H
Jocke Best skrev:
Från routern får man ut både bredband och tv samlat i varje port. Detta betyder ju då att du från routern kan dra en kabel till var rum. Sedan sätter du en enkel switch i de rum där du vill ha ut både tv och fast bredband.
Jag förstår inte hur detta ska fungera. Vad är " en enkel switch"? En switch för nätverk?

Vilka tjänsteleverantörer har denna lösning?
 
hus520 skrev:
Jag förstår inte hur detta ska fungera. Vad är " en enkel switch"? En switch för nätverk?

Vilka tjänsteleverantörer har denna lösning?
En enkel switch transporterar bara data från en port till en annan, inga inställningar för vlan, filtrering poe etc.
 
J
Andy78 skrev:
En enkel switch transporterar bara data från en port till en annan, inga inställningar för vlan, filtrering poe etc.
Japp, som Andy skriver. Enklare att skriva än icke managerbar switch. Fås för en hundring på närmaste elektronikaffär.

Jag vet att Telia kör detta både i öppen fiber och kollektivt tex i flerfamiljshus. Sparar väldigt mycket arbete. Se bara alla inlägg i denna tråden :) Man bundlar trafiken i alla uttag på routern, och skickar tv routat. Många har försökt med privata routrar att göra detsamma tex med Asus men än så länge går det bara på en port då. Själv har jag comhem så då vill man inte köra ångtv alls pga tivo. Kör bara deras kombo med analog och digital blandning direkt in i tvn och streamar resten via chromecast eller kodi. Kan rekommendera retrospect addon för streaming av playkanaler. Inget pirat alltså utan en samling av alla kanaler på ett ställe. Sorry för avvikelsen från ämnet!
 
Redigerat:
Jag plockade ut min TiVo (och en Arris minibox) idag. Snabbare leverans har jag nog aldrig varit med om, jag ringde CH igår eftermiddag och fick meddelande om att jag hade paket att hämta på Schenker lite drygt ett dygn senare...bra start av CH måste jag säga.

Tyvärr hade jag inte möjlighet att koppla in och testa idag, men det ska ske imorgon. Jag kollade dock lite på boxen och såg då att den har två USB-portar. Givetvis blev jag nyfiken, så jag googlade lite på detta och fann då att det finns något som benämns "USB-brygga" att beställa. Jag har dock inte blivit klok på ifall detta är endast för att kunna styra boxen med smartphone/platta eller om det också ersätter kabeldragning. Om detta gör TiVo-boxen trådlös med bibehållen kvalité på bilden så skulle det ju absolut vara ett alternativ för mig! Dock måste detta då också fungera för Arris-boxen med sitt syskonabonnemang i sovrummet för att det ska vara lösningen på alla mina kabelbekymmer.

Om det funkar att streama TV-singalen kan jag ju lägga all energi på att dra datakabel på ett snyggt sätt.
 
J
Usbbryggan har jag inte testat eftersom jag inte kör tivo, men den fungerar som en omvänd ap, alltså brygga. Den plockar upp wifi och ger din tivo internet. Dock lär inte den ersätta kabel såvida du inte sätter en ap på samma våning eller troligen rum, med avseende på storleken. Verkar finnas olika, b, för, och även n-nätverk. Lär inte heller funka till Arris. Men det är egentligen ingen skillnad mot vilken brygga som helst som du kan köpa och göra om wifi till nätverk, bara att den har usb istället. Fixa du kablarna :)
 
USB-brygga har jag släppt nu, det blir kablar hela vägen.

Jag väntar fortfarande på att killen från Netgear ska klura klart på vilka produkter jag bör skaffa, men har under tiden börjat förbereda så mycket jag kan gällande kabeldragning. Det första jag gjorde var att dra en gammal CAT5-kabel jag hade sen tidigare från fiberboxen rakt igenom gillestugan fram till TVn. Allt fungerade prefekt redan från början, så jag la kabeln lite bättre för att vi inte skulle snubbla på den.

Nu har jag börjat med lite mer permanent dragning. Först har jag borrat hål genom den 40 cm tjocka betongväggen mellan nedre "hallen" och gillestugan. Efter mycket mätande och funderande borrade jag först från ena hållet och sedan från andra. Kan säga att jag var mer träffsäker än byggarna av tunneln genom Hallandsåsen!! Jag träffade helt perfekt!! :wow:

Nu är kabeln (i nuläget med bara TV-signal) dragen från fiberboxen hela vägen till där TiVo-boxen ska stå, men den är inte klammad. Jag har bestämt att den ska gå längs taket då detta möjliggjorde helt dold montering i hallen via en befintlig kabelkanal. Jag tänker också att en kabel längs taket samlar mindre damm än en dragen längs golvlisten.

En stor upptäkt måste jag också redovisa: det visade sig att jag har ett rör som går från vinden ned till markplan! När jag rotade lite i antennuttaget i vardagsrummet såg jag att det inte bara kom en kabel nedifrån, utan också uppifrån! Detta är den gamla antennkabeln från TV-antennen som tidigare satt på skorstenen. Jag har helt bortsett från denna kabelväg eftersom så länge vi haft huset så har TV-signalen via coaxkabelnätet kommit in i huset i "Rum 1". Det finns också ett rör från nedre hallen upp till vinden, där det idag går den gamla telefonkabeln. Denna ska givetvis bort eftersom vi nu har IP-telefoni via fibern, och då kan jag förhoppningsvis dra upp nätverkskabeln den vägen.

Denna upptäkt öppnar för lite smidigare lösning. Jag tänker så här:

1. En switch, som kan driva minst en annan switch via POE, placeras enligt tidigare ritningar under trappan. Denna switch trunkar ihop TV- och datasignalen och skickar ut denna på två portar.

2. Från ena porten drar jag en kabel till en switch i gillestugan samt en kabel som går via vinden till en switch i vardagsrummet. Båda switcharna splittar upp signalen igen. Switchen i gillestugan drivs av POE från första switchen.

3. Switchen i vardagsrummet trunkar även ihop signalerna och skickar ut detta på en tredje port. Denna switch behöver drivas av POE någonstans ifrån.

4. Från tredje porten i vardagsrummet dras en kabel in i rum 1 där nästa switch sitter, denna switch kan drivas av nätdel. Samma trunkning sker i denna som den i vardagsrummet.

5. Kabel dras från rum 1 till switchen i sovrummet. Denna behöver drivas av POE någonstans ifrån. I övrigt samma trunkning som i de två tidigare rummen.

6. Kabel dras från sovrummet till switchen i rum 2, denna switch kan drivas med nätdel.

Med detta system sparar jag in en switch (den som jag tidigare tänkte ha i gillestugan där kabeln skulle gå upp till vardagsrummet) och, om jag förstått saken rätt, undviker problemet att driva switchar i en lång kedja från en ensam POE-matare.

Vad säger ni om denna lösning? Spelar det någon roll hur många POE-matare det finns i kedjan? Jag tänker mig alltså att första switchen driver switchen i gillestugan. Switchen i rum 1 driver switchen i vardagsrummet, och switchen i rum 2 driver switchen i sovrummet.

Så här ser de uppdaterade ritningarna ut:

Ritning av hemnätverk med markerade kablar och nätverkskomponenter för datanät i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning över en bostad med markerade kabeldragningar och VLAN-switchar för ett nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jckssn och 1 till
  • Laddar…
J
Tycker du gör helt rätt i att skippa allt utom kablar. Som jag förstår det ser det helt korrekt ut. Nu med den upphittade kanalen så matar du nästan i en ring och de möts i markplan och du sparar in på utrustning och felkällor. Kul med lite uppdatering!
 
Bra att det ser korrekt ut! :) Ring blir det ju inte direkt, men det blir i alla fall två separata linor. Sen kommer ju inte allt bli trådat; våra laptops, mobiler och plattor kommer fortsatt gå via WiFi. Men TV, AppleTV, Airport Express samt ev. en stationär PC kommer ju gå på tråd. Airport Expressen agerar idag WiFi-extender, och jag vet inte riktigt hur det funkar om den kopplas till nätverket via tråd...detta kvarstår att researcha.

Tanken är att jag ska uppdatera tråden hela vägen fram till ett fullt fungerande system. Jag har ju fått mycket hjälp av er här i tråden, och då är det ju bara kul att ge tillbaka lite genom redovisa ett (förhoppningsvis) tillfredställande resultat av mina och era ansträngningar! :)

Jag ska snart också ladda upp lite bilder på arbetets gång. Än så länge har det ju inte varit mycket att fota, men snart finns det ju lite framsteg att redovisa. Visar man lite bilder på det man pysslar med blir det ju möjligt för andra att upptäcka ev. missar man gjort och att komma med tips om vidare moment.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Idag har jag lyckats dra kabeln från källaren, över vinden och ned till vardagsrummet. På vinden är kabeln färdigdragen och klammad längs takstolar och innertak. PEM-röret ned till källaren kommer ut bakom elcentralen, vilket inte känns helt optimalt, men jag trädde på en bit flexslang som skyddar nätverkskabeln lite i alla fall. Passade på att fota lite eftersom detta efterlystes. ;)




Nätverkskabel markerad med pil böjer från PEM-rör till flexslang bakom elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pilen visar nätverkskabeln där den gör en böj från PEM-röret till flexslangen.




Elektrisk installation med kablar klamrade längs takstol, flexslang och nätverkskabel vid elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här går gillestugans kabel i sitt flexrör och vidare genom väggen.




Kablar klamrade längs takstolar över elcentral med etiketterade säkerhetsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lite rörig eldragning här, men det är tänkt att vi ska göra en total elsanering av huset framöver, då vi ändå vill få allt jordat. Då ska elcentralen bytas ut mot en modern med dvärgbrytare och jordfelsbrytare. Virrvarret döljs av en rejäl kabelkanal som sitter fast med de svarta fästen som skymtar bakom kablarna. Denna kanal går hela nedre hallens längd och täcker elen som matar bergvärmepumpen m.m. Kabelkanalen till vänster satt där sen tidigare, där går kablar till två värmegolv, så denna utnyttjande jag för mina två nätverkskablar.




Nätverkskablar löper längs klinkergolv vid tröskel och dörrlist, med synliga kablar och parkettbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två nätverkskablar som passerar under en golvtröskel mellan klinker- och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag lyft på tröskeln och då insåg jag att jag troligen kan få plats med kablarna i springan mellan klinkergolvet och själva tröskeln. Möjligen blir det svårt att få ned båda bredvid varandra, och då tänker jag mig att en kan ligga i botten och den andra ovanpå. Sen döljs det hela av en kvartsstav i ek som jag ev. måste fräsa ur lite.



Nätverkskablar dragna genom springan mellan tröskel och klinkergolv vid en dörrpost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här får multiverktyget jobba lite. Jag hoppas kunna såga av dörrlisten och sedan knacka ur biten med ett smalt stämjärn så kablarna kan gå under.



Nätverkskabel dragen genom springan vid tröskel mellan klinkergolv och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nätverkskabel som löper över ett rödaktigt klinkergolv och böjer sig vid en tröskel in i en öppning vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är det enda huvudbryet: kabeln måste förbi ett innerhörn och ett ytterhörn som är rejält skarpa. Jag har läst att detta inte är bra för nätverkskabel...men jag vet inte hur jag ska kunna få till en böjradie i en snusdosas storlek här...



Nätverkskabel dragen längs klinkergolv och in under dörrlist i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övre bildkant ser man hur kablarna försvinner in under trappan. Med golvlister samt någon slags lock på vagnstyckets ände kommer kablarna vara 100% dolda! (y)


Nästa steg är att slutföra allt runt dörren och få tillbaka tröskeln. Sen är det klamma upp kabeln permanent i gillestugan som gäller. Efter det kan jag inte göra så mycket innan jag fått ett besked jag känner mig trygg med när det gäller vilken hårdvara jag behöver skaffa. När detta är klart och prylarna införskaffade kan jag fortsätta dra kabel på markplanet. Nu är den kabel jag drog idag väldigt lång i varje ände eftersom jag inte vill kapa dem innan jag har bestämt exakt var switcharna ska sitta, och det kan jag inte göra innan jag har dem.
 
Redigerat:
J
Kul att det fortskrider! Du behöver absolut inte vara rädd för hörnen när det gäller nätverkskabel. Kollar man specar från tillverkarna garanterar de runt 8 gånger diametern som böjradie, så det blir väl ca 5 cm men har du sett en datahall eller installation av proffs så är det klart skarpare. Det får nog vara ordentligt vikt innan du märker någon skillnad. Det säljs ju tex färdiga hörn till kanaler som är skarpa.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Jag har sovit med ett sängben på en nätverkskabel i 6 månder, den vart helt platt trodde den var körd, det var aldrig några problem med kabeln innan eller efter jag upptäckte det, kablarna tål mer än vad man tror.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jckssn och 1 till
  • Laddar…
Specarna är gjorda för att det garanterat ska fungera med 100 meter kabel. Ju kortare kabel desto större marginal för skarpa böjar och annat. Många lite mer avancerade switchar räknar korrekta/felaktiga paket på varje port, och där kan man se om en kabel är OK. Jag bifogar en bild från en switch Zyxel GS1910-24.

Skärmdump av portstatistiköversikt från en Zyxel GS1910-24 switch som visar datapaket, fel och droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Paxman skrev:
Airport Expressen agerar idag WiFi-extender, och jag vet inte riktigt hur det funkar om den kopplas till nätverket via tråd...detta kvarstår att researcha.
Det lär fungera bra. Innan vi fick fiber var vår AE wifi extender. Nu är den trådad vilket avlastar TC:en rejält. Expressen har "bara" ett 100 mbps interface vilket kan vara något begränsande, men för mobila enheter är det oftast tillräckligt.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Till min sambos stora glädje har jag nu kommit så långt att kabel med TV-signal är dragen hela vägen fram till sovrummet (sambon gillar att somna till TVn när hon lagt sig). Det fungerar dessutom utmärkt! :D Underbart skönt att ha alla kanaler på båda TV-apparaterna och slippa det gamla koax-nätet och dess usla leverantör!

Bortsett från kabel från sovrummet till "Rum 2" är alltså kabelvägen komplett nu, och jag har gjort loopar med extra kabel på de ställen jag tänker mig ha switchar som uttag. Killen från Netgear har inte hörts ifrån...kanske har han givit upp, men jag ska stöta på honom lite i veckan. Jag vill verkligen veta vad jag ska skaffa för switchar så jag kan slutföra det här projektet när jag har momentum uppe.

Jag var och pratade med Kjell & Co och Webhallen. Killen på Kjelle försökte hjälpa men sa att han inte hade kompetensen för att kunna ge 100%-igt besked. På Webhallen sa de direkt att de kan bara svara på frågor om deras produkter. :x Tydligen kan de inget om vad produkterna har för möjligheter...:|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.