29 121 läst · 225 svar
29k läst
225 svar
Snart fiber igång...skissar i huvudet på kabeldragning i huset.
Ursprungligen pratade du om 2 kablar från överlämningspunkten. Att lägga 6 switchar i serie över POE är inte direkt vanligt. Det kan fungera för dig eller det kan strula pga överbelastning. Vänta och se vad Netgearsupporten säger.Paxman skrev:
Master PoE-VLAN-switchen behöver väll inte sitta i ena änden den går väll att ha sittande på mitten, precis innan/efter att kabeln gått upp till övervåningen?
Oberoende om den sitter uppe/nere så går det kanske att dra ner/upp två kablar.
Oberoende om den sitter uppe/nere så går det kanske att dra ner/upp två kablar.
Jag förstår absolut hur du tänker. Du vill utgå från din mediaomvandlare, och dra så lite kablar som möjligt, men i grund och botten har du naturlagarna, och du försöker lösa ett ganska enkelt, och svårt problem med en massa teknik, och oprövad sådan. Detta kan naturligtvis fungera, kanske i början, och kanske i delar, men tänk dig efter ett tag när det strular, och du vänder dig hit, för råd. Vissa boxar kommer tex ha problem med frysningar. Det första rådet du kommer få är att koppla bort alla switchar och ansluta direkt för att utesluta fel i utrustningen. Det kommer ju vara stört omöjligt, och du kommer få springa med kablar, flytta switchar, boxar, tv etc. Kan du inte lösa det med fler kablar från början, eller åtminstone ström till dina vlanswitchar, så tror jag du får väldigt mycket huvudbry framöver. Men visst, vi i forumet får lite roliga problem att gräva i
Jag skulle starkt avråda från att försöka driva switchar i kedja med PoE.
Däremot kan du strunta i att ha PoE-stöd på dina switchar i sig om du inte har behov av att koppla in några enheter som ska drivas av PoE från dem.
Men du får räkna med att behöva mata respektive switch med separat ström.
Däremot kan du strunta i att ha PoE-stöd på dina switchar i sig om du inte har behov av att koppla in några enheter som ska drivas av PoE från dem.
Men du får räkna med att behöva mata respektive switch med separat ström.
Intressant att du vill ha VLAN switchar och jag gissar att syftet med detta är att du vill kunna styra olika vlan till olika delar av nätet? Om du har itenon så gissar jag att du har 4 uttag, ett tv, ett internet, ett telefoni och ett i reserv. Vad detta i praktiken är, är en switch där de olika funktionerna har delats upp med vlan teknik på olika uttag. Om du bygger att nät med bara en ledning, hur tänker du göra för att få dina vlan från att vara i flera uttag, till att gå på en och samma ledning?
Har du IP only? Vet du vilka vlan deras nät jobbar med?
Har du IP only? Vet du vilka vlan deras nät jobbar med?
Det finns en skiss och förklaring i inlägg 108 hur TS tänkt sig.
Att han vill köra VLAN-switchar är för att i framtiden kunna välja att plocka ut surf via kabel på varje våning vid behov, eftersom switcharna behövs i vilket fall då det blir en lång seriekoppling i stället för stjärnnät, då husets arkitektur inte tillåter annat. Om jag förstått rätt
På detta sätt klarar han sig med en enkel kabel hela vägen, och kan även skicka in en AP per våning i switcharna om de har VLAN-stöd.
Att han vill köra VLAN-switchar är för att i framtiden kunna välja att plocka ut surf via kabel på varje våning vid behov, eftersom switcharna behövs i vilket fall då det blir en lång seriekoppling i stället för stjärnnät, då husets arkitektur inte tillåter annat. Om jag förstått rätt
På detta sätt klarar han sig med en enkel kabel hela vägen, och kan även skicka in en AP per våning i switcharna om de har VLAN-stöd.
Tack Jocke!
Med tanke på att tråden i skrivande stund är 12 sidor lång så finns ju all information i den. Dock förstår jag att just för att den är så lång är det svårt för nytillkomna att hitta informationen om man inte orkar läsa igenom hela.
Med tanke på att tråden i skrivande stund är 12 sidor lång så finns ju all information i den. Dock förstår jag att just för att den är så lång är det svårt för nytillkomna att hitta informationen om man inte orkar läsa igenom hela.
Som jag ser det finns det tre realistiska alternativ.
Det bästa är att sätta den POE matande switchen mitt i kedjan. Då får vi logiskt 2 kedjor om 2-3 switchar även om vi inte drar mer kabel än i TS ursprungliga förslag.
Det andra är mer TP kabel. Dras det i rör bör man kunna få fram två och även då kan man dela på två kedjor
Det sista är att mata varje switch med egen ström vilket antagligen inte är vad TS önskar sig
Det bästa är att sätta den POE matande switchen mitt i kedjan. Då får vi logiskt 2 kedjor om 2-3 switchar även om vi inte drar mer kabel än i TS ursprungliga förslag.
Det andra är mer TP kabel. Dras det i rör bör man kunna få fram två och även då kan man dela på två kedjor
Det sista är att mata varje switch med egen ström vilket antagligen inte är vad TS önskar sig
Mats första förslag föreslog jag i förgårds kväll.
Jag har kommit på ytterligare en variant av Mats två andra förslag, det är att sätta en kraftfull transformator på lämpligt ställe, sedan dra strömsladdar parallellt med nätverkskablarna för att spänningsmata switcharna.
Jag har kommit på ytterligare en variant av Mats två andra förslag, det är att sätta en kraftfull transformator på lämpligt ställe, sedan dra strömsladdar parallellt med nätverkskablarna för att spänningsmata switcharna.
HP har 8-portars VLAN-switchar som kan spänningsmatas från en PoE-switch på port 1.
Kolla 1820-8G (och eventuellt 1810G-8 och 1810-8G)
Se upp med 1810-modellerna. Saknas "G" i namnet så saknas Gigabit och matning via PoE. T.ex säljer Dustin en som heter 1810-8. Köp inte den!
Kolla 1820-8G (och eventuellt 1810G-8 och 1810-8G)
Se upp med 1810-modellerna. Saknas "G" i namnet så saknas Gigabit och matning via PoE. T.ex säljer Dustin en som heter 1810-8. Köp inte den!
Redigerat: