12 140 läst · 50 svar
12k läst
50 svar
Snickarbänk byggtråd
Tack!O Octavianus skrev:
Jag byggde grundklossen i hast i ett annat projekt när jag behövde en och tänkte "jag gör en riktig senare". Som bekant blir temporära lösningar gärna permanenta...!
Funktionen kan jag inte klaga på så när andan faller på att göra en ny kommer jag följa samma princip. Begagnade Stanley 71 i vettigt skick kostar ofta kring £100 på Ebay här vilket är ganska mycket för ett verktyg jag sällan använder.
Jag tillverkade klossen från tre bitar för att spara tid. Mittenbiten har ett 45 gradigt snitt. På den ytan högg jag ut ett spår med ett stämjärn så att stämjärnet kan ligga helt inne i spåret utan att sticka ut ovanför spåret. Över den ytan skruvlimmade jag fast ett lock. På insidan av locket limmade jag fast en m5-mutter. Med en m5 skruv kan jag då enkelt klämma fast stämjärnet från framsidan. Höjdjustering är enkel med hammare som på en gammal hyvel.
Sedan fick klossen två sidobitar för att kunna användas vid breda arbeten (som med dessa fickor på snickarbänken).
Stålet är från ett gammalt stämjärn.
På grund av den 45 gradiga vinkeln skjuter stålet fram rätt långt, särskilt vid djup om 15-20mm. Då är det lätt hänt att det hugger och klossen vill vicka framåt. När jag gör en ny kommer jag att låta sidorna sticka ut framåt en del för att få bättre stabilitet. Åtminstone 5cm framåt hade varit bra.
Stämjärn smalnar ofta av tjockleksmässigt mot spetsen. Det är inte optimalt för den här designen av fasthållning. Att använda ett parallellt stål, tex från en nothyvel, hade varit bättre.
Det är också en god ide att runda av kanterna man håller i. Min kloss är inte snäll mot händerna
Om du tror att du kommer använda den ofta så finns det en hel del intressant på Youtube för mer komplicerade (och eleganta) lösningar.
Redigerat:
Jag spände ihop sidobrädorna med benen, skruvade hål och monterade vagnsskruv i nederkant. Inget flex eller vickande när jag belastar bänken så det bådar gott!
Nästa steg blir verktygsrännan. Jag har inga brädor hemma med tillräcklig bredd. Jag har en hel del ribbor liggandes dock som jag skulle kunna limma ihop, annars blir det en tur till brädgården. Jag får se hur jag gör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nästa steg blir verktygsrännan. Jag har inga brädor hemma med tillräcklig bredd. Jag har en hel del ribbor liggandes dock som jag skulle kunna limma ihop, annars blir det en tur till brädgården. Jag får se hur jag gör.
Jag tor en tur till brädgården och köpte en 20x220mm bräda. Dyraste inköpet per styck hittills med sina £17.50.
Nu när jag visste tjockleken på bottenbrädan kunde jag hyvla en not på bänkskivan och en not på ena sidobrädan.
Nothyveln är nog favoritverktyget. Riktigt snabbt går det! Bänkskivan först:
Lade dit bottenbrädan för att kunna märka ut notens höjd på sidobrädan.
Båda spåren klara.
Sedan kollade jag så att sidan av bänkskivan som ska limmas i andra sidobrädan var vinkelrät. Ett par justeringar här och där krävdes innan jag kunde limma.
Jag skruvade fast skivan också med 8 skruv underifrån. Två från varje sida av benen.
Slutligen skruvade jag två försänkt skruv i motstående sidobräda. Jag tänkte göra två träkrokar/knoppar att slå in i hålen som dessutom kan vara användbara att hänga saker i.
Nära nu! Bara bottenbrädan till verktygsrännan som ska klyvas till rätt brädd och få en fjäder hyvlad på vardera sida.
Nu när jag visste tjockleken på bottenbrädan kunde jag hyvla en not på bänkskivan och en not på ena sidobrädan.
Nothyveln är nog favoritverktyget. Riktigt snabbt går det! Bänkskivan först:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lade dit bottenbrädan för att kunna märka ut notens höjd på sidobrädan.
Logga in
Skapa konto
Båda spåren klara.
Logga in
Skapa konto
Sedan kollade jag så att sidan av bänkskivan som ska limmas i andra sidobrädan var vinkelrät. Ett par justeringar här och där krävdes innan jag kunde limma.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skruvade fast skivan också med 8 skruv underifrån. Två från varje sida av benen.
Logga in
Skapa konto
Slutligen skruvade jag två försänkt skruv i motstående sidobräda. Jag tänkte göra två träkrokar/knoppar att slå in i hålen som dessutom kan vara användbara att hänga saker i.
Logga in
Skapa konto
Nära nu! Bara bottenbrädan till verktygsrännan som ska klyvas till rätt brädd och få en fjäder hyvlad på vardera sida.
Då jag inte har något anhåll på falshyveln, hyvlade jag först ett spår till rätt djup och på rätt brädd med nothyveln.
Sedan hyvlade jag fram fjädern/falsen med falshyveln.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan hyvlade jag fram fjädern/falsen med falshyveln.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 538 inlägg
Nu har du ju redan gjort jobbet, men har man gjort ett spår går det snabbt att ta bort resten med ett stämjärnB Britterik skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 538 inlägg
Det funkade kanon att ta ner det mesta med stämjärn och avsluta med hyvel. Sparade en del tid!
Lite finjustering behövdes för att passa in brädan.
Nu återstår att montera framtång och hyvla och slipa av bänken ordentligt. Avslutar nog med linolja.
Logga in
Skapa konto
Lite finjustering behövdes för att passa in brädan.
Logga in
Skapa konto
Nu återstår att montera framtång och hyvla och slipa av bänken ordentligt. Avslutar nog med linolja.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hyvlade ner ena sidobrädan i nivå med bänkskivan och märkte ut hur mycket som ska bort från motstående bräda.
Märkte ut hålet för framtången och borrade i varje hörn.
Högg ut resten med ett smalt stämjärn.
Tången passade bra men jag gjorde hålet lite för stort i nederkant. Nåväl det kan jag fylla igen någon gång
Då sidobrädan är för tjock för att kunna använda alla 4 hål i tången underifrån fick jag improvisera och skruva in i bänkskivan genom en av käftarna.
Passade in en bräda som jag skruvlimmade under fästet och skruvade fast tången underifrån. Det hela känns mycket stabilt.
Nu ska jag hyvla ner "fodret" i tången till nivå med bänkskivan sedan är "tångarbetsmomentet" färdigt.
Logga in
Skapa konto
Märkte ut hålet för framtången och borrade i varje hörn.
Logga in
Skapa konto
Högg ut resten med ett smalt stämjärn.
Logga in
Skapa konto
Tången passade bra men jag gjorde hålet lite för stort i nederkant. Nåväl det kan jag fylla igen någon gång
Logga in
Skapa konto
Då sidobrädan är för tjock för att kunna använda alla 4 hål i tången underifrån fick jag improvisera och skruva in i bänkskivan genom en av käftarna.
Logga in
Skapa konto
Passade in en bräda som jag skruvlimmade under fästet och skruvade fast tången underifrån. Det hela känns mycket stabilt.
Logga in
Skapa konto
Nu ska jag hyvla ner "fodret" i tången till nivå med bänkskivan sedan är "tångarbetsmomentet" färdigt.
Jag hade ett möte i Coventry i veckan och påpassligt nog såldes en modell större (Record 52 1/2) av tången jag har på Ebay för upphämtning i just Coventry för £44. Quick release-funktionen fungerar utan minsta kärvande trots att den antagligen är från 60-talet. Tanken är att jag använder den här som framtång och sätter den mindre som baktång.
Logga in
Skapa konto
Då var bänken klar! Jag monterade den större 52 1/2 som framtång och den mindre 52 som baktång.
Mycket stabil blev den, helt stum i alla riktningar.
Total kostnad: £200 inklusive fram- och baktång.
Mycket stabil blev den, helt stum i alla riktningar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Total kostnad: £200 inklusive fram- och baktång.
Bra jobbat och bänken ser verkligen bastant ut. Ska du inte ha hål för bänkhakar så du kan spänna fast saker? Iaf på långa hållet, mellan baktång o bänkhake, använder jag den metoden dagligen.B Britterik skrev:
Tack!Ola C skrev:
Jag hade tänkt att använda verktygsrännan till att kila fast en justerbar tvärgående ribba att spänna mot för att slippa borra en massa hål. Om det inte fungerar så blir en rad med hål framför baktången, som du föreslår.
Vilka sorts bänkhakar använder du?
Verktygstokig
· Halland
· 7 538 inlägg
Du har sett Pauls egen lösning på det hela?B Britterik skrev:
https://paulsellers.com/2013/03/the-paul-sellers-vise-clamp-system-or/
Går ju också sätta fast en bit genom att tvinga fast en bit vid bortre kortändan.
Personligen hade jag monterat ett fast mothåll i bortre änden och kört med mellanlägg..