12 140 läst · 50 svar
12k läst
50 svar
Snickarbänk byggtråd
Verktygstokig
· Halland
· 7 538 inlägg
Jag har en Sjöbergsbänk med deras fyrkantiga hakar men runda hål är ju lättare att borra...din tilltänkta lösning kan väl funka o gör den inte det är det enkelt att borra hål för runda bänkhakar.B Britterik skrev:
Typ om man ska hyvla nåt som är 30cm och mothållet är 2m bort så hade du lagt emellan något som är 170? Det där tvingas jag göra ibland då min framtång är i vägen för två av dog hålen o det funkar utomordentligt dåligt, mellanlägget vill gärna resa sig från bänken o då vill ämnet man jobbar med också göra det o det slutar med något som liknar en broöppning. Funkar kanske om man tvingar fast mellanlägget men då börjar det bli bökigt o tidskrävande för nåt så enkelt som att spänna fast en sak. Bara att hitta mellanlägg i lagom längt är ju också rätt omständigt.Frustrator skrev:
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 538 inlägg
Just nu är jag ju bänklös men på gamla bänken hade jag nog 140-150cm som mellanlägg som längst och upplevde inget tältningsproblem. Undrar om det beror på hur bänkhakarna ser ut..Lr så är det bara du som är för stark OlaOla C skrev:Typ om man ska hyvla nåt som är 30cm och mothållet är 2m bort så hade du lagt emellan något som är 170? Det där tvingas jag göra ibland då min framtång är i vägen för två av dog hålen o det funkar utomordentligt dåligt, mellanlägget vill gärna resa sig från bänken o då vill ämnet man jobbar med också göra det o det slutar med något som liknar en broöppning.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Härligt med en färdig bänk! Bra jobbat.
På min bänk kör jag med 19 mm runda hål och veritas bänkhakar. Det fungerar mycket bra. Jag har aldrig varit med om att dom skulle vrida sig, som jag var lite orolig för. 19 mm hål passar också till många bänktvingar (heter det det? Hold downs på engelska) som är ypperligt tillskott till bänken om man jobbar mycket med handverktyg, tycker jag. Jag har två av gramacys hold downs. Dom är rätt dyra att köpa, men jag har inte ångrat att jag la lite pengar på det då jag använder dom så frekvent.
På min bänk kör jag med 19 mm runda hål och veritas bänkhakar. Det fungerar mycket bra. Jag har aldrig varit med om att dom skulle vrida sig, som jag var lite orolig för. 19 mm hål passar också till många bänktvingar (heter det det? Hold downs på engelska) som är ypperligt tillskott till bänken om man jobbar mycket med handverktyg, tycker jag. Jag har två av gramacys hold downs. Dom är rätt dyra att köpa, men jag har inte ångrat att jag la lite pengar på det då jag använder dom så frekvent.
Jo jag har sett hans metod med tvingar, men det känns lite krångligt/omständigt. Det är värt att testa under några veckor för att se hur det fungerar.Frustrator skrev:
Mothåll är en bra idé!
Tack!S snuttekudden skrev:Härligt med en färdig bänk! Bra jobbat.
Jag håller denna lösning i åtanke om mothållet inte fungerar som jag tänkt
Produkter som diskuteras i tråden