J
Roligt! Jag hade köpt och provat. Kjelle brukar byta grejerna utan knorr. Fråga dom vet ja! Vad var det för burkar annars? Forumet brukar kunna lista ut det mesta.
 
Jocke Best skrev:
Roligt! Jag hade köpt och provat. Kjelle brukar byta grejerna utan knorr. Fråga dom vet ja! Vad var det för burkar annars? Forumet brukar kunna lista ut det mesta.
Ja, jag får kanske göra det...men det skulle vara bra att få ett klart besked av någon, för då kan jag alltid återkomma till denne om det inte funkar! :p Vad menar du med: "Vad var det för burkar annars?"?
 
J
Jag menade vilken Netgear du funderade på, och vad du var osäker på när det gäller den. Tror inte du skrev exakt vad du frågade killen på Netgear om. Var det VLAN?
 
Aha...nja, det är inga specifika switchar jag funderar på ännu. Har ju fått några förslag här i tråden och jag har försökt läsa på så mycket jag kunnat, men känner ändå att det finns oklarheter kvar om vilka switchar det handlar om och ifall det kommer fungera. Detta eftersom jag uppfattat det mest som antaganden att det bör fungera...troligen för att mitt system inte har speciellt vanligt upplägg och att ingen testat det fullt ut.

Till Netgear killen la jag fram alla tankar jag har om mitt system, jag mailade tom den senaste versionen av ritningar till honom. Huvudfrågorna gällde VLAN samt POE och jag bad honom ge mig modellnamn på två olika versioner av switchar, en som kan skicka POE samt en som kan ta emot. Så långt som jag kommit fram till nu behöver jag tre av varje för att få till mitt system (om det fungerar att göra så som jag kommit fram till alltså).
 
J
Ok, då är jag med. Tror det blir svårt att få någon som representerar en tillverkare att garantera att en specifik hemmalösning fungerar, eftersom det blir så många osäkra parametrar. Kör du med PSE-switchen i mitten som du väl tänkte, så bör det ju inte vara några problem med antal enheter som ska drivas, eller med kabellängder tycker jag. (Se här, ett väl, ett tänkte, och ett tycker :) )

Du kan ju börja med att införskaffa ena halvan av din lösning, och prova, och sedan bygga ut, eller returnera dessa beroende på resultat. så länge man lämnar tillbaka allt i sina kartonger utan åverkan brukar Kjell och co vara väldigt tillmötesgående.
 
Jag är inte ute efter en 100%-ig garanti egentligen, mer att någon kan säga något i stil med att enligt våra uppgifter så ska detta funka. Då kan jag ändå känna mig hyfsat trygg med att det jag köper inte är helt fel i alla fall.

Jag har ju backat när det gäller att driva alla switchar med en PSE-"master". Jag tror att det blir att tänja på begränsningarna och det är dessutom inte helt nödvändigt nu när jag hittade den extra kabelvägen över vinden. Som jag skrev tror (;)) jag att jag behöver tre PSE-switchar och tre "vanliga", eftersom jag insett att jag kan ha nätdrivna switchar i rum 1 och 2.

PSE-switcharna skulle kanske kunna vara Netgears GS108PE och POE-switcharna skulle kunna vara Netgears GS105PE

Dessa två har ju nämnts flera gånger i tråden, och jag väntar egentligen bara på att killen på Netgear ska svara att kör på dessa två. Om det drar ut på tiden kanske jag gör precis som du skriver Jocke, kolla med Kjelle ifall jag kan köpa dem och testa.
 
Ja, jag har försökt läsa på det mesta jag hittat på Netgears (i övrigt ganska dåliga) hemsida, men jag tycker att det väldigt svårt att förstå. Det verkar ju som att det till och med är svårt för deras egna support eftersom han har slutat svara.

arneri68 skrev:
Det går att göra antaganden utifrån detta.
Kan du hjälpa mig med detta? :surprised:
 
Paxman skrev:
Ja, jag har försökt läsa på det mesta jag hittat på Netgears (i övrigt ganska dåliga) hemsida, men jag tycker att det väldigt svårt att förstå. Det verkar ju som att det till och med är svårt för deras egna support eftersom han har slutat svara.

Kan du hjälpa mig med detta? :surprised:
Utan att veta tror jag det skall gå bra att driva 3-4 GS105PE på en POE (15,4W) port. Om annan PD ansluts överskrids troligtvis tillgänglig effekt.

