Efter att ha hyvlat alla ytor igen och gått över lätt med sandpapper var det dags för limning.
Hyvlade träplankor och tappar förberedda för limning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähantverk på arbetsbänk med delvis limmad träkonstruktion och tvingar som håller samman bitarna.
Skapa konto

Jag rundade av de utstående ändarna av tapparna innan limning.
Träsnickeri med nyligen limmad tapp i uthyvlat och sandpapprat trästycke i verkstad.
Skapa konto

Sedan var det bara att börja om på nästa... Tapparna insåg jag att jag kunde spara en del tid och knog på genom att klyva efter att bara sågat drygt halva längden istället för hela. Skönt!
Närbild av en hyvlad träbit med rundad tappände redo för limning i en snickeriprojekt.
Skapa konto

Snickeriarbete med tapp och mortis, hyvlar och stämjärn på arbetsbänk.
Skapa konto

Får se om jag hinner klart med nästa gavel i helgen.

• Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
Körde vidare med samma metod - lite såga och sedan klyva, vilket fungerade bra för alla tappar.
Handsåg används för att klyva träben i en verkstad med diverse snickeriverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Träben fastspänt i ett skruvstäd med markerade och kluvna tappar, stämjärn och klubba i bakgrunden.
Skapa konto

Med det sista benet klantade jag till det och lyckades få kvistar i båda hålen. Hade jag vänt benet om hade det kunnat undvikas. Mycket extra slit blev det och stämjärnet kastade till slut in handduken.
Ett brutet stämjärn och träspån på en arbetsbänk, resultat av snickeriarbete.
Skapa konto

Trästomme till möbel med synliga tappar och kvistar, samt spån på golv.
Skapa konto

• Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
B Britterik skrev:
Körde vidare med samma metod - lite såga och sedan klyva, vilket fungerade bra för alla tappar.
[bild]
[bild]

Med det sista benet klantade jag till det och lyckades få kvistar i båda hålen. Hade jag vänt benet om hade det kunnat undvikas. Mycket extra slit blev det och stämjärnet kastade till slut in handduken.
[bild]

[bild]
Då är det väl läge att slipa en ny egg på stumpen! Korta stämjärn kan vara bra att använda ibland.
Dag

• Gilla
Britterik
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Då är det väl läge att slipa en ny egg på stumpen! Korta stämjärn kan vara bra att använda ibland.
Dag
Bra idé! Min bandslip havererade dock nyligen så jag parkerar stämjärnet i "kan vara bra att ha någon gång"-lådan tills jag har köpt en ny eller jag känner mig sugen på att bryna fram en ny egg.

Grovt sandpapper och plan yta så går det hyggligt snabbt :)

• Gilla
Britterik
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Grovt sandpapper och plan yta så går det hyggligt snabbt :)
Provar det!

Då var benen äntligen klara!
Delvis ihopsatt träkonstruktion med två färdigkapade plankor och en orörd planka i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Nästa steg är utanpåliggande plank på vardera sida. Det blir 1.5 plankbredd per sida, cirka 330mm. En planka delad och kapad till rätt längd och de andra två förberedda för att kapas:
Träbenkonstruktion i skogsmiljö med plankor redo att kapas till nästa byggsteg.
Skapa konto

• Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Sidorna limmades ihop.
Verkstadsbild med träbrädor ihoplimmade med klämmor, verktyg på väggen och träspån på golvet.
Skapa konto

Mycket kvistar och olika fiberriktningar gjorde hyvlingen slitsam.
Verkstadsutrymme med limmade träbrädor för bänkbygge, hyvel och träspån på golvet efter hyvling.
Skapa konto

Färdiga till slut (jag med).
Ihoplimmade träbrädor med synliga kvistar och hyvlade kanter staplade i en arbetsmiljö med verktyg.
Skapa konto

Skruvade fast överliggande brädor på benparen för att ha något att skruva fast bänkskivan i från undersidan.
En delvis monterad träbänk med skruvade överliggande brädor och synliga kvistar.
Skapa konto

Benen kommer att kilas fast i fickor i sidobrädorna för att ge styvhet. 4 kilar tillverkade.
Staplad trä som limmats ihop, synliga kvistar och hydrade brädor som förbereds för bänkskivan i ett byggprojekt.
Skapa konto

Jag låter sidobrädorna sticka upp ett par mm så att jag kan hyvla bort märken etc ner till samma nivå som bänkskivan.
Användning av vinkel för att markera exakta snitt på trä vid snickeri.
Skapa konto

Fula/vresiga sidan hamnar inåt. Ena sidan av fickan blir vinkelrät...
Hyvlat trästycke med markerade linjer och kvistar, fastklämt i skruvstäd, redo för vidare bearbetning.
Skapa konto

...och den andra i kilens vinkel. Jag har numrerat alla ben och fickor och markerar fickornas bredd med benens hjälp så att det blir garanterad passform.
Närbild på en träkonstruktion där limmade brädor med kvistar bildar hörnet av ett bänkben.
Skapa konto

Nästa steg blir att hugga ur fickorna och sedan kommer det att börja likna en bänk!

• Gilla
ivp och 4 till
  • Laddar…
Det är så imponerande att se nån arbeta med handverktyg. Förstår verkligen inte hur man kan rikta och plana med handhyvlar, verkar ju på ett teoretiskt plan omöjligt. Måste krävas en hel del känsla att få det bra

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Det är så imponerande att se nån arbeta med handverktyg. Förstår verkligen inte hur man kan rikta och plana med handhyvlar, verkar ju på ett teoretiskt plan omöjligt. Måste krävas en hel del känsla att få det bra
Jag är bara i början på min "handverktygsresa" men jag börjar tro att det är precis tvärt om, man måste få bort så mycket "känsla" som möjligt. Få en yta plan först och stäm av med rätskiva, sen tar man den som referens för resten, ritsar ut linjer att följa och stämmer av så mycket som möjligt så ofta som möjligt. Vassa verktyg, tålamod och en strukturerad plan slår känsla...
Med detta sagt, så håller jag med om att det Britterik visar upp här i tråden är imponerand och inspirerande.

Klaugust Klaugust skrev:
Tack! Jag tycker att jag blivit bättre på att titta på bitarna jag tillverkar och lägga märke till planhet, rätvinklighet etc sedan jag började med handverktyg. Med maskiner tog jag detta för givet och tvingades att acceptera att vissa ytor kanske inte var plana, men gör man det för hand från början så uppmuntras man också att få till det som man vill ha det (även om det kan ta tid).

Då en manuell hyvel tar bort kanske 0.1mm som mest så har jag också minskat förekomsten av "varför gjorde jag så?!"-situationer när fräsen/hyveln har tagit bort 2mm för mycket av misstag...

• Gilla
Klaugust
  • Laddar…
I ivp skrev:
Jag är bara i början på min "handverktygsresa" men jag börjar tro att det är precis tvärt om, man måste få bort så mycket "känsla" som möjligt. Få en yta plan först och stäm av med rätskiva, sen tar man den som referens för resten, ritsar ut linjer att följa och stämmer av så mycket som möjligt så ofta som möjligt. Vassa verktyg, tålamod och en strukturerad plan slår känsla...
Med detta sagt, så håller jag med om att det Britterik visar upp här i tråden är imponerand och inspirerande.
Tack ivp! Så gör jag också - först en referensyta, sedan följer resten genom att kontrollera hur jag ligger till i förhållande till referensytan med vinkelhake, tumstock, strykmått, etc. Då man tar bort så lite material åt gången så är det inte så svårt att hamna rätt till slut när man hela tiden följer upp och justerar.

• Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Högg ut det mesta med stämjärn först.
Trähantverk, utmejslad spårning i träplanka, nära klar, med stämjärn och träspån.
Skapa konto

Jag gjorde ett nytt handtag i körsbär från ett träd vi hade på tomten och det här var första riktiga testet, men det verkar hålla!
Handtag i körsbärsträ på stämjärn som gröper ur träficka på arbetsstycke med träspån runtomkring.
Skapa konto

Tog ner djupet till strykmåttslinjen i framkant.
Träsnideri med stämjärn, skapande av försänkning i trä med träspån och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Och när jag kände att djupet var hyfsat jämt bytte jag till grundklossen.
Träsnideri av handtag gjort i körsbärsträ, uthugget trästycke med ben och kil på arbetsbänk.
Skapa konto

Fickan klar!
Närbild av handtillverkad träficka med stämjärn och handtag av körsbärsträ.
Skapa konto

Handgjort körsbärshandtag på verktyget ovanför en nyligen uthuggen träficka på en arbetsbänk med träspån.
Skapa konto

Provmonterade benet med kilen och passformen var bra!
Snickeriprojekt av träben monterat i verkstaden med spån på golvet, stämjärn och ett handtag av körsbärsträ i förgrunden.
Skapa konto

Hantverksprojekt med träben och kloss i en verkstad, spån på golvet, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Luddis_1 och 5 till
  • Laddar…
Andra fickan klar.
Pågående byggprojekt av en trälåda med en färdig sida och markerad plats för en tunnare planka.
Skapa konto

En halvfärdig träkonstruktion i ett verkstadsutrymme som visar två delar av en arbetsbänk under konstruktion.
Skapa konto

Med skivan på börjar man se hur slutresultatet blir. Mellan skivan och den andra sidobrädan kommer det en tunnare planka att lägga verktyg i.
Halvfärdigt träarbetsbänk i verkstad med en mängd verktyg upphängda på väggen i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Garderobssnickarn och 4 till
  • Laddar…
B Britterik skrev:
Högg ut det mesta med stämjärn först.
[bild]

Jag gjorde ett nytt handtag i körsbär från ett träd vi hade på tomten och det här var första riktiga testet, men det verkar hålla!
[bild]

Tog ner djupet till strykmåttslinjen i framkant.
[bild]

Och när jag kände att djupet var hyfsat jämt bytte jag till grundklossen.
[bild]

Fickan klar!
[bild]
[bild]

Provmonterade benet med kilen och passformen var bra!
[bild]
[bild]
Mycket kul att följa. Grundklossen, har du byggt den själv? Berätta gärna mer i sådant fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.