letar du upp det och länkar här, blir så svårt att jämföra annars :(

• Gilla
zsimpey
  • Laddar…
En liten undran:
Var var TS Brita Cissi någonstans medan jobbet gjordes?
Hon borde ju veta när snickarna kom och när de gick,
och ha någon uppfattning om hur de fördrev dagen.

• Gilla
zsimpey
  • Laddar…
B ByggareBob99 skrev:
Tycker är orättvist att snickaren får allt skit staten tar ju 25kr på varje hundra

Hur vet man att hans lön kommer från statlig medel??
luktar som BULL**** för mig
Vilket land har du företag i som bara tar 25% i skatt ? Sociala avgifter

Skatt och avgifter i en enskild firma som ska betalas på företagets överskott är:

• Egenavgifter på cirka 28,97%
  • Kommunal inkomstskatt på ca 31,5% (upp till 452 000 kr)
  • Eventuell statlig inkomstskatt på 20-25% (över 452 000 kr)

Om ditt företag har en vinst på 300 000 kr under året måste du först dra av schablonavdraget för egenavgifter på 75 000 kr (25%). Då blir företagets överskott 225 000 kr.

Efter detta kan du dra av egenavgifter på 65 182 kr (28,97%) samt kommunal inkomstskatt på 70 875 kr (31,5%). Det innebär att ett överskott på 225 000 kr medför skatter och avgifter på 136 057 kr (58%) i skatt (källa https://starta-enskildfirma.se/information-enskild-firma/skatt)
Men för övrigt så önskar jag trevlig helg

Henrik Nordlander skrev:
Vad snackar du om... vad ska hantverkaren leva på. Enligt ditt uttalande vet du inte vad du talar om. ..
Lever inte alla hantverkare på ett bidrag som kallas ROT.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
R
P Puhnallen skrev:
Lever inte alla hantverkare på ett bidrag som kallas ROT.
Alla kan ju inte fakturera det allmänna som advokater och vissa vårdgivare gör.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
TS!
Visa nu bilder på listerna (inte listOrna). För pilljobb kan ta hur lång tid som helst.

Alla som svarat att det verkar rimligt måste vara snickare/egenföretagare .
Det är inte rimlig kostnad för det lilla jobbet .
Sedan kan jag rekommendera att komma överens om pris innan!

• Gilla
Tibb
  • Laddar…
Jag är egenföretagare men jag tappde hakan av priset. Inser att jag är mer av en @tompajo när det kommer till vettiga och mänskliga priser till kund.

• Gilla
Puhnallen och 4 till
  • Laddar…
Tacka vet jag plusfemtiofem-snickaren. Han drog av tid för sitt 11-kaffe :)

• Gilla
Tibb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.