Enligt Wiki minskar 100 meter ethernetkabel effekten med 4,5W. En GS105P behöver max ca 2.6W. Om ca 15 meter kabel används mellan varje switch, förbrukas 4,5/100 x 15 + 2,6=3.3W för varje switch. Lägg på lite marginal och antag att varje hopp konsumerar 4W. 15,4/4 =3.85.
3 stycken GS105PE på en POE-port borde fungera säkert, och troligtvis även 4.
 
Det är lite förvirrande det här med POE. Det som är svårast är att läsa sig till är vilka enheter som kan skicka POE resp. ta emot det. På Kjelles hemsida står det så här om Netgear GS105PE:


Fläktlös 5-port-switch med 1 Gb/s-portar. Strömförsörjs via nätverkskabeln. Drivs via dedikerad PD-port (Powered Device) som får ström från en POE-switch (med PSE-port) eller ströminjektor. Utrustad med två vanliga FTP-portar och två FTP-portar som kan strömförsörja andra POE-enheter. POE-portarna levererar totalt upp till 20 W (POE+) eller 8 W (POE) beroende på vad som strömförsörjer switchen. Stöd för upp till 64 VLAN som konfigureras via Windows-mjukvara (stöd för Windows Vista, 7 och 8). Skydd mot loop-koppling. Kan väggmonteras. Stöd för IGMP snooping och QoS. Bakplan: 10 Gb/s. POE-standard: 802.3af och 802.3at. Mått: 158x105x27 mm.


Det kanske bara är jag som är korkad...men som jag förstår det kan denna switch både skicka och drivas av POE.

"Strömförsörjs via nätverkskabeln."

OK, det är ju solklart, den kan drivas av POE skickad från en annan enhet.

"Drivs via dedikerad PD-port (Powered Device) som får ström från en POE-switch (med PSE-port) eller ströminjektor."

OK, detta gissar jag betyder att en av switchens portar är dedikerad att få ström via nätverkskabeln.

"Utrustad med två vanliga FTP-portar och två FTP-portar som kan strömförsörja andra POE-enheter."

OK, den har två vanliga portar, men också två portar som kan driva andra enheter via POE? Varför kallas då inte dessa PSE-portar? :what:
 
arneri68 skrev:
Utan att veta tror jag det skall gå bra att driva 3-4 GS105PE på en POE (15,4W) port. Om annan PD ansluts överskrids troligtvis tillgänglig effekt.

Enligt Wiki minskar 100 meter ethernetkabel effekten med 4,5W. En GS105P behöver max ca 2.6W. Om ca 15 meter kabel används mellan varje switch, förbrukas 4,5/100 x 15 + 2,6=3.3W för varje switch. Lägg på lite marginal och antag att varje hopp konsumerar 4W. 15,4/4 =3.85.
3 stycken GS105PE på en POE-port borde fungera säkert, och troligtvis även 4.
Så då kan alltså t ex en GS105PE skicka POE i början av kedjan, sen kan nästa GS105PE ta emot OCH skicka vidare POE till ytterligare enheter (hur många oklart, men sådan är principen)?
 
Om du behöver driva PoE i två led, skaffa GS105PE, men den kan bara driva 2 portar och har begränsad effekt.
Den ska inte användas för att mata början av en PoE-kedja.

Behöver du inte driva i två led, skaffa GS108T v2 som redan nämnts i tråden. Den kan inte ge ut PoE på någon port.

För att driva början av en PoE-kedja behöver du en "normal" PoE-switch. De med fler än 8 portar brukar ha fläkt. Flera av dem med 8 portar kan bara driva PoE på 4 av dem. Några exempel som klarar Gigabit och VLAN: Netgear GS108PE, Zyxel GS1900-8HP,
 
Ja, jag hittade manualen precis efter att jag skrev mitt förra inlägg...och insåg då att GS105PE inte KAN drivas av nätdel. :( GS108PE känns lite overkill, jag kommer inte behöva så många portar, men jag behöver ju en startenheter för att driva GS105PE.

Nedan kallar jag GS105PE för "5" och GS108PE för "8" för tydlighetens skull:

Det skulle vara trevligt ifall jag kunde ha två 8;or och resten 5;or. Då kan 8:an under trappan, från två olika portar, driva en 5:a vid TVn i gillestugan och den första 5:an i markplanets kedja (den i vardagsrummet). Om den 5:an sedan kunde "pass through" POE till 5:an i rum 1, så kan jag ha en 8:a i rum 2 som driver 5:an i sovrummet. Eller så låter jag 8:an i rum 2 driva 5;orma i sovrummet och i rum 1...det blir en kortare kabelväg, kanske max 15 meter.

(Var tvungen att byta ut kolon mot semikolon på några ställen, systemet lägger in :surprised:-smileyn om man skriver kolon följt av or)
 
J
Hur går det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.